Gå til innhold

Skravletråd mars/ april 2014!

Gjest Maman

Anbefalte innlegg

Navn er kjempevanskelig syns jeg.

Jeg skal på UL nå på mandag og har et håp om at de kanskje ser hva det er som gjemmer seg i magen min da, selv om det er tidlig (vil da være 14+0).

Det vil gjøre det litt enklere å tenke på navn når man vet om det er gutt eller jente. Og ikke synse litt i begge retningene, ja også må jo navnet matche litt det man har valgt på førstemann.

Ikke sant? Navn blir jo enda vanskeligere når man er litt bundet av navnet til nr.1. Trodde det kanskje skulle bli litt enklere da, med begrensede valgmuligheter, men jeg syns ikke det. Kunne feks tenkt meg et kort, "moderne" navn men det klinger dårlig til storesøsters norrøne saganavn gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk! :) Det blir spennende å følge dere i tiden fremover.

Termin er i følge jordmor 5/3, mens legen på sykehuset sier 7/3 (og det stemmer med størrelsen på ultralydene hittil). Så en dato rundt der muligens, hvis det ikke blir flyttet veldig på ordinær ultralyd. Venter med å lage meg en ticker til vi har vært der. Om de kan se kjønn da, vil vi veldig gjerne vite det. All ære til de som venter til fødsel, men vi er alt for nysgjerrige til det! Frykter også at det blir vanskelig å finne navn, for hittil har vi kun ett jentenavn vi liker begge to. Ingen navn til gutt som stikker seg ut foreløpig, og der er vi uenige om hva vi synes er fint.

Har dere noen magefølelse over hvilket kjønn det blir? Jeg har ikke det, men hatt et par drømmer om at jeg føder en jente. Kanskje det er pga vi har funnet et jentenavn som kan være aktuelt, og dermed er det lettere å se for seg? Samboeren tror litt på gutt, men vi blir selvfølgelig like glade uansett.

Jeg begynte å kjenne tegn til bevegelse i uke 13, noe jeg trodde var alt for tidlig (selv om jeg har morkaken bak). Følelsen av små bobler som sprekker, en fiskehale som stryker eller et perlebånd som blir dratt på innsiden av magen har bare blitt sterkere, på akkurat de samme stedene. De to siste ukene har jeg kjent små dult, spesielt på kvelden og når jeg legger meg. :biggrin: Nå kommer de oftere og hardere, så tror ikke jeg bør være i tvil lenger.

Selv om jeg fortsatt er plaget av oppkast og kvalme, så får jeg i meg mer mat og har derfor litt mer energi. Håper formen fortsetter å stige, og føler med dere som enda er helt slått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Zoi!! SÅ gøy å være hele 17 uker på vei :)

Her har vi ikke tenkt på navn en gang. Vi venter å se hva som befinner seg der inne etter OUL :) Litt enklere da. Derimot er jeg bombesikker på at jeg venter en jente. Mor er også helt sikker på det, og var rett før hun gikk inn å kjøpte rosa garn. "Jeg er ganske sikker på at jeg bare kunne kjøpt rosa garn, men jeg venter til etter Ul" :P

Hihi..

Har også begynt å kjenne liv nå. Ikke så veldig ofte, men kom et kraftig dytt i går kveld, og når jeg la meg kjente jeg små-små boble følelser i magen. Det er veldig kjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede funnet ut hvilket navn vi vil ha - et til gutt og et til jente. Vi brukte ganske mye tid på å diskutere fram og tilbake, se på navnekarusell osv.

I natt drømte jeg at jeg fødte en gutt. Men jeg håper ikke (hele) drømmen er sanndrømt, for det var hverken leger eller jormødre som hadde tid til å være med på fødselen, selv om vi var på sykehuset. Huff, mareritt :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, Zoi :) Her har jeg nada magefølelse. Har et jentenavn vi lieker da, så sånn sett hadde det vært enklest med en jente. Men håper litt på en gutt (blir glad uansett da). Har ikke kjent noe foreløpig. Bare masse luft i magen som rører seg :fnise: Blir gøy å kjenne noe etter hvert da, og håper å kanskje kjenne no i løpet av et par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tenkt på navn siden jeg var liten, og har stadig laget lister over favoritter. Vil ha et perfekt navn som både er spesielt, tøfft og klinger fint. Problemer kommer når man nå skal være to om å ta en slik avgjørelse! Jeg er redd vi har veldig forskjellig smak og kriterier, så tror vi venter en liten stund med den diskusjonen. I allefall til vi vet kjønnet. Er redd for å måtte gå med på et navn som jeg bare syns er OK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke begynt å tenke på navn enda, men vi begynner vel snart :-)

Var på ultralyd forrige uke for duotesting. Johooooo :-) Alt i orden :-) Jeg har en liten gutt inni meg som snurrer rundt og rundt og vifter med hendene <3

Jeg ble satt fram et par dager og er 14 fullgåtte uker på vei :-) Formen er stigende; kvalmen er borte, matlysten tilbake og humøret stabilt igjen ;-)

Velkommen til Zoi! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, Trampeline, kunne de se kjønn når dere var på ultralyd i forrige uke? Jeg skal på ultralyd i forbindelse med duotesting neste uke og er veldig spent på om det da går an å se kjønn og om de vil opplyse om det.

Jeg runder 12 uker om noen dager.

Hvordan er det med dere andre, har dere begynt å få mage? Jeg er så plaget av oppblåsthet at jeg utover dagen ser ut som om jeg er mye lenger på vei enn det jeg fakisk er. Merker at jeg begynner å få problemer med å kle meg for at det ikke skal synes. Har gått i en del romslige overdeler den siste tiden, men synes at magen begynner å stikke litt ut i de overdelene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke vanskelig å se :-) Men det er klart at det kommer an på hvordan barnet ditt ligger. Tipper det er lettere å bekrefte at det er gutt enn om det er jente... :-)

Håper du får en like positiv og hyggelig opplevelse som meg av duotestingen og den tidlige ultralyden, SaltnPepa :-)

Jeg har hatt veldig oppblåst mage og har måttet gi opp å skjule det for omverdenen :-) Nå er den faktisk begynt å synes godt uten at den er oppblåst også, så buksene er byttet ut andre størrelser ja... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er duotesting?

Jeg har tenkt mye på navn - her er det mannen som holder igjen, eller så foreslår han helt merksnodige navn - som om han bare ønsker at samtalen skal ta slutt. Det er nok mye enklere når vi vet om det blir gutt eller jente.

I morgen skal jeg på min første svangerskapskontroll! Gleder meg til å få helsekort for gravide og div info fra legen. Også gleder jeg meg til mandag - for da skal jeg få hilse på babylille på UL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duotesting er en kombinasjon av blodprøver og en ultralydundersøkelse i uke 12-13 der de måler bl.a.tykkelsen på nakkefolden til fosteret. Dette for å sjekke sannsynlighet for noen av trisomiene (kromosomfeil), bl.a. downs syndrom. Alle som er 38 og eldre ved termindato får tilbud om dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg foreslått at dersom det er gutt så skal mannen få bestemme navn. :overrasket: Dvs. han skal komme med to eller tre forskjellige navn, og så velger vi sammen når gutten er født.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne et guttenavn som skiller seg ut, så nå har jeg meldt meg ut. :vetikke:

Hvis det er jente derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at duotesten gikk bra og gratulerer med en liten gutt i magen, Trampeline. :babysmokk:

Synes også navn er veldig vanskelig, men den løsningen hadde ikke fungert her Maman. ;) De forslagene samboer kommer med er som hos hegejenta30, ofte helt merkelige. Han henger seg også opp i navn som allerede er "opptatt" av familie og venner, eller mener vi like gjerne burde velge fra topp ti listene så vi unngår mobbing av navnet. Jeg blir litt oppgitt, for han er så vinglete. :overrasket: Kanskje det hjelper når vi vet kjønn?

Jeg fikk oppblåst mage omtrent i det jeg testet positivt, har følt meg diger og den har vært vanskelig å skjule. Jeg måtte begynne med mammabukse i uke 16, utrolig deilig, selv om de fortsatt er litt store i strikken rundt magen. Har fått en ganske stor kul nå, men med klær på synes jeg selv at det ser mest ut som om jeg har spist litt vel mye de siste månedene. :wink: Så dere som har vært gjennom dette før, når kommer den tydelige gravidmagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere som har vært gjennom dette før, når kommer den tydelige gravidmagen?

Det er veldig forskjellig fra person til person. Noen får tydelig gravidmage allerede rundt uke 12 mens andre ikke ser gravid ut før uke 20+. Jeg fikk sist gravidmage i uke 14. Det samme denne gangen. Jeg har vanligvis helt flat mage, og er ganske tynn, så hos meg vises det fort når jeg får en hump på magen.

Har derimot en venninne som har et par kilo ekstra, og på hun viste det ikke tydelig før uke 25 +.

DU kan f.eks søke på "gravid mage uke x" og så se forskjellene. Noen er gedigne allerede i uke 8 mens andre ikke har mage før langt uti uke 20 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett lillegull i magen i dag!

Legen min har ultralyd - og han bruker den mer enn gjerne! Så var en liten tass som vinka til mamman sin i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stas å se den lille i magen, hegejenta30. :hjerte: Var det første gang på ultralyd?

Jeg er normalt tynn, men ikke så høy - og babykulen kom rundt uke 13. Jeg er ikke så glad å gå i helt tettsittende tøy, som jeg føler må til for å kunne strutte med magen sånn den er nå. Vet at det er veldig individuelt, så er nok jeg som er litt utålmodig her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett lillegull i magen i dag!

Legen min har ultralyd - og han bruker den mer enn gjerne! Så var en liten tass som vinka til mamman sin i dag!

Åh.. Tenk å hatt en lege som din. Du er virkelig heldig.

Jeg måtte nesten trygle om tidlig UL, men fikk det bare ikke... Så ble privat..

Sier mye om omsorgen din lege har for sine pasienter. :) Og gratulerer så mye med å se babyen på UL. alltid like kjekt og urealistisk å se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mage igjen.... jeg har altså så stor mage nå at jeg nesten synes det er pinlig. Når jeg våkner om morgenen er det ikke så aller verst, men utover dagen når den uante dimensjoner. Sier jo noe om at magen reagerer veldig på mat i løpet av dagen og blir oppblåst. Er 12+2 i dag og seriøst så ser magen min ut som om jeg jeg er langt over 20 uker på vei... vet det er individuelt, men nesten så jeg kvier meg litt for å offentliggjøre det og høre kommentarer om hvor stor magen min er, for så å si at jeg så vidt har kommet meg gjennom første trimester. Begynte med miniform for noen dager siden, men synes ikke det har noen spesiell effekt på "problemet". Ikke misforstå, jeg synes det er koselig med mage, men synes nesten det er litt drøyt at den blir så stor. Jeg er i utgangspunktet slank, men med litt ekstra polstring på magen, så det er kanskje grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltnpepa, det hørtes helt normalt ut. før jeg legger meg ser jeg ut som jeg kan føde hver dag som helst (føles det som) :fnise: Men, klarer å dra det verste inn litt da, så i sosiale lag trenger det ikke se så gale ut. Hjemme derimot ..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saltnpepa, det hørtes helt normalt ut. før jeg legger meg ser jeg ut som jeg kan føde hver dag som helst (føles det som) :fnise: Men, klarer å dra det verste inn litt da, så i sosiale lag trenger det ikke se så gale ut. Hjemme derimot ..... :P

Ja, det er kanskje normalt? Nå er jo du 3 uker lenger enn meg på vei. Jeg var ute en tur i går og traff en venninne som kastet blikk mot magen min og hintet veldig om jeg er gravid. Jeg klarer ikke å trekke inn magen min på den tiden av døgnet, og tidligere løse overdeler er relativt avslørende nå :) Blir nok ikke så lenge til jeg blir nødt til å offentliggjøre det selv om jeg nok egentlig kunne tenkt meg å fortsatt vente noen uker med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...