Gå til innhold

Motstridende råd vedr spising av rått egg under graviditet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser pålegg med majones osv fordi dette er stemplet som trygt, og har også laget potetmos noen ganger som skal ha ett rått egg i ved omrøring.

Men - hos lommelegen og matportalen gis det motstridende råd.

Lommelegen peker på mulighet for toxoplasma og anbefaler å holde seg unna rått egg på linje med rått/dårlig stekt kjøtt - mens matportalen snakker kun om salmonella(som jo ikke er i Norge i kartongegg).

Kildene er fra samme år(2012), så jeg skjønner ikke hvorfor disse to ikke er samkjørte, og hvem som har "mest rett"?

http://www.lommelegen.no/legesvar/svangerskap-og-r%C3%A5tt-egg

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_raa_egg

Anonymous poster hash: c78b4...d43
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Å ikkje kunne spise majones under graviditeten er heilt nytt for meg. Korleis skal toxoplasmosebakteriar kome seg inn i eit egg? Alle egg vert jo vaska før dei vert sendt ut i butikkane. Salmonella er farleg for alle, uansett om du er gravid eller ikkje, men er ikkje konstatert i kartongegg i Norge.

• Liker 2
Skrevet

Forhold deg til matportalen. Egg i Norge er trygt.

Skrevet

Jeg har sett det har stått feil på lommelegen flere ganger før, så jeg stoler på matportalen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville forholdt meg til de offentlige rådene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her.......ja, jeg skjønte virkelig ikke dette med toxoplasmose.

Samtidig sier jo hun kjente jordmoren......åh, hva heter hun(hun som har mange nettsvar) i enkelte svar at "egg skal være helt gjennomstekt eller kokt"(på spørsmål om bløtkokt egg er greit) - og så i senere spørsmål svarer hun at majones osv er fint.

Det henger jo ikke på greip.

Anonymous poster hash: c78b4...d43
AnonymBruker
Skrevet

Å ikkje kunne spise majones under graviditeten er heilt nytt for meg. Korleis skal toxoplasmosebakteriar kome seg inn i eit egg? Alle egg vert jo vaska før dei vert sendt ut i butikkane. Salmonella er farleg for alle, uansett om du er gravid eller ikkje, men er ikkje konstatert i kartongegg i Norge.

Tipper toxoplasma kommer inn i egget hvis høna som legger det er smittet. Vik tro majones blir pasteurisert fra produsenten så det er trygt. Det står vel i såfall på ingredienslista.

Anonymous poster hash: 022b8...f22

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Toxoplasmose er ein parasitt som lever sitt liv i kattedyr. Den kan vere i mellomvertar, den vanlegaste er sau, men kan også forekome hos gris og rådyr, faktisk. Så vidt eg har klart å lese meg til er det ikkje kjent at høns er mellomvert for denne parasitten. Då er det ganske usannsynleg at parasitten skal kome inn i egget. Når matportalen seier at dette er ok så høyrer eg ikkje meir på ein tilfeldig lege på lommelegen enn mattilsynet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...