Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #1 Skrevet 14. april 2004 Skrudde på tvn i dag og kom til å zappe innom Sone 2, og ble sjokkert når de presenterte dagens tema-slanking.Som om ikke det var nok at de viet programmet til temaet stilte de også følgende spørsmål til seerne (som de skulle svare på via sms'er som ruller over skjermen i løpet av programmet): "Hvordan skal en pen kropp se ut?"!!! De hadde invitert en eller annen, muligens en ernæringsfysiolog, i studio for å diskutere slanking. Sone 2 er, såvidt jeg har fått med meg, et typisk "fjortissprogram"-hovedmålgruppen deres er sannsynligvis i 11-15-års alderen.Dette er barn, og barn skal ikke slankes! Barn skal oppfordres til sunne matvaner og til jevnlig mosjon, ikke til slanking! Barn er ikke voksne nok til å se hvilke slankekurer som kan være helseskadelige (det greier ikke mange voksne engang..), de har ikke kunnskaper om hva slanking kan føre til, om vitaminer og andre næringsstoffer kroppen trenger.Kunnskaper om dette samt sunn fornuft og et kritisk blikk er essensielt for en vellykket slankekur.Dette har ikke barn. Jeg fikk ikke med meg hva gjesten i studio sa om slanking, jeg ble så forbannet at jeg slo av før den tid.Men, om hun så oppfordret til sunn slanking er det likevel galt-begrepet slanking skal ikke brukes når man lærer barn om kosthold. Norske barn blir fetere og fetere, og det er i ferd med å bli et betydelig problem.Å lære barn om sunt kosthold er svært viktig, men dette må gjøres på en mer seriøs måte enn dette, og uten å bruke ordet "slanking".Mange barn lever sammen med foreldre på konstant slankekur, og hvis barn lærer at slanking er ok for barn også-hva hindrer dem i å drikke nutrilett-"sånn som mamma gjør"? Hva hindrer dem i å drive slankingen så langt at de ender opp med spiseforstyrrelser, eller rett og slett bare et forvridd forhold til mat og trening som vil forfølge dem halve livet? Selv voksne må stadig minnes på at den beste måten å gå ned på er sunn kost kombinert med fysisk aktivitet."Slankekur" er et negativt ladet ord, og de fleste slike kurer virker ikke.Halvparten av den norske kvinnelige befolkning er til enhver tid på en eller annen kur, og vi blir likevel fetere og fetere.En stor prosentandel av voksne, overvektige mennesker som lider av tvangsspising kan fortelle at det hele begynte med en slankekur. Det er naivt å tro at barn ikke kjenner til begreper som "slanking", "slankekur", ja, selv "fedon lindberg" er vel blitt en del av norske barns vokabular.Men når voksne mennesker på tv, mennesker som for mange barn er forbilder, kanskje t.o.m idoler, bruker slike ord sender de ut signaler til barna om at dette er helt ok, at slanking er en god ide, at slanking er sunt, og, ikke minst-at slanking er kult! Andelen barn/unge med spiseforstyrrelser øker stadig, og de blir stadig yngre.Samtidig øker antallet fete barn tilsvarende.For å bekjempe dette problemet må man bruke en del kløkt, for å ikke bare forverre problemene.Kunnskap om ernæring i skolen f.eks er ypperlig, det samme er frukt og grønnsaksordninger på skolen.Foreldre kan hjelpe mye med å sette gode eksempler for barna.Et 20 minutters tv-program, der barn attpåtil oppfordres til å sende inn meldinger om hvordan man bør se ut er en useriøs og helt feil måte å gi barna informasjon om dette på. Når selv ukeblader beregnet på eldre ungdommer/voksne som f.eks DetNye, faktisk har tatt et standpunkt og ikke trykker slanketips/kurer av noe slag, bør man ikke kunne forvente det samme av et tv-program for barn?
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2004 #2 Skrevet 14. april 2004 Sjokkerande, og svært overraskande frå eit program som Sone 2. Heilt einig med deg, boheme.
SunAndMoon Skrevet 14. april 2004 #3 Skrevet 14. april 2004 Er også enig med deg, la bohème! på sone 2???! Herregud... har en lillesøster selv på 13, og hun er veldig opptatt av å ikke spise osv... og hun ser sikkert på sone 2... og "den perfekte kroppen"?! at det går an..den perfekte kroppen er slik man selv er skapt! har til og med lest om 5-8 åringer som blir lagt inn på sykehus el.lign pga bulimi og anorexia... SYKT! snart snakker de vel om slanking på barne-tv... Uansett: slanking er ikke bra for noen...alle disse slankemetodene hvor man går opp i vekt igjen, ofte flere kilo ekstra enn det man veide før man begynte å slanke seg.. begynn heller å trene og spis sunt!
Tusenfryd Skrevet 14. april 2004 #4 Skrevet 14. april 2004 Jadda, og den tynne programlederen spurte Jeanette Roede (som var gjesten) om hva hun skulle gjøre før "den forferdelige bikinisesongen kom". Og fikk tips for det er "ti uker til St.Hans og da har du god tid, men du må begynne nå"... Etterpå avviste programlederen at hun var på slankeren altså, men likevel. Det var det vel ingen som hørte...
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #5 Skrevet 14. april 2004 Vel, jeg har sendt klage til TV2.Og det oppfordrer jeg alle andre å gjøre også.
Gjest 1111 Skrevet 15. april 2004 #6 Skrevet 15. april 2004 Vel, jeg har sendt klage til TV2.Og det oppfordrer jeg alle andre å gjøre også. Syns det fokuseres så altfor mye på slanking for tiden. uansett hvor man går, så får man det i ansiktet .. tenker på den stakkars lillesøsteren min jeg, på 10 år, som ofte sitter og ser på sone2. huff .. :-?
Scorpina Skrevet 15. april 2004 #7 Skrevet 15. april 2004 HA!! Her er kynismen og pengene som ruller inn satt på en pidestall. JA, de er nok klar over at vi normale og godt funksjonerende mennesker reagerer på slanking i et fjortiss-program - meeeeeen de gjør jo nettopp dette for de VET at fjortisene er opptatt av dette - sender inn sms'er som respons og TV2 TJENER penger på dette! Enkelt og greit!!
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #8 Skrevet 15. april 2004 Jeg husker når første nr av bladet [mag]kom ut for endel år siden.På en helside i bladet hadde de satt inn en annonse for nutrilett! Husker at jeg skrev et sint brev/mail til dem den gangen også, men jeg fikk aldri noe svar..Men tror andre også må ha reagert på det, for det kom aldri flere nutrilett-annonser..
Scorpina Skrevet 15. april 2004 #9 Skrevet 15. april 2004 Jeg hørte en gang noen si at ALL reklame er GOD reklame. Nuvel, det er det vel delte meninger om ....men om Tv2 får mye heat for at de gjør som de gjør så tenker dem jo i sine "pengekasse-hoder" at "heyy, vel nok får vi litt klager på slanking og Sone 2 MEN tenk på all den omtalen vi får og GRATISreklamen"... Kynisk har det blitt men å gjøre no med det?! Mnei.......
Gjest Anonymous Skrevet 16. april 2004 #10 Skrevet 16. april 2004 Ja, la oss alle sette oss på rumpa og ikke gjøre noe, så går nok alt over..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå