AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #1 Skrevet 27. juni 2013 Reiser snart til syden og er alltid et must å ta masse feriebilder. Har et speilreflekskamera som jeg kan ta med meg og som jeg kan bruke i dagslys men så fort mørket faller ender det alltid opp med enten helt mørke bilder eller "spøkelsesbilder" med blits. Har bestemt meg for å kjøpe et kamera til. Ikke speilrefleks. Bildekvaliteten må være god (også i mørket), gjerne filmmuligheter, ikke så alt for stiv pris men noen lapper betaler jeg gjerne for et bra kamera. Noen anbefalinger? Anonymous poster hash: c5b00...e52 Anonymous poster hash: c5b00...e52
Tabudrue Skrevet 27. juni 2013 #2 Skrevet 27. juni 2013 Eller så kan du lære deg å stille inn blenderåpning, lukkertid og ISO på kameraet ditt. Evt gjøre som alle andre half-ass interesserte speilreflekskjøpere å bruke autoinstillingene. Kortversjonen 2
halo Skrevet 28. juni 2013 #3 Skrevet 28. juni 2013 Reiser snart til syden og er alltid et must å ta masse feriebilder. Har et speilreflekskamera som jeg kan ta med meg og som jeg kan bruke i dagslys men så fort mørket faller ender det alltid opp med enten helt mørke bilder eller "spøkelsesbilder" med blits. Har bestemt meg for å kjøpe et kamera til. Ikke speilrefleks. Bildekvaliteten må være god (også i mørket), gjerne filmmuligheter, ikke så alt for stiv pris men noen lapper betaler jeg gjerne for et bra kamera. Noen anbefalinger? Tror du ærlig talt du får et lite, billig kamera med dine ønskede spesifikasjoner som er bedre enn et speilreflekskamera? Ta en titt på Sony RX-100, det får veldig gode kritikker. RX-1 er selvsagt mye bedre, men neppe i din prisklasse.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2013 #4 Skrevet 28. juni 2013 Takk for svar! Vet jeg ikke får noe bedre enn et speilrefleks men vet det finnes mye bra kameraer ellers også. Jeg har prøvd å sette meg inn i funskjonene på kameraet mitt, men blir til at jeg bruker mest auto da jeg er sinnsykt treg til å lære sånne ting... Kom gjerne med flere forslag:) Anonymous poster hash: c5b00...e52
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #5 Skrevet 29. juni 2013 Jeg er sånn at jeg gjerne vil ha fine bilder, men har ikke tålmodighet til å lære meg hvordan man tar virkelig gode bilder - og så vil jeg gjerne kunne knipse umiddelbart, ikke drive og tukle med innstillinger hver gang jeg skal ta et bilde. Speilrefleks er dermed bortkastet på meg. Jeg kjøpte et Canon PowerShot SX240 HS, og er kjempefornøyd med det. God autofunksjon, men også en del muligheter for innstilling hvis man er i humør til å eksperimentere. Har video og 20x zoom - supert hvis man, som meg, liker å ta bilder av småfugler, f.eks. Modellen som heter 260 har GPS i tillegg (bortkastet batterisluk i mine øyne, men hvis man lett glemmer hvor bildene er tatt kan det sikkert være kjekt). Anonymous poster hash: 22486...a97
MockingJay Skrevet 29. juni 2013 #6 Skrevet 29. juni 2013 Hvorfor har du kjøpt speilreflekskamera om du ikke orker å lære deg å bruke det?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #7 Skrevet 29. juni 2013 Jeg er sånn at jeg gjerne vil ha fine bilder, men har ikke tålmodighet til å lære meg hvordan man tar virkelig gode bilder - og så vil jeg gjerne kunne knipse umiddelbart, ikke drive og tukle med innstillinger hver gang jeg skal ta et bilde. Speilrefleks er dermed bortkastet på meg. Jeg kjøpte et Canon PowerShot SX240 HS, og er kjempefornøyd med det. God autofunksjon, men også en del muligheter for innstilling hvis man er i humør til å eksperimentere. Har video og 20x zoom - supert hvis man, som meg, liker å ta bilder av småfugler, f.eks. Modellen som heter 260 har GPS i tillegg (bortkastet batterisluk i mine øyne, men hvis man lett glemmer hvor bildene er tatt kan det sikkert være kjekt). Anonymous poster hash: 22486...a97 Takk for tips;) Anonymous poster hash: c5b00...e52
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #8 Skrevet 29. juni 2013 Hvorfor har du kjøpt speilreflekskamera om du ikke orker å lære deg å bruke det? Jeg trodde helt ærlig det skulle være enklere å lære seg innstillingene. Tenkte at det umulig kunne være så vanskelig å alltid få helt fantastiske bilder... Men der tok jeg feil gitt. Uansett hadde det vært kjekt med et litt mindre kamera så jeg slipper å drasse rundt med speilrefleksen hele tiden. Anonymous poster hash: c5b00...e52 1
Jade Skrevet 29. juni 2013 #9 Skrevet 29. juni 2013 Har Sony RX-100 selv, og er kjempefornøyd. Det er lyssterkt, så det tåler mørkere omgivelser. Det er lett å ta gode bilder med dette kameraet selv på autoinnstillinger. At du får dårlige nattebilder med speilrefleksen din, kan jo være pga at du har et lyssvakt objektiv. Hvilket objektiv er det du har? Det er uansett kjekt å "drasse" på et mindre kamera når du er på tur Men til senere, kunne du jo tenke på å kjøpe deg et mer lyssterkt objektiv (hvis det er det som er problemet). Et fotokurs koster en tusenlapp eller to, men kan gi deg noen aha-opplevelser, og faktisk føre til at du får utnyttet kameraet ditt til det fulle!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #10 Skrevet 1. juli 2013 Lite spørsmål. Jeg skal ha kamera, men hvilket skal jeg velge av Sony rx100 og canon g15? Jeg er helt nybegynner, og skal lære meg å bruke iso osv. Samtidig må det være enkelt og greit å forstå. Anonymous poster hash: 20620...78b
MockingJay Skrevet 1. juli 2013 #11 Skrevet 1. juli 2013 Jeg trodde helt ærlig det skulle være enklere å lære seg innstillingene. Tenkte at det umulig kunne være så vanskelig å alltid få helt fantastiske bilder... Men der tok jeg feil gitt. Uansett hadde det vært kjekt med et litt mindre kamera så jeg slipper å drasse rundt med speilrefleksen hele tiden.Anonymous poster hash: c5b00...e52 ........ -.- I følge den tankegangen så kan jo alle bli fotografer så lenge de har et kamera..
Zzyzx Skrevet 1. juli 2013 #12 Skrevet 1. juli 2013 ........ -.- I følge den tankegangen så kan jo alle bli fotografer så lenge de har et kamera.. Selv yrkesfotografer tar sin andel drittbilder, og alt som har potensiale redigeres uansett. Det er en sjeldenhet at noen som helst bare knipser avsted og får innrammingsverdige bilder av det. Når det er sagt, så kan jeg like gjerne anbefale TS både Canon G15 og Sony RX100 som AB over her lurer på (og denne AB-en har fått svar i egen tråd. ).
MockingJay Skrevet 1. juli 2013 #13 Skrevet 1. juli 2013 Selv yrkesfotografer tar sin andel drittbilder, og alt som har potensiale redigeres uansett. Det er en sjeldenhet at noen som helst bare knipser avsted og får innrammingsverdige bilder av det. Det blir jo også feil å si:p Flere og flere fotografer har som "stil" og kun ha RAW bilder. Alle fotografer er jo forskjellige på det punktet. Uansett, så tror jeg so overså poenget mitt.
Zzyzx Skrevet 1. juli 2013 #14 Skrevet 1. juli 2013 Hm, RAW er en dump av all informasjonen bildebrikken har fanget, og er helt uleselig hvis det ikke konverteres til et annet format. Den konverteringen innebærer en form for redigering i seg selv, avhengig av hvilket program som konverterer.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2013 #15 Skrevet 1. juli 2013 Har Sony RX-100 selv, og er kjempefornøyd. Det er lyssterkt, så det tåler mørkere omgivelser. Det er lett å ta gode bilder med dette kameraet selv på autoinnstillinger. At du får dårlige nattebilder med speilrefleksen din, kan jo være pga at du har et lyssvakt objektiv. Hvilket objektiv er det du har? Det er uansett kjekt å "drasse" på et mindre kamera når du er på tur Men til senere, kunne du jo tenke på å kjøpe deg et mer lyssterkt objektiv (hvis det er det som er problemet). Et fotokurs koster en tusenlapp eller to, men kan gi deg noen aha-opplevelser, og faktisk føre til at du får utnyttet kameraet ditt til det fulle! Bruker objektivet som fulgte med kamera, har ikke peiling på hva det heter Vurderer fotokurs etterhvert:) Anonymous poster hash: c5b00...e52
Jade Skrevet 2. juli 2013 #16 Skrevet 2. juli 2013 Jeg har vært på kurs selv, og det var kjempenyttig :-)
MockingJay Skrevet 2. juli 2013 #17 Skrevet 2. juli 2013 Hm, RAW er en dump av all informasjonen bildebrikken har fanget, og er helt uleselig hvis det ikke konverteres til et annet format. Den konverteringen innebærer en form for redigering i seg selv, avhengig av hvilket program som konverterer. -.- Stått opp med feil fot idag? Slutt å vær så kverrulant, du skjønner jo hva jeg mener uten at jeg må forklare hvert steg på veien.
Zzyzx Skrevet 2. juli 2013 #18 Skrevet 2. juli 2013 Klart jeg skjønner hva du mener. Jeg bare liker ikke når begreper, navn og ord blir brukt feil, siden de som ikke skjønner hva du mener tror at det du sier er riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå