AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Fersket min sønn som er ferdig med 10. nå i dag, Han har tatt noe øl hjemme. Hvordan hadde du reagert? Jeg gav han beskjed om å komme tilbake med alkoholen, og innetiden i dag er blitt flyttet en time tilbake. Anonymous poster hash: ef767...def
waco Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Fersket min sønn som er ferdig med 10. nå i dag, Han har tatt noe øl hjemme. Hvordan hadde du reagert? Jeg gav han beskjed om å komme tilbake med alkoholen, og innetiden i dag er blitt flyttet en time tilbake. Anonymous poster hash: ef767...def Tja, når du har øl hjemme så lærer du vel ungene dine at øl er godt? Hvorfor skal øl være greit for deg og ikke ungen din? Visste du at før 1930-tallet i norge så drakk barn øl? 2
bebisss Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Tja, når du har øl hjemme så lærer du vel ungene dine at øl er godt? Hvorfor skal øl være greit for deg og ikke ungen din? Visste du at før 1930-tallet i norge så drakk barn øl? Selvfölgelig er öl greit for ett voksent menneske men ikke en 15 aar gammel tennaaring! 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Tja, når du har øl hjemme så lærer du vel ungene dine at øl er godt? Hvorfor skal øl være greit for deg og ikke ungen din? Visste du at før 1930-tallet i norge så drakk barn øl? Har du egne barn? I følge din logikk så kan da barn drikke alkohol fra de er født..... Anonymous poster hash: ef767...def 7
Jolene Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Når jeg var like gammel fikk jeg med meg 3 glassflasker øl når jeg skulle på noe av mine foreldre. Det ble med andro ord litt mindre spennende da, fordi foreldrene mine gav det til meg. Drakk faktisk aldri noe mer enn det jeg fikk med meg heller. Kanskje snakke med han å høre hvorfor han stjal i stedet for å spørre deg? 2
waco Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Selvfölgelig er öl greit for ett voksent menneske men ikke en 15 aar gammel tennaaring! hvorfor er det ikke greit for en 15 åring når det er greit for en attenåring? I danmark er det 16 årsagrense for øl, og det er det i spania også. Greia er at det er ikke FARLIG for en 15-åring å drikke øl. Om noen år kommer det sikkert til å bli aldersgrense for kaffe også! 2
bebisss Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Öl er ikke greit, alkohol generelt er ikke greit för man er 18 aar eller eldre for sprit. Jeg kan forstaa at han vil ut med vennene sine og drikke, ha det litt morro slik som alle tenaaringer har det, men slik kan skje uten alkohol. Du maa forklare han hva konsekvensene blir hvis han blir full eller stjeler igjen. Mine foreldre sa til meg at jeg skulle faa billappen hvis jeg ikke drakk för jeg var gammel nok, og jeg drakk heller ikke för jeg var gammel nok.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 Greia er at vi ikke gir alkohol til noen under 18 år, det vet han.All alkohol barn får med hjemmefra kommer i tillegg til de de skaffer selv. Samtidig har vi et godt forhold og han har tidligere vært ærlig i forhold til at de får tak i alkohol. uten å gå i detaljer. Vi har advart han mot å ta noe hjemmefra. Ts Anonymous poster hash: ef767...def 7
Tomaten Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 Greia er at vi ikke gir alkohol til noen under 18 år, det vet han.All alkohol barn får med hjemmefra kommer i tillegg til de de skaffer selv. Samtidig har vi et godt forhold og han har tidligere vært ærlig i forhold til at de får tak i alkohol. uten å gå i detaljer. Vi har advart han mot å ta noe hjemmefra. Ts Anonymous poster hash: ef767...def Så det er greit han drikker, så lenge dere ikke står for alkoholen? 2
bebisss Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 hvorfor er det ikke greit for en 15 åring når det er greit for en attenåring? I danmark er det 16 årsagrense for øl, og det er det i spania også. Greia er at det er ikke FARLIG for en 15-åring å drikke øl. Om noen år kommer det sikkert til å bli aldersgrense for kaffe også! Det er ikke lovlig aa kjöpe öl i butikken naar man er under 18. Barn under 18 aar blir kjört hjem av politiet om de finner berusede unger. I norge skal ikke barn drikke för de er gamle nok, vi bor ikke i danmark heller, om du vil dine barn drikker alkohol saa er det ditt valg, men da kommer nok barnevernet fort paa döra di.. 1
bebisss Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Greia er at vi ikke gir alkohol til noen under 18 år, det vet han.All alkohol barn får med hjemmefra kommer i tillegg til de de skaffer selv. Samtidig har vi et godt forhold og han har tidligere vært ærlig i forhold til at de får tak i alkohol. uten å gå i detaljer. Vi har advart han mot å ta noe hjemmefra. Ts Anonymous poster hash: ef767...def Tenaaringer vil alltid være tenaaringer, du har en god gutt hvis han tar advarslene deres alvorlig. Ogsaa vennene hans og hvem han bruker fritiden paa har mye og si, det blir fort "ööj...vi drikker ikveld da..stikk til morra di og...etc" men desverre kan man ikke velge venner for dem. Man skal heller ikke gi alkohol til barn under 15 aar, det blir flaut hvis noen faar vite at moren til en mindreaarig gir alkohol til barnet sitt, eller jeg ville synes det hvertfall..
Tomaten Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Det er ikke lovlig aa kjöpe öl i butikken naar man er under 18. Barn under 18 aar blir kjört hjem av politiet om de finner berusede unger. I norge skal ikke barn drikke för de er gamle nok, vi bor ikke i danmark heller, om du vil dine barn drikker alkohol saa er det ditt valg, men da kommer nok barnevernet fort paa döra di.. Det er faktisk sånn at det ikke er aldersgrense på konsumering av alkohol i Norge. Kun på kjøp, salg og sjenking. 3
bebisss Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Det er faktisk sånn at det ikke er aldersgrense på konsumering av alkohol i Norge. Kun på kjøp, salg og sjenking. Ja jeg har forstaatt det, men politi som finner mindreaarige som er beruset blir kjört hjem og levert paa döra til foreldrene, det sier jo litt... Om politiet ser meg drikke blir ikke jeg levert paa foreldrene mine si dör. Gjerne dere kan möte hverandre aa halveien, om det er slik at dere tillater han og drikke alkohol at han da har tidligere innetid de kveldene og at han gjerne ikke har lov aa drikke mer enn to tre öl.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Det er faktisk sånn at det ikke er aldersgrense på konsumering av alkohol i Norge. Kun på kjøp, salg og sjenking. Så det er greit han drikker, så lenge dere ikke står for alkoholen? Nei det er ikke greit at han drikker. Men vi har vel alle vært unge en gang og husker hvordan det var? For oss er det viktigste at han kommer hjem når han skal, at de tar vare på hverandre, og ringer hvis noe skjer. Vi straffer ikke ærlighet. Nå prøvde han å stjele fra oss..... Han er kommet hjem og levert det tilbake. Skal ut i kveld, men kommer hjem tidligere. TS Anonymous poster hash: ef767...def 5
mandel92 Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Er nok ikke så uvanlig at tenåringer stjeler alkohol, jeg gjorde det selv, og jeg var ikke noe problembarn for å si det sånn. Synes du reagerte greit, jeg. 4
LMJ Skrevet 3. juli 2013 #16 Skrevet 3. juli 2013 Når jeg var på den alderen fikk jeg med meg 2 bokser øl av pappa. Da møttes vi på halvveien og jeg var kjempefornøyd med det. Jeg måtte selvfølgelig være hjemme innen et visst klokkeslett og måtte love og bare drikke de to jeg hadde fått. Hver gang jeg kom hjem og pappa fikk for seg at jeg hadde drukket mer måtte jeg blåse i alkotest. haha han synes jo bare det var dødsmorsomt. Men det førte til at jeg synes jeg hadde kule foreldre og forholdt meg til avtalene våre. Jeg tror det er viktig som en annen sa her inne, å snakke med han. spørre han hvorfor han stjeler isteden for å spørre deg. 6
