Gå til innhold

Promping = I "skammekroken"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

dette er en reell diskusjon jeg og en ekskjæreste hadde for flere år tilbake.

han: når vi får barn. og hvis han/hun promper... da sender vi han på badet med en gang, ikke sant?

meg (undrer meg først litt over et slikt merkelig spørsmål): hvorfor det? hvis det er selskap eller besøk så skal vi jo lære ungen til å skjønne at promping ikke er høfflig foran andre, men foran oss kan ungen prompe. hvis han prompet veldig mye burde vi tatt ungen med til legen.

han: men han/hun burde gå på do. å skjønne at det er feil.

vi ble jo aldri enige, og kort fortalt så fikk vi aldri barn. dere skjønner vel sikkert hvorfor, for altså, ungen deres får vel lov til å prompe foran dere som foreldre?

...eller setter dere dem i "skammekroken"? :)

Anonymous poster hash: 1800c...057
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men er tante for et par stykker som alle er under 7år.

Kunne ikke falt meg inn å "kjefte" på de eller noe annet fordi de fiser.... alle fiser jo.

En ting er jo såklart det å fise i et selskap osv, men det er helt naturlig funksjon å fise. Syns ikke barn skal lære seg å "skamme" seg over at de må fise.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo se an alderen på ungen først og fremst da. Hadde jeg hatt en 10-åring som satt og trøkte frem promper bare for å prompe, så hadde han nok fått beskjed om å gå på badet. Men om man promper litt hjemme er da det ingen krise.. Jeg har en 2-åring. Hun klarer ikke å styre promp ennå, så jeg lærer henne bare å si unnskyld. Så om det kommer "offentlig", så unnskylder hun seg i hvertfall. Men å sende henne "i skammekroken" - nei, absolutt ikke..

Anonymous poster hash: 9c72b...498
AnonymBruker
Skrevet

Man må jo se an alderen på ungen først og fremst da. Hadde jeg hatt en 10-åring som satt og trøkte frem promper bare for å prompe, så hadde han nok fått beskjed om å gå på badet. Men om man promper litt hjemme er da det ingen krise.. Jeg har en 2-åring. Hun klarer ikke å styre promp ennå, så jeg lærer henne bare å si unnskyld. Så om det kommer "offentlig", så unnskylder hun seg i hvertfall. Men å sende henne "i skammekroken" - nei, absolutt ikke..

Anonymous poster hash: 9c72b...498

hahaaa, enig, men hvis ungen ikke gjorde det med vilje.

eksen mente generelt sett at hvis man prompet måtte de geleides inn på badet, som en slags skammekrok. :P

Anonymous poster hash: dbe34...d4b

Skrevet

hahaaa, enig, men hvis ungen ikke gjorde det med vilje.

eksen mente generelt sett at hvis man prompet måtte de geleides inn på badet, som en slags skammekrok. :P

Geleidet han seg selv inn på do når han prompet også? :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

nei herremin ungene må da få lov å prompe uten at de skal straffes for det.

Anonymous poster hash: 72bfa...d96
  • Liker 2
Skrevet

Nei, jeg oppfordrer til å prompe iblandt, hvis ungen sier han har vondt i magen. Luftsmerter er ubehagelig. Fiberrik kost hjelper. Neste trinn her er å lære at det ikke er greit å prompe i alle situasjoner, er man ikke hjemme med bare oss, så finner man seg et privat sted.

• Liker 1
Skrevet

Milde makter, tarmgass har man da ikke alltid kontrollen på.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Milde makter, tarmgass har man da ikke alltid kontrollen på.

nemlig :/

Gjest Gjest
Skrevet

Er det bedre at barnet får vondt i magen da kanskje?? Er det mulig å være så onde?

Skrevet

Jeg ser heller på det som at barnet kan lære seg fra starten av at å feks prompe, gjør man på badet når man er alene og at det ikke passer seg å gjøre slikt foran andre. Trenger ikke å være en skammekrok fordet. Jeg ble lært opp slik av min mor. Hvis jeg måtte prompe så ble jeg gjerne unnskyldt ifra selskapet og fikk gå på badet der jeg fikk prompet ferdig i fred. Ser ingenting galt med å prøve å unngå å fise rundt alle og enhver (eller familien for den saks skyld). Selvfølgelig, skjer det en glipp så er det ingenting å gjøre med det, men føler du det kommer en svær dundrer så kan du gå bort til badet. Har jo ingenting med at ungen kommer konstant til å ha vondt i magen å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på barn her, men....

Finnes det voksne mennesker som ikke klarer å knipe igjen, og ikke rekker å fjerne seg fra offentligheten når de trenger å prompe? Sånn at det liksom bare... faller ut? Jeg har aldri opplevd det, så det er et oppriktig spørsmål.... (altså, skjønner de som har evt sykdommer, men for de som IKKE har det, er det jeg lurer på).

Anonymous poster hash: c44dc...a80
Gjest Gjest
Skrevet

Akkurat at slike ting bør gjøres på privaten tror jeg faktisk at barn ikke trenger å læres. Det problemet har jeg aldri hatt med mine i alle fall.

Gjest Hyssingen
Skrevet

Finnes det voksne mennesker som ikke klarer å knipe igjen, og ikke rekker å fjerne seg fra offentligheten når de trenger å prompe? Sånn at det liksom bare... faller ut? Jeg har aldri opplevd det, så det er et oppriktig spørsmål.... (altså, skjønner de som har evt sykdommer, men for de som IKKE har det, er det jeg lurer på).

Anonymous poster hash: c44dc...a80

Mange gamle mennesker prupper avgårde som om de har motor :laugh:

• Liker 3
Skrevet

Er det bedre at barnet får vondt i magen da kanskje?? Er det mulig å være så onde?

være så onde? greit nok at han hadde "feil" i den diskusjonen, men det får da være grenser. Det går jo og an å fise uten at det kommer prompelyd ut av det.... ahaha

Skrevet

og er det fordi de er demente eller fordi de ikke klarer å knipe igjen?

Skrevet (endret)

Stakkars barn.Å slippe luft er normalt.

Men å lære at man ikke fiser,pirker i neser osv ,ved matbordet.

Må en prompe og kan rekke til toalettet,så er vel den grei

Ikke alle unger klarer å holde seg eller huske at en skal fise på do

Endret av Kårky
Skrevet

:skratte:

Skrevet

Det er ikke alltid så lett å holde på det som ikke kan holdes i hendene!

• Liker 4
Gjest boblebrus
Skrevet

Tja, det er da mange som har hatt prompeuhell? Som meg når jeg satt på jobb og tenkte "luft i magen, må knipe igjen, måå bare gjøre ferdig den greia...*frrrt* - fa*n". Noen ganger må bare prompen ut, enten man vil eller ikke :opplyser: Men ja - som regel klarer de fleste (inkludert meg) å knipe :ler:

Inkludert min bestefar på over 80, som høres ut som en gammel tresnekke innimellom :fnise:

Luft må ut, og det er bedre å slippe ut litt luft enn å få mageknip. Men slik jeg ser det kan man si til barnet at det skal gå på do hvis det kommer mer enn én promp (som kanskje tyder på at barnet på do).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...