LilleBille Skrevet 14. april 2004 #1 Del Skrevet 14. april 2004 Var for første gang på apotek med en resept - etter at den nye regelen om registrering av fødselsnummer kom. Kan ikke si jeg likte det å måtte oppgi alle 11 siffrene - sånn helt uten videre.. Mulig jeg er paranoid .. men har i alle år blitt innprentet at hele fødselsnummeret skal man være forsiktig med å oppgi... Andre enn meg som har reagert på dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 14. april 2004 #2 Del Skrevet 14. april 2004 Jeg har ikke reagert på det. jeg mener også at personnummer ikke er noe man slenger rundt seg, men når det handler om personlige medisiner, så synes jeg det er såpass viktig at dette ikke kommer i hendene til feil personer at om jeg må gi fra meg personnummeret så takler jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 14. april 2004 #3 Del Skrevet 14. april 2004 Når det gjelder medisinske tilfeller har jeg ingen problemer med å oppgi fødselsnummeret. Legen som skriver ut resepten har jo nummeret og dette er ett tiltak som gjøres for å hindre misbruk av reseptbelagte preparater etc. Ergo, jeg synes ikke dette er noe å himle med øynene for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlleyCat Skrevet 14. april 2004 #4 Del Skrevet 14. april 2004 Helt greit å oppgi fødselsnummer til apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 14. april 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 14. april 2004 Helt greit å oppgi fødselsnummer til apoteket. .. ikke i køen med masse andre mennesker rundt meg... Hadde ikke hatt problemer på samme måte hvis det sto skrevet på resepten.. Men at jeg måtte "stave" tall for tall høyt og tydelig for reseptaren likte jeg dårlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 14. april 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 14. april 2004 Når det gjelder medisinske tilfeller har jeg ingen problemer med å oppgi fødselsnummeret. Legen som skriver ut resepten har jo nummeret og dette er ett tiltak som gjøres for å hindre misbruk av reseptbelagte preparater etc. Ergo, jeg synes ikke dette er noe å himle med øynene for. ... legen hadde nummeret ... men skrev det ikke på.. - det hadde jo blitt en litt annen sak.. Vil vel ikke si at jeg himler med øynene ... spørsmålet var om noen andre har reagert på dette .. men jeg er tydeligvis alene om å synes det er en rar praksis at kunden må "lese tallene høyt".. Har ingen problemer med å legitimere meg - for å bevise at jeg er meg .. og at medisinene er til meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 14. april 2004 #7 Del Skrevet 14. april 2004 Vil vel tro at apotek-ansatte har samme plikter og krav som andre som "behandler" sensitive opplysninger.............. de skal forsikre seg om at det skjer på en skjermet og diskret måte............. Er jo ikke noe gøy når "tunghørte" ansatte står og ramser opp innholdet i resepten heller (eller saldo på konto) for å forsikre seg om at det er rett medisin til rett person!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlleyCat Skrevet 14. april 2004 #8 Del Skrevet 14. april 2004 Vil det altså si at det plutselig ikke er mulig å f.eks levere samboers resept og hente hans medisin for han ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 14. april 2004 #9 Del Skrevet 14. april 2004 Vil det altså si at det plutselig ikke er mulig å f.eks levere samboers resept og hente hans medisin for han ? Det skal fortsatt være greit og hente resepter for andre. Mennesker som er syke har jo ikke alltid anledning til selv å komme til apoteket så hvis det ville vært forbudt at andre gjorde det for dem ville situasjonen vært aldeles håpløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 14. april 2004 #10 Del Skrevet 14. april 2004 .. ikke i køen med masse andre mennesker rundt meg... Hadde ikke hatt problemer på samme måte hvis det sto skrevet på resepten.. Men at jeg måtte "stave" tall for tall høyt og tydelig for reseptaren likte jeg dårlig.. Måtte du det? Kan en ikke bare vise bankkortet sitt, f.eks? Det blir litt mer anonymt, i det minste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balenciaga Skrevet 14. april 2004 #11 Del Skrevet 14. april 2004 Dette med at personnummeret og hva som står på resepten har jeg hørt om av kjente. Noen fikk informasjon høyt og tydelig om at dette var stikkpiller. Heldigvis har jeg aldri opplevd dette. På apoteket jeg bruker har de fått båser som kundene kommer bort til når deres nummer blir lest opp. De som venter må oppholde seg et stykke unna, slik at situasjonen blir mer privat. Det GreenSky sier om bankkort, e.l. er en god idé. Sleng det på bordet hvis de skulle begynne igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlleyCat Skrevet 14. april 2004 #12 Del Skrevet 14. april 2004 Det skal fortsatt være greit og hente resepter for andre. Mennesker som er syke har jo ikke alltid anledning til selv å komme til apoteket så hvis det ville vært forbudt at andre gjorde det for dem ville situasjonen vært aldeles håpløs. Ja helt klart, men om poenget med å måtte oppgi fødselsnummer er for å sikre at medisinene ikke havner i feil hender så vil det jo ikke fungere i praksis om man fortsatt kan hente andres medisin ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balenciaga Skrevet 14. april 2004 #13 Del Skrevet 14. april 2004 Det kommer an på hvilken medisin det er snakk om. På enkelte medisiner som skaper avhengighet og som er interessante å omsette for enkelte miljøer må legitimasjon vises for å ta dem ut. Da vil jeg tro apoteket må ha fullmakt og legitimasjon fra personen som resepten er skrevet ut til. Jeg er ikke helt sikker på dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenogtredve Skrevet 14. april 2004 #14 Del Skrevet 14. april 2004 Ja helt klart, men om poenget med å måtte oppgi fødselsnummer er for å sikre at medisinene ikke havner i feil hender så vil det jo ikke fungere i praksis om man fortsatt kan hente andres medisin ? Grunnen til at de skal ha personnummeret er at all reseptbelagt medisin skal inn i et legemiddelregister. Dette for å muliggjøre forskning på medisinbruk. Det er ikke snakk om legitimasjon av den som henter medisinen Personnummeret kommer etterhvert til å stå på alle resepter slik at man slipper å lese det opp over disken. Dette opplyst av apoteket de siste gangene jeg hentet medisiner for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #15 Del Skrevet 14. april 2004 Du kan si at du ikke vil oppgi det. Det er lov det og... Ikke alltid at fødselsnr er tilgjengelig, feks noen andre henter for deg, men medisinen kan leveres ut allikavel. M Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balenciaga Skrevet 14. april 2004 #16 Del Skrevet 14. april 2004 Fra: Forskrift om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek § 5.7. Opplysninger om pasienten Resepter skal påføres følgende opplysninger om den person legemidlet er rekvirert til: a) fornavn, B) etternavn, c) kjønn, d) fødselsnummer og e) adresse. Før resept utstedes på legemiddel i reseptgruppe A eller B, skal legitimasjon kreves og forevises dersom pasienten er ukjent for reseptutstederen. Fødselsnummer kreves ikke påført for personer som ikke er tildelt fødselsnummer. Dersom personen har fødselsnummer, uten at dette er tilgjengelig ved reseptutstedelse, kan legen utstede resept dersom det vurderes som nødvendig at personen mottar legemidlet. http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...FE277D1E3EC.asp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #17 Del Skrevet 14. april 2004 For det første: Det virker som om en del her blander sammen fødselsnummer og personnummer. Fødselsnummeret består av 11 siffer hvorav de siste 5 siffere utgjør personnummeret. (Personnummeret består igjen av et 3 siffret løpennummer og 2 kontrollsiffer. Det første siffret i løpenummeret forteller hvilket århundre man er født i mens det siste forteller om man er hankjønn eller ikke.) Når man startet med fødselsnummeret i 72 så var det opprinnelig kun ment for offentlige myndigheter. Men et unikt nummer for hver person er det mange som kunne tenke seg å bruke og det ble inflasjon i bruk av det. Videokjapper, banker og forkjellige klubber kastet seg over det og ville ha det. Så ble det innskjerpet at det bare skulle brukes i offentlig sammenheng. Bankene gråt sårt fordi det var meget praktisk for de å bruke det. Heldigvis for bankene ville myndighetene gjerne ha lett tilgang til kontoopplysninger i ligningsøyemed og det ble dermed bestemt at bankene skulle få lov til å spørre om fødselsnummeret noe de kastet seg begjærlig over. Jeg synes at man skal være forsiktig med å oppgi fødselsnummeret til andre og hadde helst sett at hverken apotek eller banker kunne be om det. På den annen side er det begrenset hva de fleste kan finne ut selv om de får oppgitt fødselsnummeret. På Internett kan man uansett finne ganske mye sensitiv informasjon uten bruk av fødselsnummer: F.eks. fødselsdato, inntekt/formue/skatt, hvem man bor sammen med og hva slags aktiviteter folk holder på med og klubber de er medlemmer av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balenciaga Skrevet 14. april 2004 #18 Del Skrevet 14. april 2004 Du har rett. Det som derimot stod noe om var krav om legitimasjon og evnt. fullmakt for medikamenter i reseptgruppe A og B. Dette er vel de som virker avhengighetsskapede. Det står her i § 8.3 http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...FE277D1E3EC.asp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 15. april 2004 Forfatter #19 Del Skrevet 15. april 2004 Du kan si at du ikke vil oppgi det. Det er lov det og... Ikke alltid at fødselsnr er tilgjengelig, feks noen andre henter for deg, men medisinen kan leveres ut allikavel. M Nei .. det var ikke den beskjeden jeg fikk ... uten fødselsnummer ikke medisin... :veldigsur: .. men neste gang bruker jeg selvfølgelig bankkortet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 15. april 2004 #20 Del Skrevet 15. april 2004 Har ikke annet og tilføye enn takk for at denne tråden minnet meg på at jeg må ringe legen for og få mer astma-medisin! Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå