Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tittelen er litt overdreven og mest kødd, men jeg har faktisk lagt merke til at man må lete mye mer etter informasjon o.l. om tvillinger enn enlinger.

Som f.eks svangerskaps apper til mobil. Har leita meg ihjel etter en "tvillingapp" men det finnes ikke. Har lett på alle de nordiske språkene og engelsk, men finnes ikke der heller. Tenker litt sånn i forhold til størrelse på fosterene som varierer stor fra enlinger. Litt forklaring på om man kan kjenne bevegelser tidligere, sterkere og oftere ligamentsmerter, når man begynner å vise osv osv.

Andre ting er vogner f.eks.

Man får vogner i så mange flotte farger, men så fort man må over på tvilling versjonen, så er det kanskje valg mellom en trøtt svart eller grå variant. Det er selvsagt ikke alle produsenter, men de fleste.

Så er det handlevogner på matbutikker for eksempel. Finnes kun en babystol på handlekurvene. Jeg har vært borti en butikk her jeg bor som har tvillinghandlevogn (denne vet jeg er spesiallagd da butikksjefen er tvillingfar selv), men poenget her er at det burde være fast inventar i det fleste butikker.

Noen flere ting dere tvillingmødre kommer på?

(Håper folk forstår at jeg ikke virkelig mener det er diskriminering. Det er mest ment for gøy, men det er mye sant i det)

Anonymous poster hash: 3f8c6...5ea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med trillinger da????

Anonymous poster hash: 120cc...e8d
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt mye på det med tvillingseter på handlevogner faktisk. Jeg har ikke barn selv, så jeg har ikke problemet. Likevel registrerte jeg at de fleste store matbutikker i England har slike vogner, men jeg har aldri sett det i Norge.

Anonymous poster hash: 67456...63a
Skrevet

Permisjon! Synes det skulle være mer enn syv uker ekstra, man bruker tross alt en god del lengre tid på å bli kjent med en enn to, pluss at man har et mye større behov for hjelp av far. Her har pappaen måttet ta ut åtte uker ferie og avspasering i sommer, jeg hadde ikke klart dette alene enda...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Permisjon! Synes det skulle være mer enn syv uker ekstra, man bruker tross alt en god del lengre tid på å bli kjent med en enn to, pluss at man har et mye større behov for hjelp av far. Her har pappaen måttet ta ut åtte uker ferie og avspasering i sommer, jeg hadde ikke klart dette alene enda...

Jeg er så enig med deg. Det burde vært minimum 12 uker lovfestet permisjon med lønn til far ved tvillingfødsel. Tvillingsvangerskap er mer belastende enn enlingesvangerskap, og dermed er mor mer sliten, i tillegg skal to babyer ha sitt av kos. Rutiner skal innføres, og det kan være heftig. En del tvillinger er premature og de kan også medføre en del ekstraarbeid.

(Dette gjelder også selvfølgelig trillingfødsel. :) )

Anonymous poster hash: 6f18c...b85

• Liker 3
Skrevet

Hva med trillinger da????

Anonymous poster hash: 120cc...e8d

Absolutt. Alt gravid og babyrelatert virker å være for enlinger.

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt mye på det med tvillingseter på handlevogner faktisk. Jeg har ikke barn selv, så jeg har ikke problemet. Likevel registrerte jeg at de fleste store matbutikker i England har slike vogner, men jeg har aldri sett det i Norge.

Anonymous poster hash: 67456...63a

Man kan jo alltids sett en unge i babysete på enlingvognene, og babystolen til den andre oppi vogna, men man får jo problemer hvis man skal handle mye.

Kan liksom ikke begynne å legge matvarene over ungen som ligger i handlevogna :P

Anonymous poster hash: f1ea0...19c

Gjest Twelve12
Skrevet

Jeg er så enig. Jeg også har leita fælt etter apper for tvillinggravide.

Har ei kusine som har tvillinger, så har brukt hun som oppslagsværk isteden. :fnise:

Jeg har ikke opplevd den delen enda da jeg bare er 12 uker. Men må si jeg gruer meg til dagene som følger etter jeg kommer hjem fra sykehuset. Helt alene hele dagen mens mannen er på jobb.

Mannen min er nyutdannet nå og har da ikke opparbeidet ferie når ungene kommer.

AnonymBruker
Skrevet

det begynner jo å bli mer vanlig med flerfødsler. så kansje det er håp om at ting forandrer seg

Anonymous poster hash: 6e204...a54
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo fordi markedet er vesentlig mindre.

Anonymous poster hash: ce119...582
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noen slags "diskriminering" - det handler om tilbud og etterspørsel. Det det er stor etterspørsel etter er lettere tilgjengelig.. Det fødes mange flere "enkelt" barn enn tvillinger/trillinger så da har man selvsagt flest tilbud til disse.. Det er jo som om jeg skulle klage på "diskriminering" pga høyde - jeg er 157 cm høy og sliter med å finne klær i butikken pga alle bukser/shortser/kjoler/skjørt er for lange.. Men jeg skjønner jo at det er fordi jeg er i et mindretall, det er få damer som er så lave som meg.....

Dere får gjøre som meg - internett er din venn og det meste kan kjøpes online - både klær og babyutstyr!

Anonymous poster hash: d7d2d...80b
  • Liker 4
Skrevet

Når det gjelder produkter, apper og så videre handler det jo om tilbud-etterspørsel. Det er ingen som bevisst velger å diskriminere tvillingforeldre. Det er rett og slett ikke mange nok som etterspør produktene eller er villige til å betale for det, til at det skal lønne seg å utvikle og selge variasjon.

Jeg har tenkt at dersom jeg kommer i en slik situasjon en gang skal jeg unne meg en skikkelig shoppingrunde i utlandet, helst USA. Eller slå meg løs på nett slik AB over meg foreslår.

Når det gjelder permisjon er det en helt annen diskusjon. Men jeg trur ikke det er et bevistt valg om at tvillingforeldre er mindre verdt eller bevisst skal bli forskjellsbehandlet.

Skrevet

Haha, overhodet ikke diskriminasjon.

Vet ikke hvor mange "enlinger" det fødes for hver tvilling, men det er vel godt over tusen. Selvfølgelig er markedet da mindre.

Samme ser man med mange overvektige. De mener flyseter, busseter o.l. skal bygges til en trippel XL rumpe.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke noen slags "diskriminering" - det handler om tilbud og etterspørsel. Det det er stor etterspørsel etter er lettere tilgjengelig.. Det fødes mange flere "enkelt" barn enn tvillinger/trillinger så da har man selvsagt flest tilbud til disse.. Det er jo som om jeg skulle klage på "diskriminering" pga høyde - jeg er 157 cm høy og sliter med å finne klær i butikken pga alle bukser/shortser/kjoler/skjørt er for lange.. Men jeg skjønner jo at det er fordi jeg er i et mindretall, det er få damer som er så lave som meg.....

Dere får gjøre som meg - internett er din venn og det meste kan kjøpes online - både klær og babyutstyr!

Anonymous poster hash: d7d2d...80b

Når det gjelder produkter, apper og så videre handler det jo om tilbud-etterspørsel. Det er ingen som bevisst velger å diskriminere tvillingforeldre. Det er rett og slett ikke mange nok som etterspør produktene eller er villige til å betale for det, til at det skal lønne seg å utvikle og selge variasjon.

Jeg har tenkt at dersom jeg kommer i en slik situasjon en gang skal jeg unne meg en skikkelig shoppingrunde i utlandet, helst USA. Eller slå meg løs på nett slik AB over meg foreslår.

Når det gjelder permisjon er det en helt annen diskusjon. Men jeg trur ikke det er et bevistt valg om at tvillingforeldre er mindre verdt eller bevisst skal bli forskjellsbehandlet.

Haha, overhodet ikke diskriminasjon.

Vet ikke hvor mange "enlinger" det fødes for hver tvilling, men det er vel godt over tusen. Selvfølgelig er markedet da mindre.

Samme ser man med mange overvektige. De mener flyseter, busseter o.l. skal bygges til en trippel XL rumpe.

Herregud, har dere ikke lest hovedinnlegget?! Jeg siterer: Tittelen er litt overdreven og mest kødd, men jeg har faktisk lagt merke til at man må lete mye mer etter informasjon o.l. om tvillinger enn enlinger. Totalt uinteressant å henge seg opp i måten overskriften er formulert på.

Anonymous poster hash: 821e7...80c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt!

Nå har jeg store tvillinger og har ikke det problemet (bortsett fra at det er dyrt når de ikke kan arve hverandre og må ha to av alt)

Nå har jeg for første gang sett to barneseter, til barn som kan sitte selv, på Nordby senteret på Svinesund. Jeg ble imponert, det var noe jeg virkelig savnet med små tvillinger! Dette kommer jo de med to tette til gode også.

Tvillingvogner er det et dårlig utvalg av, men det er blitt bedre.

Når det kommer til informasjon, så trenger tvillinggravide enda mer og annerledes informasjon enn enlinggravid gjør. Men her må man stole mest på helsepersonell og høre med andre som har gått igjennom det.

Har du prøvd å gå inn på tvilling-forum.com? Der får du mye informasjon av foreldre som har tvillinger. Og du kan spørre om alt mulig.

Anonymous poster hash: 2552a...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...