Gå til innhold

Hjelp jeg sløser vekk alt jeg har!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg slik at jeg er hjemmeboende student med få faste utgifter, bortsett fra transport, mobiltelefon, pensum og klær. Jeg bor hjemme og er i 40% fast jobb ved siden av studiene, tjener rundt 13 000 kr i måned og ca. 23000 kr i feriene da jeg jobber opp mot 100%.

Grunnet at jeg som regel har en god del penger på konto og få faste utgifter, bruker jeg bankkortet mitt, støtt og stadig, tenker sjeldent over hvor mye jeg faktisk bruker og betaler alltid med kort. Ettersom jeg har få regninger å betale er jeg ytterst sjeldent innlogget på nettbanken min. Jeg satt nettopp og så igjennom alle transaksjoner de siste 3 månedene, og funnet ut at jeg har brukt over 23000kr!! Dette er hårreisende, jeg hadde aldri trodd at jeg har klart å bruke så mye! Jeg har som sagt svært få faste utgifter, de utgjør ca. 3000kr de siste 3 månedene sammenlagt. Dette betyr at jeg har sløst vekk 20000kr på 3 måneder! Dette er altfor mye, jeg trenger tips til hvordan jeg kan unngå dette framover, jeg ønsker ikke at pengene mine skal gå til tull og tøys, samtidig ønsker jeg å spare slik at jeg kan flytte ut til min egen bolig etter hvert .

Jeg har sett nøye igjennom alle transaksjoner og funnet ut at mat ute på ulike kafeer , kiosker og restauranter er en stor del av utgiftene. Jeg kjøper som regel mat ute ettersom jeg aldri tar med meg mat. Jeg kjøper sjeldent dyre klær og hår sjeldent ut, ikke mer en 5-6 ganger i året. Jeg bruker også en del på impuls shopping på billigkjeder.

Jeg ønsker nå tips til hvordan jeg skal unngå dette i fremtiden, jeg er tydeligvis en som ikke eier ett snev av selvkontroll. Hvordan skal jeg da la være å bruke kortet mitt? Og hva vil ett realistisk månedsbudsjett ligge på? Jeg har egentlig ikke lyst til å bruke mer enn 2100 kr i måneden, totalt, selvfølgelig mer de månedene jeg må kjøpe pensum. HHar dere noen tips til hvordan jeg kan få til å leve på 2100kr i måneden?

Anonymous poster hash: 28a47...792

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Opprett en sparekonto i banken, som du ikke har tilgang på fra nettbanken din. Sett over alt du får bortsett fra de 2100 kronene du ønsker å bruke på denne kontoen, da har du ikke mer enn du vil bruke til rådighet.

Anonymous poster hash: 63081...ef5
  • Liker 4
Skrevet

Opprett en sparekonto som kortet ikke er knyttet til. Så setter du inn det du vil spare der hver måned. Da får du ikke brukt kortet til mer enn det du ønsker. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan også la være å handle på billigkjedene. Bare tenk på hvordan fabrikkene deres er, med dårlige forhold - så slutter du å handle der. Bli enig med deg selv om hvor mange ganger i uken du skal spise ute, og sett deg mål. Det kan være vanskelig starten, men det blir bedre. Jeg kjøper klær fra dyrere merker et par gang i året, isteden for å handle på billigkjedene. Hvis du trenger noe basic-klær så kan det være greit å handle der. Sidene til members.com og campandre.no har ofte merkeklær til billigere priser, så kan være lurt å få seg bruker der.

Anonymous poster hash: 56113...b36
Gjest Guilty
Skrevet

Sett pengene på sparekonto hvor du ikke har tilgang med kort. Ha et fast beløp på brukskontoen og hver gang du kjøper noe tenk på om du virkelig trenger det :) Har hjulpet meg veldig hvertfall.

Skrevet

Jeg var også ekspert på sløsing og tenkte ikke over hvor pengene gikk. Hadde heller aldri nok av dem og sparing var et fremmedord... da jeg innså at jeg måtte gjøre noe med dette så oppdaget jeg fort at eneste løsning var det de andre her skriver. Så jeg opprettet sparekonto i en annen bank enn dagligbanken (sparesmart.no) og flyttet alt jeg ikke skulle bruke over dit. I dagligbanken har jeg også flere kontoer, kun en med kort tilknyttet. Lønn går inn på en annen konto, så jeg kaller regningskonto, der alle regninger trekkes fra. Så må jeg fysisk overføre til brukskonto selv det beløpet jeg kan bruke av hver måned. Når alle andre penger står i annen bank får du ikke tak i de på sekundet, og når alt det andre du har er nøyaktig nok til å dekke regningene, så begynner det å bli vanskeligere å bruke mer enn man har satt av. I alle fall uten å være klar over det ;)

• Liker 2
Skrevet

En ting er å spare, men du sier du bor hjemme men ingenting om du bidrar med husleie, mat og strøm?

Det er ikke gratis å leve, derfor er det lurt at du bidrar med disse utgiftene hjemme slik at du lærer deg hvordan disponere pengene mer/lære å lage budsjett med tanke på at du skal flytte for deg selv på sikt. Dessuten er du jo voksen og dine foreldre har derfor ingen forsørgerplikt overfor deg lengre.

Skrevet

Du kan avtaler med foreldrene dine at du betaler dem en fast sum i "husleie", som de kan sette på separat konto og evt. gi deg tilbake når du flytter for deg selv og trenger dem.

• Liker 1
Gjest Marmot
Skrevet

Sett pengene på sparekonto hvor du ikke har tilgang med kort. Ha et fast beløp på brukskontoen og hver gang du kjøper noe tenk på om du virkelig trenger det :) Har hjulpet meg veldig hvertfall.

Dette har jeg gjort, og det hjelper veldig. Nå må jeg aktivt flytte penger fra en konto til en annen, og selv om jeg har mobilbank så det ikke er vanskelig, krever det at jeg tenker om en ekstra gang. I tillegg fører jeg regnskap på iPhonen, og det å se hvilke summer som går ut, er virkelig en bevisstgjører. Det tar ikke mer enn 30 sek. å føre opp et beløp på iPhonen, så det er ikke noe stress. Jeg har i løpet av et år gått fra å være et rotehode til å ha stålkontroll, og det er innmari deilig.

Du kan avtaler med foreldrene dine at du betaler dem en fast sum i "husleie", som de kan sette på separat konto og evt. gi deg tilbake når du flytter for deg selv og trenger dem.

Dette utsetter jo bare problemet. Før eller siden må TS lære seg å ta ansvaret for egen økonomi, og nå når hun er singel og barnløs (om jeg forstå det rett) er det ypperlig tidspunkt å gjøre det på, for det får bare konsekvenser for henne om hun feiler.

• Liker 1
Gjest celine
Skrevet

Ta ut et fast beløp i kontanter som du kan bruke, og la kortet ligge igjen hjemme. Og smør matpakke - hvis magen er mett, blir ikke fristelsen så stor, hvis du går på cafe med venner ;)

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg hadde overforbruk en periode og startet med å opprette sparekonto i en annen bank. Ikke bare lot jeg være å ha kort til denne kontoen, men å overføre dem tok fort litt tid. Ting nummer to som jeg gjorde var å få oversikt over forbruket.

Det finnes trolig apps til dette nå, og dette var rett før jeg fikk meg smarttlf, men jeg lagret enhver sum jeg brukte på telefonen min. Mest fordi jeg da fikk tallene rett i fleisen. Går man innom et senter og bruker 199 på Cubus, 259 på Eurosko, 419 på Vero Moda også en menge småsummer under 100-lappen, så føles det ikke så ille. Å stå og se på at du har lagt inn over 1400 kroner på dagens forbruk gir en litt annen bevissthet. Dette var mitt alternativ i stedet for å bruke kontanter - for jeg foretrekker å bruke kort.

Dette virket til en viss grad, men ikke helt. Så da gav jeg meg selv lommepenger. Jeg var fortsatt snill med meg selv, så jeg skulle ha råd til kafe, kino, ukentlig shopping osv - men i en begrenset sum.Jeg bestemte samtidig med å premiere meg selv dersom jeg klarte å holde dette i et halvt år. DET fungerte. Da fikk jeg endelig inn litt bedre vaner og ble litt mer bevisst på å holde styringen i hodet.

Nå kan jeg lukke øynene og regne litt tre uker etter at lønningen kom, uten å ha sjekket saldo, og jeg bommer sjelden mye på faktisk saldo - som er et tegn på at jeg har styring på hva som skjer der.

Men å ønske endring er største steget, og der er du i gang alt. Kanskje du finner din egen metode til å lære inn bedre vaner. :) Lykke til uansett!

Gjest Marmot
Skrevet

Det finnes trolig apps til dette nå

Har man iPhone er appen Lommeøkonomi veldig fin.

Skrevet

Eller du kan ta ut et fast beløp i kontanter hver måned som skal dekke dine utgifter, og legge vekk kortet. Så vet du hele tiden hva du har igjen og hva du har brukt :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg vil først takke for alle svar, det er veldig hyggelig at dere tok dere tid til å svare. Ser at ett par av dere har reagert på at jeg ikke betaler husleie til foreldrene mine. Dette er for det første noe de selv ikke ønsker at jeg skal gjøre. De vil at jeg skal bo hos dem gratis slik at jeg kan spare penger til egen bolig, de vil derimot ikke bidra med økonomisk støtte når jeg kjøper meg bolig. Dette er en avtale mellom oss. Jeg bidrar med husarbeid og jeg handler for dem to ganger i uka, samt annet husarbeid.

Jeg er veldig enig med mange av dere, jeg burde absolutt opprette en sparekonto der jeg setter av penger hver måned og lar bare en liten sum være igjen til eget forbruk. Men problemet med det er: hva skal jeg gjøre når jeg plutselig får behov for mer penger? Hver høst bruker jeg bortimot 4000-5000kr på pensum og annet skole utstyr. Om jeg bare har si 2000kr på brukskonto vil dette være problematisk.

AnonymBruker
Skrevet

Har man iPhone er appen Lommeøkonomi veldig fin.

Hei, jeg har dessverre ikke iphone, har fi eb tilsvarende app til Android mobil å anbefale?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig enig med mange av dere, jeg burde absolutt opprette en sparekonto der jeg setter av penger hver måned og lar bare en liten sum være igjen til eget forbruk. Men problemet med det er: hva skal jeg gjøre når jeg plutselig får behov for mer penger? Hver høst bruker jeg bortimot 4000-5000kr på pensum og annet skole utstyr. Om jeg bare har si 2000kr på brukskonto vil dette være problematisk.

Det er jo derfor du bør sette opp budsjett, gjerne for et par måneder frem i tid. Sånn at du vet hva du skal betale når.

Og om du trenger penger til noe annet som ikke er viktig, så dropper du det, rett og slett.

Anonymous poster hash: b3489...4c4

Skrevet

TS her:

Jeg vil først takke for alle svar, det er veldig hyggelig at dere tok dere tid til å svare. Ser at ett par av dere har reagert på at jeg ikke betaler husleie til foreldrene mine. Dette er for det første noe de selv ikke ønsker at jeg skal gjøre. De vil at jeg skal bo hos dem gratis slik at jeg kan spare penger til egen bolig, de vil derimot ikke bidra med økonomisk støtte når jeg kjøper meg bolig. Dette er en avtale mellom oss. Jeg bidrar med husarbeid og jeg handler for dem to ganger i uka, samt annet husarbeid.

Hvis avtalen er at du skal bo gratis fordi du skal spare til egen bolig, så er det vel en selvfølge at du også oppretter en form for sparing?

Overfør f.eks. 10.000 i mnd. De mnd du tjener mer, overfører du mer. Trenger du ekstra penger, overfører du fra sparekonto til bankkonto (med mindre du sparer via bsu og lignende). Er ikke vanskeligere enn det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men problemet med det er: hva skal jeg gjøre når jeg plutselig får behov for mer penger? Hver høst bruker jeg bortimot 4000-5000kr på pensum og annet skole utstyr. Om jeg bare har si 2000kr på brukskonto vil dette være problematisk.

Da går du i banken og tar ut de pengene. Eventuelt setter du av penger til skolesaker på en konto du har tilgang til fra nettbanken, men ikke har bankkort til.

Anonymous poster hash: 63081...ef5

• Liker 1
Gjest sweetsugar
Skrevet

Som de andre, opprett en sparekonto, så fikser du fast overføring hver måned 2 ganger i mnd.

Kansje du kan sette en sperre på den kontoen slik at du f.eks ikke kan åpne den igjen før Desember eller noe.

Eller kansje til neste sommer, så har du masse penger du kan bruke på ferie og slikt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...