Gå til innhold

Kosttilskudd/vitaminer for vegetarianere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært vegetarianer hele livet og tar jevnlig prøver hos lege for å sjekke at alt er ok. Som regel er jeg littegrann lav på b-12 og jern, men ikke veldig utenfor normalen. Jeg spiser variert og klarer meg altså helt greit. Gomler vitaminbjørner og møllers dobbel når jeg kommer på det.

Men sånn for sikkerhetsskyld hadde det ikke vært dumt tatt et daglig vitaminintilskudd som dekker akkurat dette behovet, som jeg kanskje kan se for meg er vanlig for vegetarianere å slite med. Finnes det noe kosttilskudd tilpasset vegetarianere? Som inneholder det man "typisk" trenger ekstra av som veggis?

Jeg er altså sånn som ikke spiser fisk eller kjøtt (inkludert kylling og alt mulig annet som er fra dyr). Spiser egg i mat, men ikke i seg selv og spiser melkeprodukter.

Andre veggiser her inne, tar dere evnt noe kosttilskudd?

Anonymous poster hash: 6a236...c7f
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/754311-kosttilskuddvitaminer-for-vegetarianere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis man spiser fisk så er man vel ganske safe, men jeg som ikke spiser fisk må nok jobbe litt ekstra for å få i meg nok.

Noen som vet om greie kosttilskudd? Av jerntilskudd har jeg bare funnet en sånn mikstur i en flaske med noe rødt og blomster/urter utenpå, nå husker jeg ikke hva den heter, men er den ok?

Jeg har sett litt i hyllene og har ikke sette noe som virker retta mot vegetarianere, lurer på om det finnes noe slikt?

Ehm... Omega-3 fra fisk og gelatin er altså innafor som vegetarianer? Dette skurrer. Just sayin'

Snakk om å være fordomsfull. Folk har faktisk ulike grunner til å være vegetarianer. :/ Jeg har ingen prinsipper å gå etter, jeg bare liker ikke å spise fisk og kjøtt. Om jeg får i meg næringsstoffer fra kjøtt eller fisk på andre måter enn å måtte spiser fisk og kjøtt så er jeg 100% med på det.

TS

Det er lite slikt å få i butikkene, så du bør heller handle på nett. Denne nettbutikken er bra: http://veganlife.se/. Her finner du mange typer kosttilskudd, både multivitamin, omega-3 o.l. Et lite apropos når du bestiller kosttilskudd fra nett, bestill fra EU-land dersom du bestiller noe med større doser enn det som er tillatt å selge i Norge (skal svært lite til), og ikke bestill mer enn tre måneders forbruk av gangen. Da kan det bli stoppet i tollen. Veganlife er svensk, så der kan du bestille fra uten problemer.

Jeg er forøvrig enig i at det er pussig å kalle seg vegetarianer og samtidig med viten og vilje jevnlig spise gelatin og fiskeolje. Dette er ikke vegetariske produkter.

AnonymBruker

Takk for tips, skal sjekkes ut :)

Jeg er uenig med deg igjen og syntes at vegetarianerbegrepet er veldig opp for individuell tolking og man har dessuten forskjellige runner. Jeg har møtt nok av vegetarianere som spiser fisk. De aller fleste jeg møter tolker "vegetarianer" som at man ikke spiser kjøtt, og opplever at hvis man har spesielle preferanser utover at man ikke spiser kjøtt så får man tilleggsopplyse om dette. Så lenge man ikke spiser kjøtt så føler ihvertfall jeg at man har lov til å kalle seg vegetarianer uten å måtte bli beskylt for å være falsk og dobbeltmoralsk.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...