Anna13 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #21 Skrevet 28. juni 2013 Høres ut som en ok startliste, men som jeg sa i en annen tråd trengte jeg flaske og erstatrning første natt hjemme noe jeg ikke hadde tenkt på og nærmeste bensinstasjon hadde ikke mme og min dritt av en manuell brystpumpe virka ikke. Aner ikke hva vi hadde gjort om jeg ikke allerede hadde flaske, dratt tilbaketil sykehuset kanskje?Anonymous poster hash: 801bb...1b4 Det er kanskje et godt poeng. Jeg satser jo på at ammingen skal gå bra, men kanskje greit med alternativer hvis alt skjærer seg kl. 03.00 på natten, og eneste løsning er å pumpe? Takk for tips!
Timar Skrevet 28. juni 2013 #22 Skrevet 28. juni 2013 Hvis du har husdyr (= hund?), så tror jeg jeg ville hatt en trygg plass å legge babyen, feks en lekegrind. Stelleveske bør du ha, men en stor veske med plass til alt mulig holder lenge, den trenger ikke å være kjøpt på babybutikk Mesoft/kompresser bruker vi også ved bleieskift hjemme, ute bruker vi våtservietter Bleieposer er faktisk veldig kjekt å ha, vi bruker det både på badet og i stelleveska. Hundeposer er faktisk best til hjemmebruk, for de rommer mer, og er også mye billigere. Alt av kremer, oljer og såper kan du avvente og se om du har bruk for. Bestill et par gratisprøvepakker(libero, rimi, kiwi), så får du sinksalve og babyolje for hele spedbarnstiden og litt til.. Inotyol er gull på såre stumper, så det ville jeg hatt før babyen kommer. Manicursett trengs også, ihvertfall en liten negleklipper. Balje trenger du ikke i starten, babyen får fint plass i vasken på badet. Bæresele ville jeg sett an, min nummer 2 nekter å sitte i noen av selene jeg har Takk for svar! Tenkte jeg skulle bruke kluter, men det er sikkert lurt med noen våtservietter i tillegg, så det skriver jeg opp. Vippestol er jeg usikker på om jeg kommer til å bruke. Litt mer kinkik med husdyr i heimen? Babygym kommer jeg nok til å kjøpe/lage, men tenkte jeg skulle ta det etter hvert. Det er vel ikke noe man bør ha i førsten, vil vel være såpass mye stimuli de første ukene bare å ta inn verden? Eller tenker jeg feil?
Anna13 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #23 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har vinterbarn selv, og for meg var lammeskinn et must. Likedan en god vognpose. Jeg brukte en av ull og cord som jeg selv brukte som baby, funket like fint som en voksipose:) Disse får du kjøpt brukt. Våtservietter brukte ikke jeg noe særlig av pga babyen reagerte på de. Kluter med vann funker like greit. Jeg kjøpte noen billige på Kid, kjøpte noen hvite med blå kant og noen med gul kant. Gul gikk til ansikt og kropp, mens blå var til stumpen. Anonymous poster hash: 1ebcb...2df Jeg tenkte også at det er bedre med kluter enn servietter sånn generelt. Skader kanskje ikke å kjøpe en pakke for å se. Reagerte babyen din på parfyme eller lignende? Tenkte da å kjøpe noen nå nøytrale som det går an.
Anna13 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #24 Skrevet 28. juni 2013 Hvis du har husdyr (= hund?), så tror jeg jeg ville hatt en trygg plass å legge babyen, feks en lekegrind. Stelleveske bør du ha, men en stor veske med plass til alt mulig holder lenge, den trenger ikke å være kjøpt på babybutikk Mesoft/kompresser bruker vi også ved bleieskift hjemme, ute bruker vi våtservietter Bleieposer er faktisk veldig kjekt å ha, vi bruker det både på badet og i stelleveska. Hundeposer er faktisk best til hjemmebruk, for de rommer mer, og er også mye billigere. Alt av kremer, oljer og såper kan du avvente og se om du har bruk for. Bestill et par gratisprøvepakker(libero, rimi, kiwi), så får du sinksalve og babyolje for hele spedbarnstiden og litt til.. Inotyol er gull på såre stumper, så det ville jeg hatt før babyen kommer. Manicursett trengs også, ihvertfall en liten negleklipper. Balje trenger du ikke i starten, babyen får fint plass i vasken på badet. Bæresele ville jeg sett an, min nummer 2 nekter å sitte i noen av selene jeg har Mange fine tips, takk! Lekegrind er en av de tingene jeg tenkte jeg skulle sette opp på listen, men glemte. Stelleveske var sånn jeg tenkte jeg skulle hoppe over, finner vel en stor bag/veske i stedet et sted. Jeg tenkte ikke bæresele, men sjal. Jeg trodde det var sånn de fleste barn elsket? Altså nær kroppskontakt så mye som mulige? Negleklipper/fil, bør jeg nok også notere.
Anna13 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #25 Skrevet 28. juni 2013 Vi fikk beskjed på sykehuset om IKKE å bruke noe om navlestrengen ikke var rød og betent eller luktet vondt. Navlestumpen falt ikke av på sykehuset og vi fikk beskjed om kun å bruke vann eller helst ikke vaske den i det hele tatt. Anonymous poster hash: 99821...ca1 Greit å vite - takk!
Anna13 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #26 Skrevet 28. juni 2013 Vi rørte aldri navlestumpen, den falt av selv etter en uke eller noe. Fikk beskjed om å la den være i fred hvis den ikke ble infisert. Det med vogn vs. sjal kommer helt an på ungen. Vi hadde som sagt mye mer bruk for sjalet enn vogna. Har lurt på det der selv. Men ser for meg å virre rundt etter to dager med en nyfødt baby, for å få vogn, fordi det VAR nødvendig. Liker jeg ikke shopping nå, blir det vel verre da!
Gjest Inggolf Skrevet 28. juni 2013 #27 Skrevet 28. juni 2013 Takk for svar! Tenkte jeg skulle bruke kluter, men det er sikkert lurt med noen våtservietter i tillegg, så det skriver jeg opp. Vippestol er jeg usikker på om jeg kommer til å bruke. Litt mer kinkik med husdyr i heimen? Babygym kommer jeg nok til å kjøpe/lage, men tenkte jeg skulle ta det etter hvert. Det er vel ikke noe man bør ha i førsten, vil vel være såpass mye stimuli de første ukene bare å ta inn verden? Eller tenker jeg feil? Jeg tenkte at vippestol blant annet må være veldig lurt om du for, eks skal dusje når du er alene hjemme med bebisen.. sette vippestolen inn på badet..
Nektarin Skrevet 28. juni 2013 #28 Skrevet 28. juni 2013 Jeg hadde også heller kjøpt bare sjal fremfor bare vogn. Første 3 mnd trengte vi dyne, bæretøy, gulvmatte, bilstol og stellebord. Vogna ble stort sett ikke brukt før han var ca 10 mnd, vippestolen ble brukt noen få ganger. Vognposen har aldri blitt brukt. Det er veldig lite man har et veldig plutselig behov for, unntatt bilstol og klær til den lille. Så godt som alt annet kan man se an behovet for. 1
Sunshower Skrevet 28. juni 2013 #29 Skrevet 28. juni 2013 Den første setningen din er sånn jeg trøster meg med når jeg blir stresset av alt jeg føler jeg kanskje bør anskaffe :-) Klorhexidin uten alkohol tenkte jeg at jeg skulle kjøpe på grunn av navlen - leste et sted at det var lurt. Vognpose, bæresjal og matte er sånn jeg tenker jeg nok kommer til å bruke. Bæresjal høres veldig fint ut - hender frie og mye kroppskontakt. Vognpose er vel greit å ha når det er kjølig, siden vi er mye ute? Matte/teppe tenkte jeg på for ungens del hvis han skal ligge på gulvet. Gulvet vårt er såpass kaldt at selv i juli hender det jeg tar på meg ullsokker inne! Vi fikk også beskjed på sykehuset om å la navlen være helt i fred, og forsøke å unngå at den ble våt ved vask/bad. Den datt av av seg selv når baby var ca 1 1/2 uke gammel. Ops, mente ikke å markere vognpose Men vil anbefale deg å ta en titt på Voksi Move bilstolpose. Den var veldig kjekk til vår desemberbaby, brukte den i bilstolen og i vogna. Den er også litt billigere enn vognposene (dog mindre, men en annen pose vil vel heller ikke passe når sesongen kommer igjen høsten 2014). Husk også at hvis det er mer enn 10 minus er det så vidt jeg husker ikke anbefalt at babyer er ute (blir for kaldt for lungene). Vi bor i et gammelt hus hvor det er veldig gulvkaldt, men har ikke brukt noen spesiell matte eller teppe. Han har bare ligget på et av hans "vanlige" tepper enten i sofaen eller på et gulvteppe. Vi kjøpte også lekegrind, da kom han litt opp fra gulvet. Vi kjøpte litt etterhvert, da vi selv merket behovet for det. Vippestol kjøpte vi når baby var ca. 1 mnd, babygym ca 2 mnd, og lekegrind 3 mnd. Kjøpte også Ergobaby bæresele, den har bare blitt brukt 3-4 ganger, så føler det var litt bortkastet. Men tror/håper vi får mer bruk for den etterhvert. Det er kanskje et godt poeng. Jeg satser jo på at ammingen skal gå bra, men kanskje greit med alternativer hvis alt skjærer seg kl. 03.00 på natten, og eneste løsning er å pumpe? Takk for tips! Vi stoppet innom apoteket på vei hjem fra sykehuset og "raidet" hyllene der for alt av ammehjelp og generelle ting ifht baby og mat Vi fikk ikke bruk for noe særlig av det, men det var veldig trygt å ha det i back-up. Noen helsestasjoner låner også ut elektriskpumpe hvis det skulle være aktuelt. Jeg tenkte at vippestol blant annet må være veldig lurt om du for, eks skal dusje når du er alene hjemme med bebisen.. sette vippestolen inn på badet.. For meg har vippestolen vært uvurderlig. Baby er stadig med meg på tur rundt i huset i den, når jeg lager mat, vasker/henger opp klær, vasker/rydder huset osv.
Irja Skrevet 28. juni 2013 #30 Skrevet 28. juni 2013 Bra liste. Ser noen kommenterer at man ikke trenger bæresjal, men om ungen ikke liker vogn (jeg har en sånn ) og dere går en del tur, så er bæretøy gull! Ville ha lagt til våtservietter, vippestol (kjekt når dere begynner med grøt o.l ,selvom det er en stund til.. Og f.eks om du skal lage mat) Jeg bruker den når jeg skal lage mat, hun nekter å ligge på gulvet med babygym osv. Men elsker å se på meg fra stolen ville kjøpt klær opp til 62 hvertfall. Går så vanvittig fort! Jenta mi var bare 47 cm når hun ble født, men etter 3 Mnd brukte hun str 62 og 68.. Kjøpte mye brukt Stol til Badebalje er også fint å ha. Slitsomt å støtte opp ned armen Hele tiden mens man vasker.
Schadenfreude Skrevet 29. juni 2013 #31 Skrevet 29. juni 2013 De første tre månedene brukte vi bilstol, vogn og bæresjal. Baby trivdes best i vognbagen, så den tjente som seng den første tiden. Bæresjalet var helt essensielt her. Hadde kolikkbaby, så sjalet ble brukt både for å roe baby hjemme og som lunt rede på handleturer. Mitt kjøpte jeg forresten brukt, så det var ikke store utgiften. Pumpe ble kjøpt først når vi fant ut at jeg trengte det. Men sånt er jo avhengig av hvor god tilgang på butikker man har. Men jeg hadde alt for mye klær. Jeg hadde tatt høyde for en gulpebaby og medfølgende ørti klesskift om dagen, men det ble ikke tilfellet.
Sushi Skrevet 29. juni 2013 #32 Skrevet 29. juni 2013 Tror du bare må se an behovet rett og slett. Det er mye folk har nevnt her som jeg aldri brukte, men for dem kan det ha vært til stor hjelp. Noen tips: Stol til balje trenger du ikke hvis du setter baljen høyt, f.eks. på kjøkkenbenken eller en stor badebenk om du har. Da blir det ikke vondt å holde barnet. Vippestol kan du vente og se om du trenger. Det er uansett ikke anbefalt å ha dem så mye i slik stol i starten. Vi brukte gulvet, vognbagen og bæresjalet i steden. Jeg mener vel egentlig ikke at du ikke skal kjøpe vogn, en brukt kombivogn kan komme godt med. Men bæresjal kan bli helt essensielt det også, og ikke minst er det utrolig koselig når pappaen kan være "gravid" rett etter fødsel, med babyen tett inntil seg. Veldig bra at du kjøper brukt og er obs på hva du egentlig trenger
Tolly Skrevet 29. juni 2013 #33 Skrevet 29. juni 2013 Hadde elastisk sjal, for meg var det helt uunnværlig. Mi likte ikke vogn eller å ligge på rygg.
Vera Vinge Skrevet 29. juni 2013 #34 Skrevet 29. juni 2013 Takk for svar! Tenkte jeg skulle bruke kluter, men det er sikkert lurt med noen våtservietter i tillegg, så det skriver jeg opp. Vippestol er jeg usikker på om jeg kommer til å bruke. Litt mer kinkik med husdyr i heimen? Babygym kommer jeg nok til å kjøpe/lage, men tenkte jeg skulle ta det etter hvert. Det er vel ikke noe man bør ha i førsten, vil vel være såpass mye stimuli de første ukene bare å ta inn verden? Eller tenker jeg feil? Nei, babygym er det vel få nyfødte som har interesse av, så det kan fint vente. Jeg hadde med en pakke våtservietter i stelleveska, men begynte å ikke å bruke det hjemme før baby begynte med fast føde. Hvertfall barn som kun får morsmelk har jo avføring som er veldig lett å vaske av med kun vann uten at det virker grisete. Vi vekslet mellom å bruke tørre engangskluter som vi fuktet med vann eller evt. olje og vanlige kluter som vi vasket. Vi fikk forresten også beskjed på sykehuset om å ikke røre navlestumpen med mindre den ble betent. Den skulle heller ikke vaskes når vi badet babyen.
siebaeo Skrevet 29. juni 2013 #35 Skrevet 29. juni 2013 Vi lånte et bæresjal og det er jeg jammen glad vi hadde med på sykehuset! Babyen gråt nesten hele tiden pga hodepine og kvalme, og den eneste søvnen jeg fikk var da mannen gikk rundt på sykehuset med babyen i bæresjalet. Så sånn sett: uvurderlig. Jeg stemmer også for en pakke MeSoft. Likte ikke bruke våtservietter på den nye lille babyen.. Olje og vann var best følte jeg. Hvis man vil kan man blande vann og olje og ha med "selvlagde" våtservietter på tur Fikk novemberbaby og dunpose føltes også veldig nødvendig når den bittelille babyen skulle ut på trilletur. Hadde ikke orket løpe rundt på jakt etter den ideelle posen når jeg selv hadde nok med å klare å gå noen hundre meter pga vonde sting. Og til etter fødsel(!): teknisk grønnsåpe til grønnsåpebad etter skyllinger (f eks skylle med spruteflaske etter dobesøk og så vann) om du blir sydd. Dette kan du fint kjøpe på vei hjem, tenkte bare tipse siden jeg led meg igjennom en uke før noen fortalte meg det.. Tilhelingen gikk MYE raskere!
Kaisamaia Skrevet 29. juni 2013 #36 Skrevet 29. juni 2013 Hvis du har husdyr (= hund?), så tror jeg jeg ville hatt en trygg plass å legge babyen, feks en lekegrind. Stelleveske bør du ha, men en stor veske med plass til alt mulig holder lenge, den trenger ikke å være kjøpt på babybutikk Mesoft/kompresser bruker vi også ved bleieskift hjemme, ute bruker vi våtservietter Bleieposer er faktisk veldig kjekt å ha, vi bruker det både på badet og i stelleveska. Hundeposer er faktisk best til hjemmebruk, for de rommer mer, og er også mye billigere. Alt av kremer, oljer og såper kan du avvente og se om du har bruk for. Bestill et par gratisprøvepakker(libero, rimi, kiwi), så får du sinksalve og babyolje for hele spedbarnstiden og litt til.. Inotyol er gull på såre stumper, så det ville jeg hatt før babyen kommer. Manicursett trengs også, ihvertfall en liten negleklipper. Balje trenger du ikke i starten, babyen får fint plass i vasken på badet. Bæresele ville jeg sett an, min nummer 2 nekter å sitte i noen av selene jeg har Evt. et trygt sted å legge hunden. /Ha hunden ute. /Ikke ha hund.
Vera Vinge Skrevet 29. juni 2013 #37 Skrevet 29. juni 2013 Og til etter fødsel(!): teknisk grønnsåpe til grønnsåpebad etter skyllinger (f eks skylle med spruteflaske etter dobesøk og så vann) om du blir sydd. Dette kan du fint kjøpe på vei hjem, tenkte bare tipse siden jeg led meg igjennom en uke før noen fortalte meg det.. Tilhelingen gikk MYE raskere! Jeg vet ikke om man absolutt må ha det klart til man kommer hjem, men det er hvertfall et godt tips om man sydde mye og har mye vondt. På sykehuset sa en jordmor at det beste var å ikke styre for mye med underlivet, så jeg gjorde ingenting de første dagene annet enn vanlig hygiene. Men jeg ble klippet og sydd mange sting, og var nesten ikke i stand til å gå den første uka (gikk jo rundt i leiligheten, men med store anstrengelser). På et tidspunkt gikk mannen ut og kjøpte grønnsåpe på apoteket og en badering, og det gjorde underverker. Nå skal det sies at det ble oppdaget en infeksjon i ettertid, så trolig hadde jeg mer behov for disse tingene enn andre da. Men det er altså greit å vite at dette kan brukes om man har veldig vondt.
Gjest Tekola Skrevet 29. juni 2013 #38 Skrevet 29. juni 2013 (endret) For de heftigste bæsjebleiene synes jeg våtservietter er gull verdt, og det får man masse av i gratispakkene! Vi fikk også beskjed om å bare rense navelen med vann og den datt av femte dagen. De faller visst av raskere etter at man sluttet med klorhexidin sa barnepleieren på St. Olavs. Bæresjalet og vogna brukes like mye her. Stelleveske er oppskrytt synes jeg, kommer langt med en løs liten stellematte og en romslig veske. Bare sørg for håndtak som kan henges på vogna, så tar den ikke opp plass under Et fargerikt teppe til å legge på sofaen som gulpeskåning har vært veldig praktisk for oss Vi fik med en Avent natural-flaske i en av gratispakkene. Om man sliter med amminga anbefaler jeg heller det enn koppmating av en hysterisk sulten baby. Men det er sikkert mange som er uenige med meg i det. Endret 29. juni 2013 av Tekola
Jade Skrevet 29. juni 2013 #39 Skrevet 29. juni 2013 Vogn var uunnværlig for oss. Sjal kan være koselig det. Men av og til er det godt å kunne legge fra seg babyen når man er på tur Våtservietter er kjekt for bæsjebleier. Ikke så veldig delikat med bæsjekluter i skittentøyet. Vi liker Libero sine 4-pakninger pga plastlokket som lukkes helt, så ikke de tørker ut. Dessuten så er det lettere å få ut én og én i motsetning til billigserviettene som forsåvidt er greie de også, men med upraktisk åpning og at det gjerne kommer ut 2-3-4 i slengen (går jo å dytte de inn igjen, da)
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #40 Skrevet 29. juni 2013 våtservietter i bøtter og spann! vippestol og/eller babygym! Jeg mener våtservietter, vippestol og babygym er unødvendige hvis man skal ha bare de viktigste tingene. Jeg klarte meg helt fint uten noen av disse tingene. Anonymous poster hash: 8a964...ce1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå