Timar Skrevet 29. juni 2013 #41 Skrevet 29. juni 2013 Med mindre man foretrekker å være hjemme, så vil jeg si at vogn er uunværlig. Både for trilleturer, soving og oppbevaring (babyen kan feks sove i bagen den første tiden). En del babyer trives ikke med at det blir så varmt og trangt i et bæresjal, men det er de færreste babyer som overhodet ikke trives i vogn. Men hvis du ikke har noen planer om lange trilleturer, eller cafeturer for den saks skyld, så kan du jo kjøpe en billig vogn på finn.no? Jeg mener våtservietter, vippestol og babygym er unødvendige hvis man skal ha bare de viktigste tingene. Jeg klarte meg helt fint uten noen av disse tingene. Anonymous poster hash: 8a964...ce1
Sushi Skrevet 29. juni 2013 #42 Skrevet 29. juni 2013 Med mindre man foretrekker å være hjemme, så vil jeg si at vogn er uunværlig. Både for trilleturer, soving og oppbevaring (babyen kan feks sove i bagen den første tiden). En del babyer trives ikke med at det blir så varmt og trangt i et bæresjal, men det er de færreste babyer som overhodet ikke trives i vogn. Men hvis du ikke har noen planer om lange trilleturer, eller cafeturer for den saks skyld, så kan du jo kjøpe en billig vogn på finn.no? Igjen, jeg synes vogn er en god idé. Men at babyer ikke liker å ha det trangt er jo ikke helt sant... De aller fleste nyfødte liker å ligge trangt og innpakket som i livmoren. Veldig mange sover kun på mor eller far i starten, og i de tilfellene vil jeg si at bæresjal er mye mer nyttig enn en vogn. Men nok om det 1
Timar Skrevet 29. juni 2013 #43 Skrevet 29. juni 2013 Igjen, jeg synes vogn er en god idé. Men at babyer ikke liker å ha det trangt er jo ikke helt sant... De aller fleste nyfødte liker å ligge trangt og innpakket som i livmoren. Veldig mange sover kun på mor eller far i starten, og i de tilfellene vil jeg si at bæresjal er mye mer nyttig enn en vogn. Men nok om det JEG syns bæredings er både praktisk og koselig, men har hatt 2 babyer som bare i liten grad har trivdes i dem. Hvis man har baby som må bæres konstant, så er selvfølgelig bæredings en god hjelp. Men jeg vil ikke si at det er påkrevd å ha en før man vet hva slags baby man får. De fleste babyer sover tross alt helt fint for seg selv. Til TS: Koseklut/et eller annet å dra over fjeset når man sover, har vært veldig fint å ha her. Smokker, smokkeholdere og tåteflasker av ymse slag har vært helt overflødig, baby nr 2 vil nemlig ikke ha noen av dem. Stellematte er kjekt å ha, gjerne på vaskemaskinen, så får du passe arbeidshøyde. IKEA har billige. En uro eller tilsvarende til å henge over stelleplassen, og kanskje også over seng/vogge, bilstol og vogn kan være kjekt å ha Men husk at dere sannsynligvis får mange barselgaver, og noen av det jeg foreslår er typiske barselgaver. Klesgaver kommer ofte i str 62 og 68.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #44 Skrevet 29. juni 2013 Jeg tenkte også at det er bedre med kluter enn servietter sånn generelt. Skader kanskje ikke å kjøpe en pakke for å se. Reagerte babyen din på parfyme eller lignende? Tenkte da å kjøpe noen nå nøytrale som det går an. Jeg bruker bare nøytrale produkter på barnet. Kjøper merket Burts&Bee på helsekost (finnes og på nettbutikker), det er et veldig bra merke:) Økologisk og uten skadelige stoffer. Når babyen var helt liten så skylte jeg faktisk bare stumpen under kranen når hun hadde tisset og bærsjet. Var vi ikke hjemme så tok jeg alltid med tørre kluter og en helt vanlig pose til å oppbevare kluten i etterpå. Anonymous poster hash: 1ebcb...2df
SmallTalk Skrevet 29. juni 2013 #45 Skrevet 29. juni 2013 Vi har bare brukt våtservietter på tur - hjemme har vi hele tiden brukt MeSoft-kompresser som vi væter i vann og kaster etterpå. Utover dette så har vi brukt litt Bephanten-salve eller potetmel ved sår stump. Det er generelt sett veldig lite produkter man trenger til baby. Jeg synes det er rart at det er såpass mange som har fått beskjed om å la være å røre navlestumpen. Når Knerten ble skrevet ut fra nyfødtintensiven så byttet vi sykehus, og det første vi fikk beskjed om der var at vi måtte ned på apoteket for å kjøpe Klorhexidin til navlen hans. Før dette hadde vi ikke ofret denne en tanke.
Sushi Skrevet 29. juni 2013 #46 Skrevet 29. juni 2013 Jeg synes det er rart at det er såpass mange som har fått beskjed om å la være å røre navlestumpen. Når Knerten ble skrevet ut fra nyfødtintensiven så byttet vi sykehus, og det første vi fikk beskjed om der var at vi måtte ned på apoteket for å kjøpe Klorhexidin til navlen hans. Før dette hadde vi ikke ofret denne en tanke. Det er vel ikke så rart at naturen i de fleste tilfeller klarer å ordne opp i sånt selv? Navlestumper falt jo av før det fantes klorhexidin. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #47 Skrevet 29. juni 2013 Angående dette med å ikke bruke vogn; Det går vel ikke an når man har en nyfødt på vinterstid i snøføyke/kulde? Jeg hadde virkelig ikke følt meg komfortabel med å ha en nyfødt i bæresjal midt på vinteren - det er en sen vår/sommergreie for nyfødte, tenker jeg. Anonymous poster hash: e0cb8...216
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #48 Skrevet 29. juni 2013 Klorhexidin koster jo tilnærmet niks og nada og er vel ikke et stort problem om man har hjemme? Kan vel forøvrig brukes for å rense andre ting også, så helt bortkastet er det vel ikke. Er vel mer viktig å vente med dyre ting fremfor ei flaske klorhexidin Anonymous poster hash: e0cb8...216
Sushi Skrevet 30. juni 2013 #49 Skrevet 30. juni 2013 Klorhexidin koster jo tilnærmet niks og nada og er vel ikke et stort problem om man har hjemme? Kan vel forøvrig brukes for å rense andre ting også, så helt bortkastet er det vel ikke. Er vel mer viktig å vente med dyre ting fremfor ei flaske klorhexidin Anonymous poster hash: e0cb8...216 Nå var det vel ikke akkurat det vi diskuterte. Men en avsporing var det.
Ingeborg! Skrevet 30. juni 2013 #50 Skrevet 30. juni 2013 Jeg har aldri brukt bæresjal til mine, fikk det liksom ikke til. Kanskje du kan få lånt deg et sjal for å sjekke ut om det er noe for deg og babyen før du kjøper et? Ellers synes jeg du har listet opp det mest nødvendige. Husk at du mest sannsynlig vil få en del gaver til babyen også, og da gjerne klær. Så det er ikke nødvendig å kjøpe så mye at dèt i begynnelsen. Jeg ville kjøpt noen få plagg i str. 50 og litt mer i str. 56 - og så ser du det an ut i fra det du får. Babyene vokser fort, og jeg satset mye på å kjøpe brukt, dessuten fikk jeg en del brukt + jeg fikk låne. Når det gjelder klær er det mye å spare på det. Det meste av utstyr kan du dessuten kjøpe brukt, bortsett fra bilstol og madrass til senga (min mening da). Det jeg erfarte med førstemann som var viktig til meg selv (og som ble handlet inn i god tid da jeg var gravid med de andre) var grønnsåpe fra apotek til å rense sårt underliv + Vitapan (den oransje) til såre brystvorter - også apotekvare.
Gjest Elyssa Skrevet 30. juni 2013 #51 Skrevet 30. juni 2013 (Har ikke lest tråden, bare startinnlegget) Vi hadde ikke bruk for bæresjal, det kan du evt vente med til du ser hva slags behov babyen har. Noen vil gjerne bære, og da er det jo greit er ille kos altså! Hvis du kjøper kombi eller duovogn, trenger du ikke vognbag, da følger det med. Hør der du handler. Vognpose brukte vi veldig lite i vinter, da han plutselig ikke ville ligge i vogna mer midt i tur, og vi måtte ta opp å bære. Da er posen veldig upraktisk (må bære hele posen da de ikke har mye klær på under) Så da brukte vi en tykk vinterdress + dyne i bagen de gangene vi var ute. De første 3 mnd skal ikke babyen har paracet. Får h*n feber, skal h*n til lege! Ellers ville jeg kjøpt gulpekluter, og etter hvert babygym, vippestol el.
Severus Skrevet 1. juli 2013 #52 Skrevet 1. juli 2013 For de heftigste bæsjebleiene synes jeg våtservietter er gull verdt, og det får man masse av i gratispakkene! Jeg synes det er best å bare skylle stumpen i vasken med litt lunket vann. Lærte det en gang i tiden av min gudmor. Morsmelk bæsj er jo ganske flytende, så det vil jo skylles raskt ned i avløpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå