Gå til innhold

Jeg føler meg mislykket som hundeeier :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I det siste har jeg følt meg veldig mislykket som hundeeier. Hunden får det han trenger av kos, oppmerksomhet, lek, turer, hjernetrim og mat osv... Alt det basice er på plass. Men jeg føler jeg har feilet helt totalt når det gjelder oppdragelse.. Kan lage en liten liste over ting som bekymrer meg:

-Hunden bjeffer mye.

-Hunden bjeffer og er redd for mange folk(spesielt menn, hvertfall hvis de har skjegg).

-Hunden er redd barn

-Hunden bjeffer mye og er redd for andre hunder...

-Han kommer ikke på innkalling.

-Han går IKKE fint i bånd

-Han er generelt veldig ulydig.

Jeg følte jeg var så flink når han var valp! Han er nå 10mnd. Er en tibetansk spaniel hvis det har noe å si...

Kan noen være så snill å gi meg noen tips? :( Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og jeg begynner å bli ganske motløs... Han er verdens skjønneste, men jeg skal ærlig innrømme at han er bortskjemt!

Anonymous poster hash: ceb6c...1b5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre..men akkurat som det er noen som aldri bør få barn gjelder dette også for hundeiere..

Anonymous poster hash: 7f825...5ae
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hva med å oppsøke hjelp? Gå på hundekurs eller ta timer med hundeinstruktør?

Synes du bør fullføre dette og redde det som reddes kan ;) Hunden din er 10 måneder nå og i værste spøkelsesalder, så det er viktig at du opptrer riktig i denne perioden. Og det beste er da at en kompetent person ser på deg mens du håndterer hunden din, så de kan korrigere deg. Så skal du nok se dette går bra ;)

• Liker 2
Skrevet

Hei! I det siste har jeg følt meg veldig mislykket som hundeeier. Hunden får det han trenger av kos, oppmerksomhet, lek, turer, hjernetrim og mat osv... Alt det basice er på plass. Men jeg føler jeg har feilet helt totalt når det gjelder oppdragelse.. Kan lage en liten liste over ting som bekymrer meg:

-Hunden bjeffer mye.

-Hunden bjeffer og er redd for mange folk(spesielt menn, hvertfall hvis de har skjegg).

-Hunden er redd barn

-Hunden bjeffer mye og er redd for andre hunder...

-Han kommer ikke på innkalling.

-Han går IKKE fint i bånd

-Han er generelt veldig ulydig.

Jeg følte jeg var så flink når han var valp! Han er nå 10mnd. Er en tibetansk spaniel hvis det har noe å si...

Kan noen være så snill å gi meg noen tips? :( Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre og jeg begynner å bli ganske motløs... Han er verdens skjønneste, men jeg skal ærlig innrømme at han er bortskjemt!

Det høres ut som at du har en normal hund :)

Min hann hund var en utfordring til han ble 3 år. hunden din er en unghund og da er alt skummelt og matmor er alt annet en kul :)

Det du må gjøre er å ta tiden til hjelp, og hvis du syntes dette er fryktelig ubehagelig så se om du finner en hundeskole som har et "hverdags lydighets kurs" du kan melde deg på. Da får du hjelp til å trene på alle disse tingene du har listet opp.

Lykke til med hunden din, det blir bedre når han blir voksen om noen år (snakker av erfaring) :)

AnonymBruker
Skrevet

meld deg på et kurs.

Anonymous poster hash: 51607...f90
Skrevet

Neida :) Det er en grunn for at de fleste som omplasseres er mellom 1 og 2 år, det ER en utfordrende alder, mye hormoner i sving ;) Men enig med andre, meld deg på kurs så du kan få noen tips om hvordan håndtere problemene slik at han ikke drar den med seg inn i voksen alder :)

AnonymBruker
Skrevet

Alle de tingene kan trenes på, trenes bort, trenes mindre og trenes perfekt.

Meld deg på kurs.

Anonymous poster hash: 3382c...39b
Skrevet

Som nevnt over,Kom deg på kurs.Start treningen på nytt.Du har en ung hund og da går det lettere å innøve nye ting.

AnonymBruker
Skrevet

Dra på kurs, sosialiser, belønn positiv oppførsel.. Når det gjelder bjeffing er et supertriks å lære hunden å bjeffe på kommando å så lære den å være stille på kommando, så trener du det om å om igjen til det sitter, deretter ringer du på din egen dør å sier stillekommandoen når den bjeffer å så gir du den masse masse ros å godis når den er stille, repeat, repeat, repeat.

Anonymous poster hash: 13b02...e45

Skrevet

Jeg trodde hunden min var superflink, helt til vi var på lydighetskurs. Vil virkelig anbefale å gå på kurs hvis du ikke har gjort det allerede. Super måte å få sosialisert hunden med andre hunder. Lærer også å gå fint i bånd, og instruktøren kan sikkert gi deg noen tips dersom det er flere ting du har problemer med. Kurs kan være litt dyrt, men det er virkelig verdt det.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste rådet jeg kan gi deg er å ikke spørre om slikt på KG. Synd men sant.

Anonymous poster hash: 55383...d4f

AnonymBruker
Skrevet

Fordi ingen av oss har rett i at man må trene en hund for å få den lydig?

Anonymous poster hash: 3382c...39b

• Liker 4
Skrevet

Som mange nevner her: lydighetskurs.

Husk at du fremdeles har en valp som kan være utfordrende lenge, og da er kurs tingen for veiledning og trening.

Jeg har selv gått på kurs i hverdagslydighet med mine omplasseringshunder da de var henholdsvis 3 og 4 år - og det var gull verdt! En god investering for deg og hunden.

Lykke til videre som hundeeier :)

Skrevet

Mange ganger synes jeg det er "rådene" på KG som er merkelige, ikke spørsmålene...

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Tusen takk for svar :) Jeg har hatt lyst til å gå på kurs siden jeg fikk han, men har ikke vært noe i nærheten enda.. Håper det kommer FORT! Nærmeste by er 3 timer unna og har ikke lappen ennå, så får krysse fingrene for oppstart i løpet av sommeren :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

prøv klikkertrening :D motverer hunden til å gjøre det du vil uten at det blir sett på noe annet enn en lek :P de har gratis e-post kurs på canis.no :) anbefales av meg selv som var nødt til å finne hodebry til min gamle alaska husky :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp boka 100% positiv problemløsning :) den tar opp vanlige problemer som stress, redsel og aggresjon som fører til bl.a. bjeffing, ulydighet og å gå pent i bånd.

Anonymous poster hash: 745df...c81

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp boka 100% positiv problemløsning :) den tar opp vanlige problemer som stress, redsel og aggresjon som fører til bl.a. bjeffing, ulydighet og å gå pent i bånd.

...at hunden ikke går pent i bånd mente jeg selvfølgelig :)

Skrevet

Kjære deg, du er absolutt ikke en mislykket hundeeier! Hunden din er valp, og den vil teste deg. Du vil få all verdens forskjellige tilbakemeldinger på et slikt spørsmål, og noen ganger kan det være nettopp det å spørre andre på et slikt forum som kan få deg til å føle deg mislykket. Alle har forskjellig oppfatning av ting. Jeg kan bare gi deg min oppfatning, nemlig at du skal stole på deg selv og ikke gi opp! Om ikke det er kurs i nærheten av deg så lån/kjøp bøker. Først av alt må du bestemme deg for hva som er viktigst for deg. Hvordan type trening vil du jobbe med, og hvilke av utfordringene vil du starte med. For det er utfordringer du møter med hunden din, ikke problemer ;) Lag deg en liste over hva du mener er viktig ved hundehold og trening, så slipper du å bli forvirra over at en person sier du må sette i gang med klikkertrening umiddelbart, mens en annen sier du må skaffe time hos hundepsykolog. Finn en treningsmetode som passer for deg og din hund, og vær konsekvent! Faste rutiner og faste metoder er det viktigste tenker jeg.
Lykke til uansett hva du ender opp med å gjøre ;) Jeg tror nok dette kommer til å gå helt fint! Min eldste hund er 6år, og vi lærer stadig noe nytt. Så lenge samholdet mellom hund og eier er godt er det utrolig hva man kan få til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...