Gå til innhold

Hva trenger man å ha i hus til enfireåring?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart fostermor
Skrevet

Mannen min og jeg skal om to små uker bli fosterforeldre til en nydelig liten gutt på fire år. Vi har siste måneden møtt han flere ganger, og vi gleder oss virkelig <3 Rommet han skal få er pusset opp og innredet, og endel leker, bøker o.l. er kjøpt inn. Klær og noen eiendeler som sykkel o.l. har han med seg. Så slo det meg idag at det er vel endel ting man vel bør ha i hus når det bor en fireåring der?? Jeg tenker da på termometer, febernedsettende, plaster osv. Det finnes mange innkjøpslister på nett med hva foreldre til nyfødte bør kjøpe inn, men ingen med hva nybakte (foster)foreldre til en fireåring bør skaffe?? :)

Gutten er en normalutviklet fireåring som har bodd i et trygt fosterhjem frem til nå, men dessverre kan han (av ulike årsaker) ikke fortsette å bo der.

Setter pris på alle råd!!! :)

På listen så langt står:

Tripp-trapp stol

Paracet - brusetabletter?

Plaster

Termometer

Noe kløestillende til insektstikk osv - Noen råd til hvilket??

Små gafler

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår fireåring sitter helt fint i en vanlig stol. Så det er ikke noe du trenger med mindre du vil ha det.

Når det gjelder paracet får vår stikkpiller når han trenger det. Får han ikke til å svelge tabletter eller drikke brusetabletter.

Plaster kan sikkert komme godt med ja, samme med termometer. Snakk med de på apoteket, så hjelper de deg med hva som trengs av slike ting.

Kløestillende har vi aldri hatt noe behov for egentlig...

Små gafler er sikkert greit. Kanskje en liten skje og kniv også?

Ellers bør du ha tran i hus. Ordentlig lås på medisinskap og andre giftige ting må han ikke kunne klare å få tak i. Barneshampo evt balsam. Bilsete hvis det ikke følger med. Barnesikring til skuffer og skap på kjøkkenet er også viktig.

Det er ikke så fryktelig mye en fireåring trenger av slike ting egentlig, innen den alderen er de fleste blitt ganske selvstendige og flinke. Kan hende du må investere i et dosete hvis han føler ubehag når han sitter på do uten? Det er også veldig individuelt. Kanskje også et nattlys til soverommet.

Skrevet

Det er jo veldig individuelt. Min fireåring trenger verken doring eller barnesikring. Men jeg ville kjøpt inn noen kluter til å tørke ansikt og hender med etter måltid, så han ikke klisser kaviar utover hele huset...

Bilsete er nevnt. Min fireåring bruker tripp-trapp, men sitter også fint på vanlig stol.

Barnebestikk er veldig greit å ha, bestikk for voksne er veldig kronglete å spise med for en fireåring som holder på å lære å smøre skiva si selv.

Hva med en lav krakk på badet? og en lav knaggrekke i gangen?

Plaster, pyrisept, noe å vaske sår med (kompresser eller noe) og paracet stikkpiller er et must. Termometer har vel de fleste fra før?? Mine gutter trenger litt hudkrem pga sensitiv hud, men det er så individuelt at du ikke trenger å tenke på det i starten akkurat.

Kløestillende: Eurax og/eller xylocain til insektbitt.

Ellers, hva med en ryggsekk, matboks og drikkeflaske til dere skal på tur?

Et annet tips: strykelapper til å bøte hullete bukseknær...

Og så er det vel bare å hamstre inn støvsugerposer og vaskepulver :lol:

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er vel ikke nødvendig å barnesikre skuffer og skap for en fireåring?

Ellers vil heller ikke vår fireåring ha brusetabletter, så jeg hadde heller kjøpt stikkpiller.

Resten kan du jo kjøpe ting etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Hva med puslespill, lotto, tegnesaker, perler + brett, dvder samt uteleker som bøtte og spader + fotball.

Ellers er det jo sekk, matboks og drikkeflasker som er fint både til barnehage og tur. Anbefaler gjerne Bergans sekk 12 L.

Til insektsstikk er xylocain eller aloe vera gel fint.

Lykke til med 4 åringen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...