Hattifnatten Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er 19+2 uker på vei, og kjenner godt at hun rører på seg der inne. Men når jeg ligger på ryggen kjenner jeg mye mer bevegelse enn ellers. Kan det være fordi det blir press på venen ved ryggraden, og at hun dermed sier i fra at hun ikke får nok surstoff (at hun synes det er ubehagelig)? Bevegelsene kommer nemlig ikke før etter en liten stund på rygg.
Yesterday Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Det trur jeg ikke, da burde jo du og merket oksygenmangel fordi det er jo din vene som da hadde vært i klem. Da skulle du blitt svimmel og kvalm. Jeg kjente i begynnelsen mest bevegelser når jeg lå på ryggen, mens nå er det mest når jeg sitter eller bøye meg fremover, er 23+4. Om jeg ikke tar feil så kan gravide ligge så mye på rygg som de vil så lenge man ikke føler ubehag, som å få press på den venen. Jeg har ennå null ubehag ved å ligge på rygg, hvis man ser bort fra bekkenløsningen min. Er sikkert bare tilfeldig at du ikke kjenner aktivitetene hennes med en gang, og det skal være lettere å kjenne aktivitet når man ligger på rygg fordi livmoren og magen blir presset litt ned av tyngdekraften.
Hattifnatten Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. juni 2013 (endret) Det trur jeg ikke, da burde jo du og merket oksygenmangel fordi det er jo din vene som da hadde vært i klem. Da skulle du blitt svimmel og kvalm. Jeg kjente i begynnelsen mest bevegelser når jeg lå på ryggen, mens nå er det mest når jeg sitter eller bøye meg fremover, er 23+4. Om jeg ikke tar feil så kan gravide ligge så mye på rygg som de vil så lenge man ikke føler ubehag, som å få press på den venen. Jeg har ennå null ubehag ved å ligge på rygg, hvis man ser bort fra bekkenløsningen min. Er sikkert bare tilfeldig at du ikke kjenner aktivitetene hennes med en gang, og det skal være lettere å kjenne aktivitet når man ligger på rygg fordi livmoren og magen blir presset litt ned av tyngdekraften.Ja, det er det jeg har hørt også, at man vil føle seg uvel lenge før det blir farlig for barnet. Men så (som den verste, bekymra førstegangs som jeg er, jada jada!) fant jeg selvfølgelig dette: "Norske gravide kvinner har i lang tid blitt frarådet å sove på ryggen på grunn av faren for vena-cava-syndromet. Syndromet oppstår når livmoren presser på venen som fører blodet tilbake til hjerter fra bena. Det fører til at kvinnen får lavt blodtrykk og føler seg uvel. Surstofftilgangen og blodtilførselen til babyen blir også påvirket. Norske gravide har fått vite vært at det ikke er farlig å sove på ryggen så sant man ikke selv føler ubehag ved sovestillingen. Nå viser en ny studie at ryggsoving kan presentere en risiko for barnet selv når moren ikke føler ubehag ved stillingen." http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=19171 Endret 28. juni 2013 av Hattifnatten
Yesterday Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Oj ok. Greit å bli opplyst om det. Jeg sover lite på ryggen pga bekkenet, men legger meg alltid på rygg først for å kjenne litt på magen Kanskje du skal prøve å sove mer på siden da, og ellers ligge lite på ryggen, sånn i tilfelle
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Det er vel rundt etter uke 25 at det virkelig frarådes pga tyngden. Og det er helst for mor, første tegn på at det ikke er bra med ryggligging, er at hun blir svimmel, selv om som du nevner kan, dog ikke noe ekstremt, gå litt utover fosteret. Hadde ikke brydd meg så mye om dette... Anonymous poster hash: c9bdd...f7c
Hattifnatten Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2013 Det er vel rundt etter uke 25 at det virkelig frarådes pga tyngden. Og det er helst for mor, første tegn på at det ikke er bra med ryggligging, er at hun blir svimmel, selv om som du nevner kan, dog ikke noe ekstremt, gå litt utover fosteret. Hadde ikke brydd meg så mye om dette... Anonymous poster hash: c9bdd...f7c Noen sier uke 20, andre sier senere. Så er ikke lett å vite hva man skal forholde seg til. Dessuten sier ikke artikkelen noe om hvilke følger det kan få for barnet selv om mor ikke merker noe svimmelhet o.l. Jeg ligger jo på ryggen, og kjenner sparkene i dette øyeblikk, det er derfor jeg kom til å tenke på det.
Hattifnatten Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2013 Oj ok. Greit å bli opplyst om det. Jeg sover lite på ryggen pga bekkenet, men legger meg alltid på rygg først for å kjenne litt på magen Kanskje du skal prøve å sove mer på siden da, og ellers ligge lite på ryggen, sånn i tilfelle Ja, får gjøre det
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 mer spark er jo gode tegn. Hadde fosteret fått dårlig gjennomstrømining hadde den satt ned aktivitetsnivået for å spare. Anonymous poster hash: c9bdd...f7c
Hattifnatten Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2013 mer spark er jo gode tegn. Hadde fosteret fått dårlig gjennomstrømining hadde den satt ned aktivitetsnivået for å spare. Anonymous poster hash: c9bdd...f7c Ok, det visste jeg ikke . Om det stemmer, er det godt å høre!
Yesterday Skrevet 29. juni 2013 #10 Skrevet 29. juni 2013 mer spark er jo gode tegn. Hadde fosteret fått dårlig gjennomstrømining hadde den satt ned aktivitetsnivået for å spare. Anonymous poster hash: c9bdd...f7c Ja det stemmer jo. Det sies at om babyen har det bra er den aktiv, er den rolig sover den eller har ubehag. Og med lite oksygen hadde den nok blitt døsig og rolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå