AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #1 Skrevet 27. juni 2013 Hei dere. Jeg og kjæresten min bor sammen i kjelleren til foreldrene mine, vi har bodd her i over ett år og sparer for harde livet til egen leilighet. Det har ført til at vi har måttet droppe sydenferie i sommer og andre jevnlige gjøremål (kino, restaurant osv.) I og med at han hadde en kjempe skattesmell i fjord, har han ikke klart å spare opp noe særlig egenkapital (under 50 tusen). Jeg på min side har spart opp 2 hundre tusen. Nylig fikk vi begge skatte og feriepenger. Jeg satte omtrent hele beløpet mitt på sparekonto. I går nevnte han at han ville dra å kjøpe seg en sykkel, for det har han ikke. Jeg mente at det kan da vente, i og med at han ikke akkurat trenger den nå (har bil til jobb). Han var enig, og vi ble enige om å vente med sykkel. Så i dag når jeg er på jobb får jeg telefon fra han at han og en kamerat er ute å kjøper sykkel. Den var allerede kjøpt og betalt. Prisen kom på litt over 5000 kr. Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert. Det har også hendt tidligere at han drar å kjøper noe, som vi egentlig har blitt enige om å vente med. Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: cb7e5...d64
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #2 Skrevet 27. juni 2013 Nei. og jeg vile øremerket de 200000kronene som dine og at du får innskuddet ditt igjen og mer så det, hvis det blir over mellom dere etter huskjøp. For slik det virker på meg så belager han seg på at du betaler det hele. Dog, hvis du går og ønsker deg noe til noen tusninger så kan du også bruke penger med god samvittighet. Kanskje en liten tur ilag med en venninne? 6
Gjest Skogkar Skrevet 27. juni 2013 #3 Skrevet 27. juni 2013 Nei, synes ikke du gjør det. Har man blitt enige om at man sparer til noe overordnet, så skal det være enighet om eventuelle storinnkjøp. Jeg hadde i hvert fall følt at jeg var den eneste som tok det seriøst. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #4 Skrevet 27. juni 2013 Spart opp 200 000 på ett år? Ikke værst. Og jeg synes egentlig ikke dette med å kjøpe seg en sykkel til litt over fem tusen er noen big deal. Er det en sykkel en ønsker, har ressursene, så er det vel bare til å løpe til butikken da. Men det er jo et lite prinsipp gjemt inni her som blir litt undervurdert da, synes jeg. Hvis en allerede har diskutert dette med sin (samarbeidende) livspartner, og det har blitt en enighet om hvorvidt en burde kjøpe seg en sykkel eller ei. Men således dro en på butikken og kjøpte seg en sykkel, er en veldig lite moden og hyggelig oppførsel. Det skaper uro, mistillit og generelt dårlig stemning vil jeg tro. Og denne idéen ved at det er bedre å spørre om tilgivelse, enn tilatelse, er det få voksne mennesker som sitter pris på. Hvertfall hvis det ble spurt om tilatelse, fikk et nei, men likevel gikk videre til å satse på tilgivelse. Og er man misfornøyd med ordningen eller enigheten, så går man tilbake på den da. Ligger opp til en ny diskusjon med forhåpentligvis nye innfallsvinkler og argumenter. Å bare dra på butikken og gjøre som en selv føler for, kan jeg se for meg er noe egoistisk og ikke så veldig produktivt for felleskapet. My two cents. Anonymous poster hash: f5534...b8a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Huff.. Kjenner jeg blir litt oppgitt. Det føles ut som han ikke respekterer avtalene våre! Det som egentlig er greia, er at han aldri har hatt noe særlig med penger tidligere, og nå som han har begynt å tjene godt (gjennomsnittlig egentlig) vil han ha ting han ikke har hatt råd til før. Jeg vet ikke om noen husker dette men i jul så laget jeg en lignende tråd, da gjaldt det en gigantisk stor TV han hadde kjøpt til meg/oss på julaften til en verdi av 8000 kr. Da hadde vi også i forveien bestemt at vi ikke skulle bruke så mye penger på gaver. Når jeg pratet med han i sted kunne han ikke forstå at jeg var irritert, han måtte da kunne kjøpe seg en sykkel liksom?! (Det dummeste er at jeg snart har bursdag, og da nevnte han at vi måtte jo ikke kjøpe så dyrt til hverandre i og med at vi sparer til leilighet! Men på seg selv bruker han penger ) -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 5
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Huff.. Kjenner jeg blir litt oppgitt. Det føles ut som han ikke respekterer avtalene våre! Det som egentlig er greia, er at han aldri har hatt noe særlig med penger tidligere, og nå som han har begynt å tjene godt (gjennomsnittlig egentlig) vil han ha ting han ikke har hatt råd til før. Jeg vet ikke om noen husker dette men i jul så laget jeg en lignende tråd, da gjaldt det en gigantisk stor TV han hadde kjøpt til meg/oss på julaften til en verdi av 8000 kr. Da hadde vi også i forveien bestemt at vi ikke skulle bruke så mye penger på gaver. Når jeg pratet med han i sted kunne han ikke forstå at jeg var irritert, han måtte da kunne kjøpe seg en sykkel liksom?! (Det dummeste er at jeg snart har bursdag, og da nevnte han at vi måtte jo ikke kjøpe så dyrt til hverandre i og med at vi sparer til leilighet! Men på seg selv bruker han penger ) -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 Akkurat, den tv tråden husker jeg. Hva ble resultatet av det hele? Ingenting antar jeg ettersom du skriver igjen. Du bør glemme ALL felles økonomi med denne karen. I all evighet fremover, du SER det selv sant? For hvis ikke kan du belage deg på å ha tapt et par tre hundre tusen (i beste fall!!) og kanskje mer i verste, når dere gjør slutt i fremtiden en gang... Så jeg foreslår at du passer dine egne saker og tar hånd om din egen fremtid. Og lar ham betale for seg selv. Ikke still opp og påta deg å være mora hans her altså... please.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 Huff.. Kjenner jeg blir litt oppgitt. Det føles ut som han ikke respekterer avtalene våre! Det som egentlig er greia, er at han aldri har hatt noe særlig med penger tidligere, og nå som han har begynt å tjene godt (gjennomsnittlig egentlig) vil han ha ting han ikke har hatt råd til før. Jeg vet ikke om noen husker dette men i jul så laget jeg en lignende tråd, da gjaldt det en gigantisk stor TV han hadde kjøpt til meg/oss på julaften til en verdi av 8000 kr. Da hadde vi også i forveien bestemt at vi ikke skulle bruke så mye penger på gaver. Når jeg pratet med han i sted kunne han ikke forstå at jeg var irritert, han måtte da kunne kjøpe seg en sykkel liksom?! (Det dummeste er at jeg snart har bursdag, og da nevnte han at vi måtte jo ikke kjøpe så dyrt til hverandre i og med at vi sparer til leilighet! Men på seg selv bruker han penger ) -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 Det hadde fortalt meg alt om forholdet vårt, hvis det var meg. 4
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Og ps. når det går opp for ham ved kjøp av felles bolig at du anser deg å eie 75% av den, fordi du faktisk legger ned tre ganger så mye egenkapital. Så kan du forvente deg et dramahelvete av en annen verden der DU er den kjipe jævelen som holer til deg, bryter avtaler, bare bryr deg om penger osv osv osv.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 Det hadde fortalt meg alt om forholdet vårt, hvis det var meg. Han pleier egentlig aldri å være gjerrig med meg, det var bare en dum kommentar fra han. Han sier alltid at vi skal spare penger, og så ender det alltid med at han kjøper noe dyrt. Sist fikk jeg ett smykke for flere tusen kroner. Han elsker å bruker penger på dyre og flotte ting.. Nå sitter han å påstår at sykkel er noe man har for alltid, og om han kjøpte deg i dag eller om ett år har ingenting å si. Sykkel måtte han ha uansett en dag. -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 Og ps. når det går opp for ham ved kjøp av felles bolig at du anser deg å eie 75% av den, fordi du faktisk legger ned tre ganger så mye egenkapital. Så kan du forvente deg et dramahelvete av en annen verden der DU er den kjipe jævelen som holer til deg, bryter avtaler, bare bryr deg om penger osv osv osv. Nemlig. TS vil klare å kjøpe leilighet alene hun til neste år. Lykke til. Jeg heier på deg. 3
lykkestor Skrevet 27. juni 2013 #11 Skrevet 27. juni 2013 Huff.. Kjenner jeg blir litt oppgitt. Det føles ut som han ikke respekterer avtalene våre! Det som egentlig er greia, er at han aldri har hatt noe særlig med penger tidligere, og nå som han har begynt å tjene godt (gjennomsnittlig egentlig) vil han ha ting han ikke har hatt råd til før. Jeg vet ikke om noen husker dette men i jul så laget jeg en lignende tråd, da gjaldt det en gigantisk stor TV han hadde kjøpt til meg/oss på julaften til en verdi av 8000 kr. Da hadde vi også i forveien bestemt at vi ikke skulle bruke så mye penger på gaver. Når jeg pratet med han i sted kunne han ikke forstå at jeg var irritert, han måtte da kunne kjøpe seg en sykkel liksom?! (Det dummeste er at jeg snart har bursdag, og da nevnte han at vi måtte jo ikke kjøpe så dyrt til hverandre i og med at vi sparer til leilighet! Men på seg selv bruker han penger ) -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 Denne tråden husker jeg godt! Nå ser du kanskje at han ikke er så økonomisk stabil akkurat? Han klarer jo tydeligvis ikke spare som han igjen har vist. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #12 Skrevet 27. juni 2013 Han pleier egentlig aldri å være gjerrig med meg, det var bare en dum kommentar fra han. Han sier alltid at vi skal spare penger, og så ender det alltid med at han kjøper noe dyrt. Sist fikk jeg ett smykke for flere tusen kroner. Han elsker å bruker penger på dyre og flotte ting.. Nå sitter han å påstår at sykkel er noe man har for alltid, og om han kjøpte deg i dag eller om ett år har ingenting å si. Sykkel måtte han ha uansett en dag. -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 Fyren eier jo ikke økonomistyring. Jeg hadde ikke kjøpt bolig sammen med han der. Anonymous poster hash: 316ed...4d6 4
Gjest oreokaka Skrevet 27. juni 2013 #13 Skrevet 27. juni 2013 Huff, dette hørtes ikke særlig greit ut... Du overreagerer absolutt ikke!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #14 Skrevet 27. juni 2013 Herlighet! Nå blander foreldrene mine seg også. De holder med han og mener man må kunne unne seg en sykkel, da det er tross alt er noe man bruker jevnlig. De mener jeg hadde hatt rett til å reagere dersom det var snakk om f.eks en skinnjakke eller noe annet tull til 5000 kr. -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64
Shapeshift Skrevet 27. juni 2013 #15 Skrevet 27. juni 2013 Jeg husker også den tråden! Synes du kan be han sykle fram og tilbake til jobb, da sparer dere inn sykkelen på bensin. Ville også tatt en prat med han slik at han forstår at du får større eierandel av en bolig, kanskje han blir mer motivert til å spare da. 4
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2013 #16 Skrevet 27. juni 2013 Hei dere. Jeg og kjæresten min bor sammen i kjelleren til foreldrene mine, vi har bodd her i over ett år og sparer for harde livet til egen leilighet. Det har ført til at vi har måttet droppe sydenferie i sommer og andre jevnlige gjøremål (kino, restaurant osv.) I og med at han hadde en kjempe skattesmell i fjord, har han ikke klart å spare opp noe særlig egenkapital (under 50 tusen). Jeg på min side har spart opp 2 hundre tusen. Nylig fikk vi begge skatte og feriepenger. Jeg satte omtrent hele beløpet mitt på sparekonto. I går nevnte han at han ville dra å kjøpe seg en sykkel, for det har han ikke. Jeg mente at det kan da vente, i og med at han ikke akkurat trenger den nå (har bil til jobb). Han var enig, og vi ble enige om å vente med sykkel. Så i dag når jeg er på jobb får jeg telefon fra han at han og en kamerat er ute å kjøper sykkel. Den var allerede kjøpt og betalt. Prisen kom på litt over 5000 kr. Jeg kjenner at jeg blir lettere irritert. Det har også hendt tidligere at han drar å kjøper noe, som vi egentlig har blitt enige om å vente med. Overreagerer jeg? Anonymous poster hash: cb7e5...d64 for en tosk!! NEI du overreagerer ikke
Gjest Skogkar Skrevet 27. juni 2013 #17 Skrevet 27. juni 2013 Herlighet! Nå blander foreldrene mine seg også. De holder med han og mener man må kunne unne seg en sykkel, da det er tross alt er noe man bruker jevnlig. De mener jeg hadde hatt rett til å reagere dersom det var snakk om f.eks en skinnjakke eller noe annet tull til 5000 kr. -TS Anonymous poster hash: cb7e5...d64 Om planen hans hadde vært å bruke sykkelen fram og tilbake til jobb for å spare penger på bilen i mnd..ja, da et det en annen sak. Det burde imidlertid vært avklart mellom dere. Hva er det han trenger sykkel til da? Er han syklist? Er sykling esenssiellt for hans velvære? Er det en hobby han har? Slike ting burde man kunne unne hverandre selv om man sparer, om sykkel er hans hobby. Han holder den ved like, strammer bremser, sjekker trykket i dekkene og gleder seg over den flere ganger i uka. Men her høres det ut som at dette bare var noe han kom på at "ja, sykkel ja. Det har jeg ikke. Det må man jo ha". Når man sparer til, og vurderer sitt livs største og mest kostbare kjøp, attpåtil til sammen - som jo et hus eller leilighet er, så skal ting være på plass og i orden. Jeg hadde f.eks fem ganger så mye egenkapital som min samboer da vi kjøpte, men hun gav virkelig ALT for å spare de årene vi sparte. Da føltes det så uendelig mye mer naturlig at da vi kjøpte så delte vi alt 50/50. Det var min gave til henne for at hun bidro med alt hun kunne. Hadde hun gitt faen og bare shoppet samtidig som jeg sparte, så hadde jeg gått inn for en avtale hvor jeg eide mesteparten - OM jeg i det hele tatt hadde orket å flytte inn sammen med en sånn person.. 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #18 Skrevet 27. juni 2013 Nemlig. TS vil klare å kjøpe leilighet alene hun til neste år. Lykke til. Jeg heier på deg. ja, hva trenger man menn til hvis man kan kjøpe noe alene... Anonymous poster hash: 6805f...3c8 3
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2013 #19 Skrevet 27. juni 2013 ja, hva trenger man menn til hvis man kan kjøpe noe alene... Anonymous poster hash: 6805f...3c8 Vel, du synes ikke det er greit at en dame er økonomisk uavhengig et mannelig ødeland? 2
sol87 Skrevet 27. juni 2013 #20 Skrevet 27. juni 2013 Så flink du har vært til å spare! Jeg skjønner jo at han vil unne seg noe nytt, men når dere sparer til hus synes jeg godt han kunne kjøpt en mye billigere sykkel og heller investert i en bedre når huspenga var i boks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå