AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg spiser pålegg med majones osv fordi dette er stemplet som trygt, og har også laget potetmos noen ganger som skal ha ett rått egg i ved omrøring. Men - hos lommelegen og matportalen gis det motstridende råd. Lommelegen peker på mulighet for toxoplasma og anbefaler å holde seg unna rått egg på linje med rått/dårlig stekt kjøtt - mens matportalen snakker kun om salmonella(som jo ikke er i Norge i kartongegg). Kildene er fra samme år(2012), så jeg skjønner ikke hvorfor disse to ikke er samkjørte, og hvem som har "mest rett"? http://www.lommelegen.no/legesvar/svangerskap-og-r%C3%A5tt-egg http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/kan_gravide_spise_raa_egg Anonymous poster hash: c78b4...d43
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Å ikkje kunne spise majones under graviditeten er heilt nytt for meg. Korleis skal toxoplasmosebakteriar kome seg inn i eit egg? Alle egg vert jo vaska før dei vert sendt ut i butikkane. Salmonella er farleg for alle, uansett om du er gravid eller ikkje, men er ikkje konstatert i kartongegg i Norge. 2
Silfen Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Forhold deg til matportalen. Egg i Norge er trygt.
Nerine_ Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Jeg har sett det har stått feil på lommelegen flere ganger før, så jeg stoler på matportalen. 1
Vera Vinge Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Jeg ville forholdt meg til de offentlige rådene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 TS her.......ja, jeg skjønte virkelig ikke dette med toxoplasmose. Samtidig sier jo hun kjente jordmoren......åh, hva heter hun(hun som har mange nettsvar) i enkelte svar at "egg skal være helt gjennomstekt eller kokt"(på spørsmål om bløtkokt egg er greit) - og så i senere spørsmål svarer hun at majones osv er fint. Det henger jo ikke på greip. Anonymous poster hash: c78b4...d43
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Å ikkje kunne spise majones under graviditeten er heilt nytt for meg. Korleis skal toxoplasmosebakteriar kome seg inn i eit egg? Alle egg vert jo vaska før dei vert sendt ut i butikkane. Salmonella er farleg for alle, uansett om du er gravid eller ikkje, men er ikkje konstatert i kartongegg i Norge. Tipper toxoplasma kommer inn i egget hvis høna som legger det er smittet. Vik tro majones blir pasteurisert fra produsenten så det er trygt. Det står vel i såfall på ingredienslista.Anonymous poster hash: 022b8...f22 1
Gjest navnelapp Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 Toxoplasmose er ein parasitt som lever sitt liv i kattedyr. Den kan vere i mellomvertar, den vanlegaste er sau, men kan også forekome hos gris og rådyr, faktisk. Så vidt eg har klart å lese meg til er det ikkje kjent at høns er mellomvert for denne parasitten. Då er det ganske usannsynleg at parasitten skal kome inn i egget. Når matportalen seier at dette er ok så høyrer eg ikkje meir på ein tilfeldig lege på lommelegen enn mattilsynet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå