AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Jeg lurer på hva dere andre med flere små barn gjør når sommerferien kommer, en av dere har lang lærerfri, den andre har ikke det. Hos oss er det mannen som er lærer. Han ser ikke fram til mange uker alene hjemme med babyen og treåringen mens jeg er på jobb. og jeg vet selv at det kan være slitsomt! Men skal jeg være hjemme sammen dem, må jeg jo bruke opp alle ferieukene mine nå - ingenting igjen til hans høstferie, juleferien og slikt. Pluss at jeg tok ut en uke i forbindelse med påske... Er jo ingen krise, men jeg ser at de andre lærervennene våre stort sett er gift med andre lærere, og har feriene sammen. Har ingen besteforeldre i nærheten som han kan ta med barna og besøke en uke eller to, mens jeg jobber, dessverre. Anonymous poster hash: 81188...d77
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Typisk mannfolk å ikke ville se etter unga sine. Noen ganger får jeg bare nok å går meg en tur, men det har bare skjedd en gang.Anonymous poster hash: ec72e...b53 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Hvorformå 3-åringen være hjemme? Anonymous poster hash: d7b6b...f51 2
Anciol Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Faren min er lærer , så da jeg var liten pakket pappa bilen når han fikk ferie, lastet meg og broren min inn i bilen og kjørte ut på hytten hvor vi holdt til helt til mamma fikk ferie:) Pappa syntes det bare var koselig å være med oss og lære oss opp i vedhogst, sette garn, fiske reker , dyrke grønnsaker og bær. Ble oppdradd på skikkelig guttevis:) Gikk kledd i broren min sine avvokste klær når vi var på hytten:) 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Hvorformå 3-åringen være hjemme? Anonymous poster hash: d7b6b...f51 Barnehagen har sommerstengt i juli. Uansett ville jeg ikke hatt lyst til å sende henne dit når det tross alt er sommerferie... (for noen, i allefall) Et par timer per dag kunne kanskje gått, men det er uansett ikke noen sak når det er sommerstengt. Anonymous poster hash: 81188...d77
Furstina Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Han får väl planera ett upplägg med besök till besteföräldrar, utflykter till badplatser, i skogen, bibliotek eller annat. Vad hade han gjort om du också hade varit hemma? En ferie med huvudansvar för barn betyder att man inte kan lägga tid på renovering, ombyggnad, maling, fordonsmeck etc. För mig och mannen (ingen av oss är lärare) så innebär ferie med barn mindre fiskning, mindre och kortare turer, kortare kvällar, mindre hagearbete (vi brukade klippa häck, träd och göra större husarbete på sommarhuset), mer kökstjänst då de små ska ha mat stup i kvarten, mer städande (de stökar mer än två vuxna), och mer tid till att hjälpa andra, Helt enkelt mindre tid till "sig själv". Det är ett val med att få barn som ändrar ferierna för en lång framtid. TS: Sätt er ner tillsammans och planera vad NI vill göra på den gemensamma ferien över hela året. Vad får den kosta? Vem ska vara ledig när? Vilka ska besökas? och så vidare. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #7 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er lærer, mannen er ikke. I mitt hode er det bare flott å få den tiden med barna. Han er heldig. Anonymous poster hash: fff29...607 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #8 Skrevet 28. juni 2013 TS her... ja, tenk om han kunne se på dette som et gode! Treåringen er veldig grei å ha med å gjøre, men babyen krever sitt, går ikke selv ennå, og det legger litt begrensninger på hva man kan finne på på dagtid - spesielt her som det regner nesten hele tiden. Får håpe på fint vær så de kommer seg ut i en park eller noe... Kanskje vi må sette oss ned og lage en liste over mulige aktiviteter for barna når jeg jobber. Anonymous poster hash: 81188...d77 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 Her er det jeg som er lærer. Jeg kan ikke se for meg å ha barna i barnehagen når jeg har ferie. Heldigvis er min mann misunnelig på meg og jeg vet at han hadde hatt dem hjemme alene hele sommeren om han hadde hatt mulighet til det. Din mann må jo bare ha dem hjemme alene i juli. Også må han bare finne ut av det? Jeg virker gjerne litt usympatisk, men hvorfor skal det være så mye verre for han? Slikt er ikke greit her hos oss i hvert fall. Anonymous poster hash: 41e46...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #10 Skrevet 28. juni 2013 Er det ikke verre for de foreldreparene der INGEN av foreldrene er lærere med lang sommerfri? Synes det er litt trist at en far ikke vil tilbringe noen ekstra uker med ungene sine. Anonymous poster hash: e74cc...6fd 11
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #11 Skrevet 28. juni 2013 Så flott at han er så heldig å få være sammen med barna sine når de er så små! Så flott at han merker på kroppen hvor sitsomt det er med så små barn når man har ansvaret helt alene! Altså, det er begges barn og da må man tåle å ta ansvar for dem, også alene når det trengs. En treåring og babyen krever ikke så mye aktivitet for at det skal være morsomt. - en tur i skogen - en tur i parken/på lekeplass - piknikk i hagen - en tur på lekeland (så kan pappa slappe litt mer av) - besøke familie som bor i nærheten - lage mat/is/dessert osv Anonymous poster hash: 981eb...c7a
Gjest celine Skrevet 28. juni 2013 #12 Skrevet 28. juni 2013 Dette er vel en av de tingene man gjerne tenker over FØR man får barn Når det er sagt, skjønner jeg jo at det kan være vanskelig å finne på ting når man har barn med så forskjellige behov. Syns du hadde et godt forslag selv - å lage en liste over mulige aktiviteter som de kan gjøre mens du er på jobb. Kanskje det er det han trenger - et lite spark bak, i form av ideer
Gjest Duftlys Skrevet 28. juni 2013 #13 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er lærer, mannen er i privat sektor. Han tar alltid ut ferie i hele juli og til jul. Hender han tar ut litt avspasering da også for å ikke jobbe i romjula eller litt ellers.Hva er egentlig problemet? (Ikke for å være frekk altså). Hvorfor i alle dager kan han ikke bare kose seg med ungene, ta de med ut på leikeplassen, ha med niste, leike ute, trille turer, se på dyr (u name it). Jeg blir litt oppgitt over at det liksom skal være "greit" for menn å klage over at det er kjedelig å være med ungene, mens det nærmest er forventa vi damer skal like det. Å ha småbarn er på mange måter en slags jobb. Det er noe en er to om, og må følgelig samarbeide om også! 3
Gjest Duftlys Skrevet 28. juni 2013 #14 Skrevet 28. juni 2013 Faren min er lærer , så da jeg var liten pakket pappa bilen når han fikk ferie, lastet meg og broren min inn i bilen og kjørte ut på hytten hvor vi holdt til helt til mamma fikk ferie:) Pappa syntes det bare var koselig å være med oss og lære oss opp i vedhogst, sette garn, fiske reker , dyrke grønnsaker og bær. Ble oppdradd på skikkelig guttevis:) Gikk kledd i broren min sine avvokste klær når vi var på hytten:) Høres ut som en FANTASTISK far!!! 4
Gjest Huldre Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er har også lærerferie, mannen må jobbe en del uker til. Vi reiser avgårde, noen ganger på besøk til venner som bor litt unna, på hyttetur og på telt-tur med en vennine og barn. I år skal jeg på ferie to uker uten mann. Det har også hendt at jeg har tatt til meg noen ekstra barn i ferien, er ikke alle som har foreldre med fri. Var hektisk når barna var små, når de trenger mye hjelp. Nå er de eldre og går mer på selvstyr.
Anciol Skrevet 28. juni 2013 #16 Skrevet 28. juni 2013 Høres ut som en FANTASTISK far!!! Ja han er fantastisk far men streng:) 1
Gjest Duftlys Skrevet 28. juni 2013 #17 Skrevet 28. juni 2013 Ja han er fantastisk far men streng:) Det er sånn det skal være:) 1
Myrthel Skrevet 28. juni 2013 #18 Skrevet 28. juni 2013 En pappa som ikke ønsker å være sammen med sine barn høres ikke ut som en god far. Jeg hadde blitt både sint og skuffet om min mann hadde sagt noe slikt. Kanskje litt vanskelig å sette meg inn i din situasjon, fordi jeg har en mann som elsker og forguder alle jentene her - og føler han aldri får nok tid sammen med de... Jeg ville nok tatt en skikkelig alvorsprat med han. Nå skrev du ikke arb. tidene dine, men jobber du dagtid blir han ikke så lenge alene med barna - hvis han lar de sove lenge på morgenen. Barn trenger heller ikke å aktiviseres så mye. Det er nok med en deilig have, litt leker (gjerne vann) og en pappa som er tilgjengelig. Han kan jo sitte i en stol og lese litt mens barna pusler på rundt han, så kan de spise litt sammen og kose seg. Trille en tur, lese for eldste når babyen sover osv... Det er jo bare kos. Han trenger jo ikke stresse rundt på ting. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #19 Skrevet 28. juni 2013 Istedenfor at du skal planlegge og ordne opp for han, ville jeg latt han selv ta ansvar og fikse jobben med å være alene med to unger i de ukene. Anonymous poster hash: e2aeb...156 7
Sushi Skrevet 28. juni 2013 #20 Skrevet 28. juni 2013 Hva i all verden? Han må da klare å finne ut hva han og ungene skal bruke ferien til selv? For noe tull, å klage på å få være sammen med barna sine...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå