Gå til innhold

Krossved busk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt endel spontanaborter, så har jeg oppdaget at jeg har en medisinsk busk i hagen min. Kan jeg bruke denne busken for å forhindre spontanabort? Tror grunnen til at jeg er hatt det er høyt stress i forhold til jobb.

Korsvedbark mot kramper

Det er barken på stammer, greiner og røtter av korsved som primært brukes medisinsk, og som er høyt verdsatt som et krampeløsende middel av urteleger i mange land. Den anvendes ved muskelkramper og ved kramper i livmor og eggstokker. Det engelske navnet Cramp bark viser nettopp til slik bruk av planten.

Korsved bidrar til å løse opp spente muskler, og kan tas innvortes som urtete eller tinktur, eller brukes utvortes i form av lotion eller hudvann. Urten er særlig effektiv ved menstruasjonssmerter, men kan også hjelpe mot astma. Korsved kan gi betydelig lindring i tilfeller hvor svake ledd og smerter har fått musklene til å trekke seg sammen til de nesten har stivnet. Når musklene får slappe av vil blodtilstrømningen til området øke, avfallsstoffer som melkesyre fjernes, og den normale funksjonen vil vende tilbake. Ved en så vanlig plage som spenningshodepine kan korsved også være verdt å prøve. På grunn av plantens muskelavslappende egenskaper, kan den dessuten brukes i behandlingen av irritabel tykktarm og forstoppelse. Ved at den virker avslappende på muskulaturen i åreveggene, kan korsved benyttes i behandling av høyt blodtrykk, men for å regulere blodtrykket finnes det andre urter som er minst like anvendelige.

Det er kvinner som nok har den største nytten av korsvedbark. Stoffer i barken virker avslappende på livmoren, og demper smerter knyttet til menstruasjonen. Plantens sammentrekkende virkning gjør at den også spiller en rolle ved for sterke menstruasjonsblødninger, særlig i tilknytning til menopausen. Tradisjonelt har korsved dessuten vært brukt ved tendenser til abort, som fødselsforberedende middel og ved falske veer og etterveer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...