Gå til innhold

Akseptabelt at en 1-åring blir bitt gjentatte ganger i barnehagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Niesen min blir to år i høst. Siden tidlig i vår har hun blitt bitt av den samme, jevnaldrende ungen ved fem ulike anledninger. To ganger har hun hatt bitemerker 3-4 steder på kroppen, en gang i ansiktet, en gang på kneet og en gang på arma. De ansatte beklager og beklager, men er dette egentlig noe en bare må regne med når en leverer en ettåring i barnehagen?

Anonymous poster hash: 4ed88...3a2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Jeg var den ungen som beit. Foreldrene mine, og barnehagenepersonellet gjorde alt for å få meg til å slutte. Det eneste som hjalp var når en annen unge beit tilbake. Da sluttet jeg visstnok på dagen. (med bitningen altså, ikke i barnehagen)

Det bedrer seg nok. =)

Anonymous poster hash: 89fa7...7fc
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er absolutt ikke akseptabelt. Menneske-bitt kan være veldig farlig, og går det hull, skal man ta stivkrampesprøyte. Min sønn opplevde en gang i barnehagen å bli bitt veldig kraftig over øyet av ett mindre barn. Dette tok de veldig alvorlig. De passet nøye på det barnet som hadde begynt å bite andre, for å hindre at han skulle kunne gjøre det igjen. Og det klarte han heller ikke. Han prøvde, men ble alltid hindret. Helt til de så at han sluttet å prøve. Men har du en barnehage med liten kapasitet av bemanning på avdelingen, kan det godt hende de mener de ikke har mulighet til å passe på dette. Men det SKAL de. De så på dette som såpass alvorlig i våres barnehage at de sendte ut skriv om dette (uten å nevne navn på barnet som beit, eller min sønn som hadde blitt bitt). De ringte t.o.m fastlegen for å høre om han måtte komme å få stivkrampesprøyte, da menneskebitt er noe av det farligste man kan få, pga bakterier osv.

Anonymous poster hash: 77d13...4b5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg skjønner at småunger ikke forstår at de ikke må bite, men bør ikke personalet passe bedre på? Til faren til niesen min sier de at den andre ungen kun biter henne, ingen andre. Når han rekker å bite henne opptil flere ganger, når de vet at risikoen er høy, bør ikke foreldrene henneskunne kreve at de passer bedre på?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Oi! Jeg har sett litt skorper på to av bittmerkene, men tror aldri de har direkte blødd. Er det farlig bare det blir rift i huden også?

Nei det er absolutt ikke akseptabelt. Menneske-bitt kan være veldig farlig, og går det hull, skal man ta stivkrampesprøyte. Min sønn opplevde en gang i barnehagen å bli bitt veldig kraftig over øyet av ett mindre barn. Dette tok de veldig alvorlig. De passet nøye på det barnet som hadde begynt å bite andre, for å hindre at han skulle kunne gjøre det igjen. Og det klarte han heller ikke. Han prøvde, men ble alltid hindret. Helt til de så at han sluttet å prøve. Men har du en barnehage med liten kapasitet av bemanning på avdelingen, kan det godt hende de mener de ikke har mulighet til å passe på dette. Men det SKAL de. De så på dette som såpass alvorlig i våres barnehage at de sendte ut skriv om dette (uten å nevne navn på barnet som beit, eller min sønn som hadde blitt bitt). De ringte t.o.m fastlegen for å høre om han måtte komme å få stivkrampesprøyte, da menneskebitt er noe av det farligste man kan få, pga bakterier osv.

Anonymous poster hash: 77d13...4b5

Skrevet

Nei.

Et barn skal ikke trakasseres fysisk, selv når avsender ikke nødvendigvis er klar over hva som gjøres galt.

Hadde selv dette problemet med min eldste og jeg måtte til slutt bli så sint på de at de virkelig forstod at det ikke var aktuelt med annen løsning enn skjerming fra biteren.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal ofte så lite til at det står om sekunder før noen barn biter. De kan sitte i fred og fordragelighet i lek på gulvet. Plutselig kan et barn bite et annet barn i armen uten at voksne rekker å reagere. Jobber selv med barn og vet det er veldig vanskelig å passe på selv om man følger med hele tiden.

Anonymous poster hash: dd439...92a
  • Liker 5
Skrevet

Det skal ofte så lite til at det står om sekunder før noen barn biter. De kan sitte i fred og fordragelighet i lek på gulvet. Plutselig kan et barn bite et annet barn i armen uten at voksne rekker å reagere. Jobber selv med barn og vet det er veldig vanskelig å passe på selv om man følger med hele tiden.

Anonymous poster hash: dd439...92a

Ja, det er vanskelig. Dermed må biteren, iallfall dersom det er slik at den har et utvalgt offer, slik det var i vårt tilfelle, rett og slett ikke være i nærheten av offeret.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er ikke akseptabelt, nei. At det skjer én gang må man nok regne med, men at ett barn gjentatt biter et annet, skal ikke skje. Her må de voksne på banen.

For øvrig kan ikke tetanus (stivkrampe) overføres ved menneskebitt, så en stivkrampevaksine vil ikke beskytte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Faren til niesen min tør ikke å "bli sint" på personalet, og han tror det er normalt at småbarn kommer hjem med bitemerker jevnlig. For meg som tante er det verst at biteren har sett seg ut niesen min som offer, og jeg bare håper at dette er en kort periode, og at han ikke kommer til å fortsette å plage henne. De har ferie på ulikt tidspunkt, så de treffes ikke mer før til høsten. Bør faren hennes be om et møte ang dette før det evt skjer igjen, eller bør han bare vente og se?

Skrevet

Selvsagt bør han kreve at noe skjer. Han er den eneste, pluss mor, som kan det og det er deres jobb som foreldre å trygge sitt barn!

Gjest Duftlys
Skrevet

Dersom jeg var forelder til barnet som ble bitt, ville jeg krevd at ungen som biter skal skjermes for min unge. Da må rett og slett de ansatte prioritere ressursene en periode, og at denne "biteungen" har en på seg til en hver tid. En ting er at det skjer en gang. Men gjentatte ganger er IKKE GREIT! Jeg har opplevd liknende da jeg var ansatt på SFO i sin tid. De ungene som hadde atferd som kunne skade andre, hadde en på seg hele tida som var alltid i nærheten for å forhindre situasjoner. Hvis det skjedde, ble denne ungen tatt vekk fra de andre. BHG skal være et trygt sted. Konflikter skjer fra tid til annen, men det er noe annet når et barn ser seg ut noen og angriper gjentatte ganger. IKKE GI DEG!!!!!

Skrevet

Jeg oppfatter det som å forvente at så små barn kan bite. Sønnen min ble bitt et par ganger av en annen gutt tidligere i år, men må si jeg tok det som en del av pakka. Jeg forventer ikke at de ansatte ser absolutt alt som foregår, og det kan skje fort. Men det du beskriver har skjedd en del ganger, og to ganger med flere bitemerker, og da ville jeg forventet at de ansatte passet ekstra på, spesielt hvis biteren bare tar din niese.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanskelig. Dermed må biteren, iallfall dersom det er slik at den har et utvalgt offer, slik det var i vårt tilfelle, rett og slett ikke være i nærheten av offeret.

Sønnen vår ble også bitt noen ganger av samme jente når han var 1 år. Personalet tok det på alvor og gjore hva de kunne for å holde de skjermet - men min sønn oppsøkte selv jenta som bet ham. Og da er det verre for personalet å kunne skjerme.. De lekte jo kjempefint sammen ellers - bortsett fra når hun plutselig bet.

Så det er ikke så lett å bare si at barnehagen bør skjerme, for det kan jo faktiske hende de gjør så godt de kan, slik som det ble gjort i vårt tilfelle. Men om niesen til TS selv oppsøker barnet, så blir det feil å kjefte på personalet.

Anonymous poster hash: 31007...a53

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår ble også bitt noen ganger av samme jente når han var 1 år. Personalet tok det på alvor og gjore hva de kunne for å holde de skjermet - men min sønn oppsøkte selv jenta som bet ham. Og da er det verre for personalet å kunne skjerme.. De lekte jo kjempefint sammen ellers - bortsett fra når hun plutselig bet.

Så det er ikke så lett å bare si at barnehagen bør skjerme, for det kan jo faktiske hende de gjør så godt de kan, slik som det ble gjort i vårt tilfelle. Men om niesen til TS selv oppsøker barnet, så blir det feil å kjefte på personalet.

Anonymous poster hash: 31007...a53

TS her. Jeg har henta i barnehagen noen ganger, og jeg tror neppe de leker noe særlig sammen. Han som biter løper rundt og hoier mye, mens niesen min sitter og pusler for seg selv. Kan jo hende at hun går bort til ham, det vet jeg ikke, men jeg tror ikke de har nok til felles til å være lekekamerater.

Jeg ser ihvertfall ut fra svarene deres at dette ikke er helt ok, så da håper jeg at pappan hennes tør å ta det opp med barnehagen. Det siste bitemerket fant han i dag, og nå har hun ferie, så det blir jo en stund til at de får snakka om det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg oppfatter det som å forvente at så små barn kan bite. Sønnen min ble bitt et par ganger av en annen gutt tidligere i år, men må si jeg tok det som en del av pakka. Jeg forventer ikke at de ansatte ser absolutt alt som foregår, og det kan skje fort. Men det du beskriver har skjedd en del ganger, og to ganger med flere bitemerker, og da ville jeg forventet at de ansatte passet ekstra på, spesielt hvis biteren bare tar din niese.

Skriver under her.

Noen barn biter, andre barn slår. Og det er ikke alltid biting blant småbarn skjer i en negativ setting, og som andre nevner så kan det skje i løpet av et nanosekund helt ut av det blå.

Men det stiller seg litt annerledes når det er gjentagende på ett (utvalgt) barn. Da ville jeg som mor gått til barnehagen og krevd skikkelig oppfølging.

Faren i dette tilfellet trenger ikke å opptre sint, men han bør være bestemt og tydelig. Når han ikke fram hos ped.leder bør han gå til styrer. Det er ikke feil av ham å kreve dette, alle barn har rett og krav på omsorg og trygghet. Å gjentatte ganger bli bitt av et annet barn uten at det blir gjort tiltak, er i mine øyne ikke omsorg og trygghet!

Jeg jobber forøvrig i barnehage på småbarnsavdeling og har hvert år et eller flere barn som biter. De få gangen jeg har opplevd at det er så tydelig utvelgelse av offer som i HI, så har vi med største selvfølge gått inn i nært samarbeid med involverte foreldre, og satt inn tiltak for å beskytte både biter og offer. Det er en viktig del av jobben vår.

Anonymous poster hash: 2618b...1b5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ett barn som beit som 2 åring. Han valgte ikke ut et spesielt offer, men tok de han var uenig med. Det var grusomt å vite at barnet mitt skadet andre barn.

Barnehagepersonalet informerte meg hver gang han hadde bitt noen og de tok det alvorlig, han ble passet ekstra godt på. Men det er ikke til å unngå når det er få voksne og mange barn. Men det er klart de skal være ekstra påpasselige på de(t) barnet som biter.

Det er viktig å ha en god dialog med barnehagen og høre hva de tenker og gjør med situasjonen.

Anonymous poster hash: 20052...1e9
Skrevet

Gutten min hadde også en fase i fjor (to år gammel) hvor han bet en del. Heldigvis var det ingen bestemte han bet alltid, men han bet når frustrasjonen ble for stor og han ikke klarte å uttrykke seg.

Heldigvis informerte barnehagen oss om dette hver gang og forklarte hva de gjorde for å forhindre at det skjedde flere ganger (handlet mye om å observere situasjonene hvor bitingen skjedde og prøve å unngå slike situasjoner fremover). For oss hjemme var det ikke lett å gripe fatt i, for her skjedde det aldri, og å snakke om det hjemme med et så lite barn har begrenset effekt.

Men altså - for alle parter er det veldig fint at man tar det opp med barnehagen. Først og fremst for de stakkars barna som blir bitt, selvfølgelig, men også for biterne. Dette er jo ingen god situasjon for noen.

Skrevet

Som foreldre må man være trygg på at det er godt å være i barnehagen for barnet vårt. At skader og bitt kan skje, ja, men ikke regelmessig. Dersom ikke personalet skjønner viktigheten av trygghet både for barn og voksne, så burde de kanskje finne seg en annen jobb? Å skylde på små ressurser holder ikke, de må gjøre noe for å forhindre det.

Det er nok ganske fortvilende for være foreldrene til den som biter også, men hvis personalet klarer å finne ut når og hvorfor det skjer, så er det lettere å ta det før frustrasjonen blir for stor.

Skrevet

Nei. Da det skjedde i bhg jeg jobbet hadde vi alltid øye på den ungen som bet. Fikk kunbbitt en gang fordi vi stoppet det de andre gangene barnet forsøkte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...