AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #1 Skrevet 28. juni 2013 Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle skrive dette, men får prøve å ta det her i håp om at noen kanskje kan hjelpe. Jeg er gift med en Amerikansk kvinne og hun kommer til Norge om 1 eller 2 år. Planen er å bo i Norge noen år for å spare opp penger og så kanskje flytte en annen plass i Europa. Tenker da England, Skottland, Frankrike, Tyskland, Nederland eller lignende. Er det mulig for henne å kunne arbeide og bo i andre Europeiske land når hun fortsatt er Amerikansk statsborger, men med norsk arbeids og oppholdtillatelse gjennom giftemål? Eller må hun først bli Norsk statsborger før hun får mulighet til å reise like fritt som vi nordmenn kan? Anonymous poster hash: 07373...cc6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #2 Skrevet 28. juni 2013 Du er nok i feil del av forumet, men jeg kan svare deg likevel. Jeg er temmelig sikker på at hun får samme rettigheter som deg innen EU/EØS, i hvert fall er det slik i Tyskland og Østerrike. Du bør uansett sjekke på forhånd. Det er også ulike regler i ulike EU-land mht registrering hos myndighetene og hvilke papirer du trenger for å begynne å arbeide. En amerikaner vil trenge et dokument som bekrefter at arbeidstillatelse ikke er påkrevet for eksempel. Anonymous poster hash: 86a38...a04
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Hun kommer på familiegjenforening? Her er reglene; Hvem får permanent oppholdstillatelse? Først når disse er innfridd kan dere flytte ut fra Norge sammen. Anonymous poster hash: 654a4...ad8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Jeg tror ikke det spiller noen rolle i Tyskland om hun har permanent oppholdstillatelse i Norge. Tror det holder at hun er gift med en EØS-borger. Anonymous poster hash: 86a38...a04 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #5 Skrevet 28. juni 2013 Som henvist til UDI sin side, dere må bo 3 år i Norge, sammenhengende, ingen avbrekk i andre deler av Europa, da mister dere tiden før og må begynne på nytt. Hun må gjennomføre 300 timers norsk-opplæring. Da vil hun få permanent oppholdstillatelse og stiller likt med resten av oss. Statsborgerskap er da uvesentlig. Anonymous poster hash: 654a4...ad8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #6 Skrevet 28. juni 2013 Tusen takk for gode svar! Anonymous poster hash: 07373...cc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå