Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksamensperioden begynner om tre uker og jeg mangler motivasjon til å lese. :-(

Alle tips til hvordan jeg skal klare å motivere meg mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Viss du ikkje les kjem du til å stryke! :evil:

Skrevet

Uff, jeg vet akkurat hvordan du har det!! Er fullstendig tappet for motivasjon. Men jeg pleier å bare ta fram bøkene og tvinge meg til å lese, da får jeg good samvittighet etterpå, og dermed mer motivasjon til å lese mer. Også er det tanken på å stryke igjen (gjorde det i fjor på en eksamen) som gir meg et lite puff.

Prøv å ha et positivt syn på faget, gjerne fortell en venn eller veninne det du har lest, og be de spørre deg spørsmål, slik at du blir "nødt" til å lese for å finne ut mer!

Det var noen råd. Men håper du er så fordypet i bøkene dine at du aldri får lest de! :ler:

Skrevet

Lag en timeplan for deg selv med alt fra når du skal stå opp, lese, spise, slappe av. Og FØLG den!

Den bør være fra idag/imorgen og fram til eksamene og hvilke fag du skal lese hvilke dager.

Dette hjalp i hvertfall meg til å få repetert til mine seks eksamener.

Skrevet

jeg sliter også.. har eksamen i slutten av mai.. gidder liksom ikke å lese, er så mye gøyere å late seg.. har lest pensum 1 gang, men jeg vet jo at jeg ikke kan skrive ei oppgave, for jeg kan ingenting.. dessuten spiller det ingen rolle om jeg står eller ikke.. men hadde vært flott å få en A.. bah.. så jeg har ingen tips til deg.. kanskje det at det er kjekt å få en bra karakter?

Skrevet
jeg sliter også.. har eksamen i slutten av mai.. gidder liksom ikke å lese, er så mye gøyere å late seg.. har lest pensum 1 gang, men jeg vet jo at jeg ikke kan skrive ei oppgave, for jeg kan ingenting.. dessuten spiller det ingen rolle om jeg står eller ikke.. men hadde vært flott å få en A.. bah.. så jeg har ingen tips til deg.. kanskje det at det er kjekt å få en bra karakter?

Helt enig... det er så mye mer gøy å late seg. Selv tanken på å stryke motiverer meg ikke til å gjøre noe. Jeg tenker bare at jeg ikke gidder lese ting på nytt. Sukk... :(

Skrevet

Noe som har funket for meg har vært å lese mer problemorientert. Altså: jeg finner fram gamle eksamensoppgaver, kikker gjennom dem, tenker gjennom hvilke deler av pensum som er relevant for å svare på den oppgaven, og så leser jeg gjennom dette og noterer litt. Da virker det liksom som jeg "gjør" noe mer enn bare å sitte og lese og være usikker på om jeg i det hele tatt har fått med meg noe av det jeg har lest. Men det funker kanskje ikke i alle fag.

Som overordnet motivasjon må du jo bare tenke på den fantastisk deilige følelsen du får når du er ferdig; utslitt og utrolig lettet er en kombinasjon som får deg til å føle deg helt salig. MEN den følelsen får du bare hvis du vet at du har gjort ditt beste! :fy: *streng*

Skrevet

Enig med "tenker".

Det hjelper ikke hvor mange ganger du har lest pensum hvis du ikke kan bruke det som står der på en fornuftig måte. Ta for deg spørsmål og oppgaver, jobb med løsningsmomenter til disse. Det hjelper.

For å motivere seg: Bruk FlyLady-prinsippene. Jobb fag i 15 minutter, ta 15 min. pause, ny jobbeøkt osv. Helst skal du vel ta 3x45 jobbeøkt, men det spørs jo litt på type jobbing. En økt lesing, en økt sortere notater, en økt finne problemstilling å jobbe med - og så pause. Deretter en økt med oppgaveløsning, en økt med litteratursøk, en økt med renskriving av notater.

Det skjer ikke noe før du begynner - og du kommer til å ergre deg resten av livet for at du ikke gjorde en innsats nå når du har muligheten :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...