attegløyma Skrevet 27. juni 2013 #1 Skrevet 27. juni 2013 Ser stadig at folk ber om hjelp til norske namn, og så får dei forslag som Noah og Joachim. Så eg berre lurer på kva folk meinar med norske namn? For meg er det til dømes Solveig, Ingrid, Ingeborg, Jorunn, Ragnhild og Lars, Endre, Olav, Torbjørn, Amund, Audun etc. 10
Fim Skrevet 27. juni 2013 #2 Skrevet 27. juni 2013 Jeg har litt inntrykk av at en del (ikke alle) ikke går så hardt inn for å finne navn i den kategorien TS foreslår i slike tråder, de bare kommer med navn de liker selv Kan jo være bra det, kanskje man plukker opp noe ny inspirasjon? I forrige tråd som ba om norske navn var det noen som foreslo bla. Madicken og Fanny. Sikkert fine navn det, men norske er de definitivt ikke 2
Silfen Skrevet 27. juni 2013 #3 Skrevet 27. juni 2013 Navn som er godt inkorporert men ikke nødvendigvis oppstått i Norge. For eksempel Kristine, Anne med flere, i tillegg til de originalt norske. 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #4 Skrevet 27. juni 2013 Noah er langt ute når noen ber om norske navn, men jeg vet ikke om jeg synes Joachim er det. Jeg tror ikke de fleste tenker på "norske navn" utelukkende som navn med norsk opphav som vi har hatt siden det kom folk hit, men som navn man ikke tenker på som fremmede i det hele tatt. Noah er for meg et utenlandsk navn, mens en Joachim godt kan være 100% norsk. Et navn som f.eks. Magnus er jo opprinnelig latin, men man forbinder det med Skandinavia og vikingkonger og det er norsk som bare det for de aller fleste.Anonymous poster hash: 5b48e...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Samme som deg, TS. Ola, Johannes, Halvor, Håvard, Anne, Ingrid, Ingvild etc... Anonymous poster hash: d21e7...18d
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Eg tenker enten namn av norrøn opprinnelse, eller namn som er så godt kjent/mykje brukt i Norge at ingen vil stusse over dei. Anonymous poster hash: db103...1cc 5
Gjest Riskjeks Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 Norrøne navn (som Håkon, Ragnhild osv) eller fornorsking av utenlandske navn (som Per, Jon osv). 1
attegløyma Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. juni 2013 For meg er det norrøne namn og fornorskingar som Anders og Magnus. Men Joachim og Madeleine vil aldri bli norske namn for meg. 6
Gjest Marmot Skrevet 28. juni 2013 #9 Skrevet 28. juni 2013 Navn som er godt inkorporert men ikke nødvendigvis oppstått i Norge. For eksempel Kristine, Anne med flere, i tillegg til de originalt norske. Jeg er enig i dette, og derfor kvalifiserer Joakim for meg. 1
attegløyma Skrevet 28. juni 2013 Forfatter #10 Skrevet 28. juni 2013 (endret) Det seier kanskje noko om kor ein er frå, for namn som Fredrik, Joakim, Alexander og Filip er ikkje vanlege her, og blir ikkje rekna som norske av folk eg kjenner i alle fall. Endret 28. juni 2013 av attegløyma 1
kaprifolen Skrevet 29. juni 2013 #11 Skrevet 29. juni 2013 Det seier kanskje noko om kor ein er frå, for namn som Fredrik, Joakim, Alexander og Filip er ikkje vanlege her, og blir ikkje rekna som norske av folk eg kjenner i alle fall. Dette er da helt vanlige navn som nordmenn har kalt guttebarna sine i flere generasjoner nå...? 2
attegløyma Skrevet 29. juni 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. juni 2013 Eg veit det er mange i Norge som heiter desse namna, men her eg bur er det ingen. Dei eg vet om som heoter Joachim og Filip bur i byen. Mogleg det er meir bynamn. For meg ville eg aldri vurdert desse namna som norske. 1
kaprifolen Skrevet 29. juni 2013 #13 Skrevet 29. juni 2013 Eg veit det er mange i Norge som heiter desse namna, men her eg bur er det ingen. Dei eg vet om som heoter Joachim og Filip bur i byen. Mogleg det er meir bynamn. For meg ville eg aldri vurdert desse namna som norske. Ah, du mente kanskje at det var mer stedsbundet, ikke nødvendigvis at man måtte være utenlandsk for å hete det? Da skjønner jeg mer hva du mener... Jeg er oppvokst i byen, og da venninnen min fra distrikts-vestlandet ble sammen med en Viljar, så måtte JEG spørre om han var norsk... 1
Ciara Skrevet 29. juni 2013 #14 Skrevet 29. juni 2013 Navn som er godt inkorporert men ikke nødvendigvis oppstått i Norge. For eksempel Kristine, Anne med flere, i tillegg til de originalt norske. Enig i dette. Det er ikke bare norrøne navn som er norske. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2013 #15 Skrevet 29. juni 2013 Jeg forbinder det med norrøne navn, men navn som Kristin, Tiril, Hedda osv er vel egentlig ikke norrøne men likevel norske:) Sønnen min heter VEMUND!!!!! Det syns jeg er et fantastisk norsk navn som ikke alle har:) Anonymous poster hash: b7889...495 1
Gjest Riskjeks Skrevet 29. juni 2013 #16 Skrevet 29. juni 2013 Dette er da helt vanlige navn som nordmenn har kalt guttebarna sine i flere generasjoner nå...? Vanlige navn, ja, men ikke norske.
kaprifolen Skrevet 29. juni 2013 #17 Skrevet 29. juni 2013 Vanlige navn, ja, men ikke norske. Men tenker du over at Hanne/Hanna/Johanne/Johannes heller ikke er norsk? Det er vel hebraisk, om jeg ikke tar feil. Jeg ser liksom ikke forskjellen på det og de du nevnte....
Gjest Magdalene Skrevet 29. juni 2013 #18 Skrevet 29. juni 2013 Min datter har et gammelt norskt navn, men det er mange som tenker at det er et nymoderne "importert" navn... Så det går litt på kunnskaper om navn vil jeg si...
Gjest Riskjeks Skrevet 29. juni 2013 #19 Skrevet 29. juni 2013 Men tenker du over at Hanne/Hanna/Johanne/Johannes heller ikke er norsk? Det er vel hebraisk, om jeg ikke tar feil. Jeg ser liksom ikke forskjellen på det og de du nevnte.... Jeg tenker ikke at Hanna/e, Johanne eller Johannes er norske navn, nei. Vanlige navn i Norge er ikke det samme som norske navn. Norske navn = navn av norrøn opprinnelse (f.eks Olav, Sverre, Astrid), eller fornorsking av utenlandske navn, som Kari, Per, Jon, Lars osv.
kaprifolen Skrevet 29. juni 2013 #20 Skrevet 29. juni 2013 Jeg tenker ikke at Hanna/e, Johanne eller Johannes er norske navn, nei. Vanlige navn i Norge er ikke det samme som norske navn. Norske navn = navn av norrøn opprinnelse (f.eks Olav, Sverre, Astrid), eller fornorsking av utenlandske navn, som Kari, Per, Jon, Lars osv. Okey, det var det jeg ville frem til om du mente!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå