Gå til innhold

Dusje rett på våtromstapet/maling?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har veldig lyst til å bytte ut dusjkabinettet med badekar, men har ikke mulighet til å gjøre noe særlig med veggene bak. Det er malt strie der nå, går ut ifra at det er beregnet for våtrom? Men går det an å dusje rett på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går (har det sånn selv), men det er nok ikke å anbefale.

Har en bror som er rørleggerlærling. Han sier at de ikke engang anbefaler bare dusjvegger på flislagte bad, fordi vannet uansett sliter på, tja, hva heter det, det som er mellom flisene? :oops: Han mener at kabinett uansett er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser og fuger er uansett ikke vanntett. Skal man dusje rett på det MÅ man ha membran under flisene.

Til første gjest; hva med å skru en gjennomsiktig plastplate på veggen som ekstra beskyttelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke å anbefale. Du kan få mye arbeid senere med fuktskader. Vi hadde det slik før den nye våtromsreglene kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bruke to dusjforhneng?

Det gjør jeg.

Det ene er festet som vanlig i stangen (L-formet) og så har jeg et som er festet i stangen og går rett under dusjhode og så festet i en murplugg (murvegg hos meg). Videre går det til stangen igjen sånn at jeg dusjer inni en firkant laget av to dusjforheng. På det ene stedet hvor forhengene møtes, har jeg satt noen små klyper nedover for å hold forhengene sammen. Hos meg er det nærmest dusjhodet.

Kan nok være lurt å ha litt tyngde på forhenget ellers får man det klistret til kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg vet at det ikke anbefales å dusje rett på vegg, men ....

Jeg bodde 15 år i en leilighet hvor jeg dusjet i badekaret rett på vegg som var tapesert med våtromsvinyl. Vi snakker om tre personer og ubegrenset med varmtvann. Da er det bare å regne ut hvor mye/lenge dusjing det ble :roll: Og hvor lenge de tidligere eierne gjorde det samme aner jeg ikke. Det gikk veldig bra. Hadde en våtromssjekk da jeg jeg solgte leiligheten og der var et intet å bemerke. Men som sagt så vet jeg at det ikke anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser, med membran bak er nok det beste, men det går an å dusje rett på malt vegg. Både Jotun og Nordsjø har utvilet egne systemer for dette.

I Sverige er faktisk også denne typen våtromsystem godkjent etter den Svenske våtromsnormen.

Men jeg hadde ikke dusjet rett på et gulv som jeg ikke vet om det er membran i eller ikke. Vet du ikke dette bør du sette inn et badekar eller et dusjkar.

Her kan du lese om Jotuns våtromsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at fliser med membran bak IKKE er et idiotsikkert system! Min stakkars mamma må renovere hele badet nå, etter at det gikk fukt i veggen, og maurene flyttet inn. Og det badet ble lagd etter alle kunstens regler i 1984(sånn ca). Fuger vil UANSETT lekke etter en tid, og membran kan ikke redde deg fra alt, det eneste som er "sikkert", er dusjkabinett, selv om det kan være kjipt av og til. Når det er sagt, kom det nye våtromsbestemmelser i 1994, som visstnok er meget bra, og sikkert funker bedre enn det gamle, men jeg ville ikke vært for sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...