Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en 15 år gammel jente som gjerne vil gå ned i vekt. Noen av dere vil sikkert tenke at jeg ikke burde tenke på å gå ned i vekt, men jeg har blitt kalt feit hele livet så nå har jeg bestemt meg for å gjøre noe med det.
På starten av mai bestemte jeg meg for at det skal skje. Jeg hadde meldt meg inn i ett treningsstudio og har trent ofte der. Når jeg startet med ''slankingen'' så veide jeg 70 kg og er ca 1.70 cm høy. Nå etter nesten to mnd veier jeg 65 kg. Jeg syntes det har gått veldig tregt og jeg lurer på hva jeg kan gjøre for at det skal gå litt fortere..
Jeg tenker da altså på hva slags mat jeg burde spise, hvor mye jeg burde trene og hvordan jeg burde trene for å gå fortest mulig ned i vekt.
Tusen takk for svar :icon_lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke gå ned i vekt, vekta di er fin som den er.

Men det er uansett ikke noe galt i å fokusere på å spise sunt og ha en aktiv livsstil. Spis sunt og variert.

Prøv å ikke bry deg om de som kaller deg feit, de har ikke peiling! Du er nok flott som du er! :)

• Liker 2
Skrevet

5kg på to måneder er ikke tregt.

Og 65kg på 170cm er ikke feit...

Hva er målet ditt? At andre skal slutte og kalle deg feit? Eller at du skal slutte og føle deg feit?

Dessuten er du 15år, og du behøver ikke la kroppen din gå gjennom noe vekttap nå når det skjer så mye forskjellig fra før av.

Bygg heller opp selvtilliten din og fortell deg selv at du er god nok som du er -for det er du :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er å begynne med en aktivitet du liker og kan holde på med videre i livet. De neste få årene vil forme deg som person og interessene du velger kan derfor bli varige. velg en eller flere aktiviteter! Samme hva det er. Lagidrett eller alene. Kampsport, håndball, løping, sykling, svømming, tennis... Eller kanskje liker du å gå i fjellet? Treningssenter er kjedelig og de fleste som trener fast har det som et tillegg til en annen aktivitet.

Pass på at du spiser nok! Aktivitet er alltid bra, men du trenger en sterk og sunn kropp for å holde deg antiv!

Anonymous poster hash: ec73a...d87

• Liker 3
Gjest *MaggieQ*
Skrevet

Du er 15 år og har en flott høyde og vekt. Om noen kaller deg feit så er det de som har et problem, ikke du!

Ikke la vekta bli et hovedfokus; den veien er farlig å ta.

Fokuser på en sterk og sunn kropp:) Spis god mat basert på rene råvarer og vær aktiv og tren noe du liker og koser deg med. Ikke tell kalorier, men kjenn etter når du har spist deg mett og ha minst 3 større hovedmåltider om dagen: Frokost, lunsj og middag og 2 mindre, mellommåltid og kvelds.

Du er ung og har hele livet foran deg. Ikke la mat og slanking ta det i fra deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre, du har en flott vekt til høyden din. :blomst:

Det er selvsagt fint å være aktiv og trene, og det er bra å spise sunn mat. Følg ellers rådene du har fått lenger opp, men fokuser på å stabilisere vekten nå og ikke fortsette vektnedgang.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 13a28...363
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Vekten din er helt perfekt, TS! Tenårene er en tid der kroppen endrer seg. Enkelte for kvinnelige former tidligere, mens andre er hengslete lengre.

Jeg hadde heller fokusert på aktivitet og trening, i stedet for slanking. Fokuser på kondisjonstrening, som løping/svømming. Gjerne kombinasjon av intervalltrening og langkjøring. Vekttrening er også supert, men sørg for å få veiledningstimer. Fokuser på store muskelgrupper og tunge løft. Da trur jeg kroppen din automatisk vil finne din idealvekt.

Jeg veier selv 62-63 kilo, og er 170 høy. Jeg trener mye, og anstrenger meg for å holde denne vekta da jeg lett mister vekt. Faller jeg under 60 ser jeg anorektisk ut.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Uansett TS: det er viktig for deg å huske på at man i tenårene kan ha veldig store vektendringer(og vekst), så det er ikke lurt å presse kroppen i slanking.

Du trenger å få i deg minst 2000 kcal om dagen - mer om du trener hyppig.

Nå er jeg langt eldre enn deg - og vil bare si at jeg kjenner mange som slanket seg i tenårene. Sørgelig mange av den utviklet spiseforstyrrelser etterhvert, og selv nå som vi er i 30årene har de ikke klart å kvitte seg med det. Det har ødelagt livene deres.

Flere ble også innlagt på psykiatrisk etterhvert - og det begynte med "uskyldig" slanking.

Normal trening og normalt kosthold er kjempebra, slanking - og da spesielt hos en normalvektig som er er ofte svært, svært farlig.

Anonymous poster hash: 4d7c7...561

Endret av Niennas
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte selvsagt å legge til at jeg selv på videregående begynte som bittelitt smålubben(men fortsatt normalvektig), og etter halvannet år veidde jeg plutselig mye mindre fordi kroppen tilpasset seg.

Hadde jeg da slanket meg på veien hadde jeg sett anorektisk ut når kroppen tilpasset seg "slutten" på tenårene.

Anonymous poster hash: 4d7c7...561
AnonymBruker
Skrevet

15-åringer skal ikke slanke seg hvis de ikke er ekstremt overvektige, og det er du slettes ikke. Jeg vet at det kan være vanskelig å være større enn venninnene i den alderen, men man må akseptere at kropper er forskjellige. Det er lurt å trene og å spise sunt, men du har ingen grunn til å veie deg og sette et spesifikt vektmål. De som sier du er feit, er low-lifere. Ikke bli en av dem.

Anonymous poster hash: 1d43e...1bc
Skrevet

Det er meningsløst å se på vekta i og for seg selv siden du ved å trene også danner muskelmasse, og muskler veier mye mer enn fett i forhold til volum, med andre ord - 1kg fett tar mye mer plass enn 1kg muskler. Det er altså fullt mulig å gå ned i fettprosent samtidig som man går opp i vekt.

Ellers så forbrenner man desidert mest kalorier gjennom høyintensitivitets løping, sykling, svømming osv. Dog så er det lurt å kombinere kondisjonstrening med styrketrening siden man ved å ha økt muskelmasse også får høyere passiv forbrenning eller "hvileforbrenning", samt så er det nok også hakket mer motiverende med litt variasjon.

Du trenger å få i deg minst 2000 kcal om dagen - mer om du trener hyppig.

Ikke når man er 170 cm og har lite til normalt mye muskelmasse...

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har trent jevnlig i disse månedene har du nok fått mer muskler, som veier mer enn fett. Så begynn heller å bruke målebåndet! :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet

Trist at du ikke skjønner at kroppen din er mer enn bra nok. Det sitter i hodet hos deg. Du ser noe som ingen andre ser. Snakk med noen voksne, helsesøster eller foreldrene dine.

Det er ikke noe gale med å leve sunt, trene og være aktiv. At du tror du er feit er et problem.

Anonymous poster hash: c23ee...e86
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv 170 cm og veier 63 kg. Syns jeg er perfekt, har alle formene en kvinne skal ha men er samtidig stram.

Du har gjørt en bra innsats disse to mnd.

Anonymous poster hash: 7e1b8...347
AnonymBruker
Skrevet

Ikke når man er 170 cm og har lite til normalt mye muskelmasse...

Men når man er 15, og i utvikling behøver man mye energi.

Gjennomsnittlig behøver en jente på denne alderen 2200 kcal for å holde vekten, og det er da ikke tatt hensyn til trening, kun normal aktivitet.

Denne jenta trenger da mest sannsynlig enda mer energi for å bygge muskulatur/holde vekten.

Anonymous poster hash: f2770...7de

Skrevet

Altså, jeg veide 75 kg i januar, nå er jeg på 62 :) Skjønner deg godt at det er kjipt å ha "litt ekstra", jeg trives mye bedre på 62kg enn 75..

Jeg er 167cm :)

Men det tar noen måneder å gå ned, hos meg gikk de veldig fort de første 5 kg også stoppa det litt opp. Men det enkleste er jo å fortsette og trene og spise sunt :)

Du er ikke feit i alle fall! Du er nok helt normal, men om du vil trene og gjøre kroppen din så fin som mulig er det bare å stå på.

Og at folk sier du er fin som du er så er nok det sant, men om du ikke trives så gjør du noe med det :)

Skrevet

Tråden er ryddet for støtende innlegg, og svar til disse.

Niennas, mod.

Skrevet

5kg på to måneder er ikke tregt.

Og 65kg på 170cm er ikke feit...

Hva er målet ditt? At andre skal slutte og kalle deg feit? Eller at du skal slutte og føle deg feit?

Dessuten er du 15år, og du behøver ikke la kroppen din gå gjennom noe vekttap nå når det skjer så mye forskjellig fra før av.

Bygg heller opp selvtilliten din og fortell deg selv at du er god nok som du er -for det er du :)

Målet mitt er vel å se fin ut, føle meg fin og at andre skal slutte å si jeg er tjukk.

Trist at du ikke skjønner at kroppen din er mer enn bra nok. Det sitter i hodet hos deg. Du ser noe som ingen andre ser. Snakk med noen voksne, helsesøster eller foreldrene dine.

Det er ikke noe gale med å leve sunt, trene og være aktiv. At du tror du er feit er et problem.

Anonymous poster hash: c23ee...e86

Foreldrene mine er de siste jeg vil snakke med angående vekta mi. De er jo trossalt hovedgrunnen til at jeg vil slanke meg! De har sagt at jeg er overvektig, feit, baby-elefant, og når feks biggest loser er på tv så kommer alltid pappa med en kommentar '' det der er deg om noen år''.

Skrevet

Tusentakk for svar alle sammen! :laugh:

Men skal bare si at slanking er ikke det som jjeg tenker på 24/7 men noe jeg har i bakhodet. Jeg prøver mest å holde meg aktiv og ikke spise like mye søtt som før. Jeg har også fått bedre forhold med kroppen min og lært så mye mer! + i fremtiden ønsker jeg å ha en kropp med markerte muskler, og da snakker jeg om når jeg blir voksen! Jo tidligere man starter, jo fortere når man målene sine ;-)

Skrevet

Tusentakk for svar alle sammen! :laugh:

Men skal bare si at slanking er ikke det som jjeg tenker på 24/7 men noe jeg har i bakhodet. Jeg prøver mest å holde meg aktiv og ikke spise like mye søtt som før. Jeg har også fått bedre forhold med kroppen min og lært så mye mer! + i fremtiden ønsker jeg å ha en kropp med markerte muskler, og da snakker jeg om når jeg blir voksen! Jo tidligere man starter, jo fortere når man målene sine ;-)

Det høres helt supert ut. Fokuser på å ha det gøy. Så lenge du trener fordi du har lyst og du får noe igjen for det, og du har et uanstrengt forhold til mat, er du på trygg grunn. Styrketrening er supert synes jeg, gir masse mestringsfølelse :)

Foreldrene mine er de siste jeg vil snakke med angående vekta mi. De er jo trossalt hovedgrunnen til at jeg vil slanke meg! De har sagt at jeg er overvektig, feit, baby-elefant, og når feks biggest loser er på tv så kommer alltid pappa med en kommentar '' det der er deg om noen år''.

wow... Jeg vet knapt hva jeg skal si til dette. Foreldrene dine burde skamme seg. Sånt sier man ikke - til noen! Og ihvertfall ikke til en tenåring, attpåtil ens egen datter. Hvis de mener du er overvektig skal de ta tak i det ved å hjelpe deg til en sunnere livsstil (de er tross alt foreldrene dine, og du er ikke myndig ennå, så de er ansvarlige for helsa di. Hadde du vært overvektig ville det vært deres ansvar.) - å slenge med leppa er aldri hjelpsomt. Og når du ikke engang er i nærheten av overvekt blir dette bare surrealistisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...