Gjest Jigsaw Skrevet 3. juli 2013 #17 Skrevet 3. juli 2013 (endret) Signerer posten over. Det er bedre å gi barna sine alkohol med den avtalen at de holder seg til hva de har fått enn at de får/kjøper av andre. Akt deg mine ord, alkohol får de uansett. Det er bedre som foreldre da å kunne kontrollere hva de drikker. Da jeg var 15 så gav moren min meg, fordi hun vet at jeg bare kan ringe noen som kan kjøpe meg hard sprit på polet, så istedet så fikk jeg øl og vin som er tryggere for ungdommer å drikke. Drikke gjør de uansett. Som forelder må du bare velge om du vil kontrollere hva de drikker eller ikke. Du må sperre inn ungen din 24/7 om han ikke skal drikke. Hvis du ikke vil at han skal komme borti sprit som er lett å drikke for mye for fort, eller metanolforgiftet av dårlig sprit han får av andre, eller få tak i dårlig HB så burde du som forelder ta kontroll. Den norske loven sier for øvrig bare at det er ulovlig for folk under 18 å KJØPE øl. Det er fullstendig lovlig å drikke, og det er de som kjøper mindreårige alkohol som bryter loven. Endret 3. juli 2013 av Jigsaw 2
Brunhilde Skrevet 3. juli 2013 #18 Skrevet 3. juli 2013 "De som får alkohol hjemme drikker mer" er et utsagn jeg ofte ser og hører brukt som et legitimt argument. Jeg tror ikke det er slik. Jeg tror at de som får alkohol hjemme tør å fortelle (i undersøkelser) at de har smakt/drikker alkohol. Jeg tror ikke de drikker mer. Jeg fikk tilbud om øl/vin fra jeg var 15-16, men jeg takket nei og drakk ikke noe særlig før jeg var 18-19. Jeg oppdro mitt barn likt, tilbud om å smake hjemme, men interessen var heller laber frem til h*n var 18-19. Jeg har aldri opplevd at alkohol har forsvunnet, og jeg har mye i hus fordi jeg gjerne handler tollfritt, men ikke drikker mye. Jeg har, derimot, fått melding med spørsmål om å "låne" en eller annen flaske, noe som selvfølgelig har vært greit. Nå er mitt avkom godt over 20, og styrer egne både drikkevarer og drikkevaner, men jeg er ikke i tvil om at jeg valgte rett metode når det kom til alkoholkonsum. (Dette har jeg vel egentlig fått bekreftet også, de vennene mine som hadde totalforbud hjemmefra drakk mer og i smug enn hva jeg gjorde, selv etter fylte 18. Noe avkommet mitt forteller gjelder i det miljøet h*n vanker også ) 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #19 Skrevet 7. juli 2013 Setter frem diverse spritflasker og lignende på kjøkkenet f.eks. samme dag som du regner med han skal være med venner/feste. Men du heller ut spriten og oppbevarer den et annet sted. Og fyller spritflaskene med vann. Da får han seg en nedtur når han kommer på fest og vet at du bevisst har gjort det for å ødelegge noe han faktisk ikke har lov til. Joda, er forsåvidt lov å drikke før man er 18, men det er ikke lov å stjele foreldres alkohol. Anonymous poster hash: b5973...09f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2013 #20 Skrevet 7. juli 2013 hvorfor er det ikke greit for en 15 åring når det er greit for en attenåring? I danmark er det 16 årsagrense for øl, og det er det i spania også. Greia er at det er ikke FARLIG for en 15-åring å drikke øl. Om noen år kommer det sikkert til å bli aldersgrense for kaffe også! Du sier jo alltid selv at man blir dumme og rare av alkohol. Blir du slik av kaffe også? Nei? Man må være myndig før man har rett til å drikke seg dum og rar, slik er loven. Anonymous poster hash: 149e8...f64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå