Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, da har Diafragma også fått beskjed om at 6 år med medisinstudier i Slovakia står for tur :) Forlater sykepleie da, med andre ord.

Noen som har erfaringer fra medisinstudiet i Slovakia?

Jeg vet det er ca 400 norske studenter der, og at universitetet er over gjennomsnittet høyt ranket. Ellers vet jeg lite om byen (Martin) og hvordan det er å studere der. Flere som har kommet inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra mine venninner hører jeg fine ting om Martin. De er veldig fornøyde. Dessuten hvis du allerede er sykepleier kan du søke deg fri fra sykepleierfaget som alle medisinstudentene der skal gjennom:P

AnonymBruker
Skrevet

Vil virkelig anbefale deg å holde god kontakt med sykehuset du nå jobber på, jobbe hardt for å få sommerjobber og hospitere i ferier. Kjenner til en del nyutdannede leger fra østeuropa som har litt problemer med å komme inn i arbeidslivet i Norge nå som turnusordningen endres. Kontakter er alt for disse!

Lykke til med studier! Sikkert kjempespennende å flytte dit!

Anonymous poster hash: 33b35...d73
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og hvor lenge du har jobbet som sykepleier? Evt hvor i utdanningen du er?

Vurderer selv å hoppe over til medisin, men orker ikke bruke flere år på å ordne et vitnemål fordi jeg var lat elev på vgs. Samtidig føler jeg at jeg er for gammel til å endre mening nå, og bør prioritere å gjøre ferdig sykepleien, begynne å jobbe og stifte familie=/ huff.. Skulle vært mann!

Anonymous poster hash: 3d8f9...409

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvor gammel du er, og hvor lenge du har jobbet som sykepleier? Evt hvor i utdanningen du er?

Vurderer selv å hoppe over til medisin, men orker ikke bruke flere år på å ordne et vitnemål fordi jeg var lat elev på vgs. Samtidig føler jeg at jeg er for gammel til å endre mening nå, og bør prioritere å gjøre ferdig sykepleien, begynne å jobbe og stifte familie=/ huff.. Skulle vært mann!

Anonymous poster hash: 3d8f9...409

Du må ha realfagene for å studere medisin, uansett hvor i verden du vil studere. Hadde du fordypning i realfagene? Det er tross alt det du skal lese om du skal studere medisin, og sliter du\mangler du disse fagene, ja, så vil det bli vanskelig.

Anonymous poster hash: 9de17...300

Skrevet

Realfagene må du vel ha, men Universitetet i Martin har vel opptaksprøve utover det, så karakterene var ikke det de så mest på fikk jeg høre?:O

Skrevet

Vurderer selv å hoppe over til medisin, men orker ikke bruke flere år på å ordne et vitnemål fordi jeg var lat elev på vgs. Samtidig føler jeg at jeg er for gammel til å endre mening nå, og bør prioritere å gjøre ferdig sykepleien, begynne å jobbe og stifte familie=/ huff.. Skulle vært mann! Anonymous poster hash: 3d8f9...409

Du må ha realfagene for å studere medisin, uansett hvor i verden du vil studere. Hadde du fordypning i realfagene? Det er tross alt det du skal lese om du skal studere medisin, og sliter du\mangler du disse fagene, ja, så vil det bli vanskelig. Anonymous poster hash: 9de17...300

Realfagene må du vel ha, men Universitetet i Martin har vel opptaksprøve utover det, så karakterene var ikke det de så mest på fikk jeg høre?:O

Jeg er 25 og har ikke jobbet lenge som sykepleier. Dog har min interesse for naturvitenskaplige emner alltid truffet interessen bedre enn de sykepleiefaglige. Ikke misforstå, jeg er utrolig glad i nær pasientkontakt og pasientens subjektivitet/situasjonsopplevelse, men har vel savnet detektiv-arbeidet som ligger i det å stille diagnoser og foreslå behandlinger.

Jeg hadde ikke realfag på vgs, så jeg valgte å søke skoler som ikke hadde dette som krav. Det finnes (etter min undersøkelse og erfaring) tre skoler som ikke krever (men anbefaler) dette. Universitetet i Bratislava (det medisinske fakultetet i Martin) var en av disse. Opptaksprøvene her hadde selvføleglig de samme kravene til kunnskap. Jeg leste biologi og kjemi på egenhånd i 6 måneder, og deltok på åpne forelesninger, for å dekke behovet for kunnskap til prøven. Jeg brukte læreplaner for kjemi og biologi på vgs for å nå læringsmål. I tillegg kjøpte jeg noen lærebøker på høgskolenivå for å forstå sammenhenger som ligger utenfor vgs-pensum (noe som ofte gjenspeiler nivåene disse opptaksprøvene ligger på).

For å nevne det: jeg gikk ut av vgs med dårlige karakterer, tok opp 6 fag etter noen år og fikk gode, så etter hvert at medisin og helse var min interesse og har fulgt drømmen siden. Det er bare å ta sjansen, for dere som lurer. Mitt tips er at det er verdt det.

Skrevet

Hadde du fordypning i realfagene? Det er tross alt det du skal lese om du skal studere medisin, og sliter du\mangler du disse fagene, ja, så vil det bli vanskelig.

Anonymous poster hash: 9de17...300

Kravene til realfag i Norge da jeg begynte på medisin var fordypning et år med fysikk og to år med kjemi og matematikk på VGS. Jeg var flink i realfagene, men dette var til liten hjelp på medisinstudiet. Studiet handler i stor grad om ren pugging av svært store fagpensum. Dette krever dedikasjon og innsatsvilje, men liten forhåndskunnskap om realfagene.

Vil ellers slenge meg på tipset om å holde god kontakt med sykehuset du jobber på. Arbeidsmarkedet for nyutdannete leger har blitt klart hardere, især etter turnusendringen. De som har studert i Norge vil i de fleste tilfeller komme fremst i køen når man skal søke turnusstilling.

• 8 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Er du lege i dag TS? :) 

Anonymkode: aa5b4...59e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...