Gå til innhold

Skremselspropaganda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på utkikk etter ett nytt familiemeldem, på fire bein, og jeg bruker mye tid på å researche foskjellige kjæledyr på nettet.

Jeg begynner å bli veldig lei av å lese brosjyrer og artikkler som nærmest "skremmer" folk, fra å bli dyreeiere, isteden for å fortelle om dyret og dens forskjellige kvaliteter.
På første siden av stort sett alle sider om dyr eller lignene, står det skrevet med en besevisser mamma- tone.. "har du tenkt på dette... tror du dette, må du tro om igjen ja.. osv osv.."
Og jeg som leser sitter igjen med en følelse av meg selv som en 10 åring, i dyrebutikken kranglene med ekspeditøren om å selge meg en kanin før mamma rekker å kommer ut av matbutkken!

Jeg er selv en godt voksen person, som har hatt mye erfaring med dyr, og jeg deler gjerne fordeler og ulemper med personer som lurer på dyrehold, men på en posititv måte.

Jeg forstår at det desverre er mange som går til innkjøp av dyr uten å ha nok kunnskap og derfor gir de et dårlig hjem eller må gi de fra seg igjen. Men hva med oss andre som er veldig glad i dyr og som ønsker oss imformasjon på en helt annent måte?

Hva med å fortelle om hvordan dyrets personlighet er, og hvordan folk som har det sånn eller sånn, har stor glede av nettopp dette dyret! Isteden for denne skremselsprogpagadaen som får enhver til å bli usikker på sin evne som matmor/ matfar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg tror at vi, som er genuint interessert i dyr, tilegner oss all den informasjonen vi trenger og søker. De som skaffer seg et dyr på mer impuls, har ingen planer om å lese seg opp på dyrets væremåte uansett. Så jeg synes det er helt på sin plass med all denne skremseslpropagandaen jeg. Det burde vært mer av dette også.

Jeg er forresten for at læren om dyr skal inn i barneskolen ;) Fordi alle mennesker må forholde seg til dyr før eller siden, så da bør de vite hvordan de skal forholde seg til dyret. Med dyr, mener jeg kjæledyr, produksjonsdyr og ville dyr vi har her i landet.

• Liker 6
Skrevet
Helt enig med Belle Gunnes, - det burde vært mer skremselspropaganda. Å drive med dyr er i grunn en veldig spesiell og krevende hobby, fordi du tar ansvar for et annet individ som har krav på korrekt behandling og oppmerksomhet. Du kan ikke bare bli lei og legge hobbyen på hylla, selv for en dag, om du føler for det, - og akkurat dette virker det som om mange folk har vanskelig for å skjønne.
Mange som kjøper dyr er veldig impulsive og korttenkte. De har ingen plan for hva de skal gjøre med dyret i ferier eller den fjærneste idé om håndtering, krav til omgivelser, fôr og annet spesielt stell, samt eventuell oppdragelse og trening. For mange er dyr bare et dyr, og forskjellige arter har åpenbart ikke forskjellige behov for dem. Marsvin og kanin er et stort eksempel på to arter med veldig forskjellige behov som ofte blir tatt for å være det samme, bare i forskjellig format. Men den verste ignoransen jeg har vært borti var en som skulle få seg hest uten noen erfaring eller kunnskap, for de var jo vant med å håndtere sau og kyr må vite.
Som regel er det mange negative sider ved en dyreart, og jeg synes det er like greit at man advarer mot de potensielle negative sidene først som sist, samt minner potensielle kjøpere om ansvaret det er å eie et levende individ.
Når man har lyst på et nytt dyr er det veldig lett å se seg blind på det positive og koselige med dyrearten, mens man overser eller ikke får (leter godt nok etter) informasjon om det negative.
Om man bare har kan teori og har liten eller ingen erfaring i praksis, så er det veldig lett å tenke at de negative tingene ikke egentlig er så ille. Mange er ikke ærlige med seg selv når de anskaffer dyr, de overvurderer seg selv i forhold til hva de ønsker eller vil takle, og undervurderer omfanget av de negative sidene ved dyret. Det er lett å tenke at jeg skal begynne å gå tur i to timer hver dag når jeg skaffer meg en husky, eller at jeg skal skaffe nakenkatt og glatt håndtere alt det ekstrastellet som fører med, - det er noe helt annet å skulle gjennomføre dette i praksis. For noen går det helt fint, - men mange får seg en real oppvekker når dyret er i hus, og ting som du ikke trodde var så ille eller kanskje var trivelig å gjøre i begynnelsen, kan fort bli et irritasjonsmoment eller ignoreres etter hvert.
Jeg tror de fleste dyrekjøp er gjort med de beste intensjoner, - men så finner mange eiere ut at interessen, kjemien med arten eller kunnskapsnivået ikke strekker til for å oppfylle alle disse gode intensjonene.
Nybegynnere har lett for å gjøre disse feilene og da er det bedre at noen av de som kan dyr heller irriterer seg litt over slike artikler, enn at vi ikke får ut denne informasjonen til alle de som virkelig trenger å lese den.
Nå er ikke dette myntet på deg TS, det er skrevet for å diskutere temaet.
Har bare et spesielt råd til deg og det er å oppsøke forskjellige interesseforum for den spesifikke arten du tenker på med mindre du ikke leser der allerede. På disse forumene får du masse verdifull informasjon som går mer på det du kanskje søker etter, saklige diskusjoner om atferd, fôring og lignende fra forskjellige personer med mange års erfaringe. Som oftest er det ikke så mye ”besserwisser” attitude eller advarsler så lenge du fremstår seriøs og ikke som et hjernedødt nek. :laugh:
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt på den måten før, TS. Sikkert fordi jeg er klar over at det er mange som går til anskaffelse av dyr - især katt - som ikke tar det fulle ansvaret for dyret. På FINN er det til enhver tid over hundre stykker som prøver å bli kvitt katten sin. Katter blir avlivet, vanskjøttets osv. Så jeg skjønner ikke at du kan ta slik informasjon personlig mot deg selv - den er selvfølgelig rettet mot de som ikke vet så mye eller er så ansvarlige i utgangspunktet - som utgjør mange nok mennesker. En bok om dyret er sikkert bedre enn artikler på nettet, fordi boken går mer i dybden.

Anonymous poster hash: 73aa7...b4d
Skrevet

Jeg forstår deres synspunkter! Selv har jeg også blitt irritert når jeg har opplevd at folk ikke har satt seg inn i dyrenes behov, og derme gir dem feil behandling.
Men det jeg ville frem til med denne tråden, var at jeg som dyreelsker og på ingen måte en impuls dyrekjøper, gjerne ville lest om forskjellige dyr på en annen posititv måte.

For å få et bilde av hvordan forskjellige dyr er og så innhente fakta, ikke bli bombadert med fakta og skremsels artikler på hver bidige side! Som Belle Gunnes selv sa, så søker jo ikke de impuls kjøperene informasjon.. så hvorfor må vi som da gjør det, bli straffet for andres implus het og forsømmelse?

AnonymBruker
Skrevet

De som vet de har erfaring og tar godt vare på dyrene sine kan jo bare la være å lese all "skremselspropagandaen". Det finnes jo en god del info om dyrearter og man leser det man finner interessant og står fritt til å overse resten. Jeg har hatt katt siden jeg var liten, har lest utallige bøker om katter og katteadferd og sugd til meg alt av teoretisk og praktisk kunnskap. Likevel er jeg stadig på utkikk etter ny kunnskap. Dersom jeg ikke føler meg truffet eller ikke finner det som står interessant, lar jeg bare være å lese. Jeg synes det er veldig mye god info om raser, gemytt og behov både om katter, hunder, kaniner osv. og synes ikke det er så mye skremselspropaganda. Ikke mer enn det bør være siden folk tydeligvis ikke kan nok om dyrehold enda.

Anonymous poster hash: 921d6...ed2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...