Anna13 Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Skal ha barn om noen måneder. Mitt første! Hva er dine beste råd - ting du fant ut som var geniale og som du skulle ønske du hadde visst? Av både triks og utstyr og alt dere kommer på. Blir veldig glad for svar!
skruf Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Ull er gull! Både til babyen og til deg selv:) Kjøp ulltøy til babyen, og ammeinnlegg av ull til deg selv. Og lammeskinn. Det regulerer varmen, så det kan brukes til alle årstider. Og ikke forvent og planlegg så mye den første tiden. Siden det er din første; sov når babyen sover hvis det blir dårlig med nattesøvn. 2
Gjest Brienne of Tarth Skrevet 27. juni 2013 #3 Skrevet 27. juni 2013 Ta ting som de kommer, ikke heng deg så mye opp i hva som står i bøker og på nett. Innse at alt er en fase som går over.
Orchideae Skrevet 27. juni 2013 #4 Skrevet 27. juni 2013 OM du får flaskebarn vil jeg anbefale deg mikrosterilisator og melkepulverdispenser. Bæretøy. Vi har ergobaby og er superfornøyde! Nesesuger med sånn slange. De man klemmer på fungerer dårlig. Og selvfølgelig saltvannsdråper. 1
Mazilla Skrevet 27. juni 2013 #5 Skrevet 27. juni 2013 Hang en stor gulpeklut over skuldra, festa i bh-stroppen, hvis jeg skulle amme blant folk. Da hang den over både puppen og barnet, så hun fikk ro, jeg slapp å "blotte" meg, og folk slapp å få matfatet rett i synsfeltet. Dessuten så hang den klart til å rape/gulpe osv etter måltidet 2
Gjest Elyssa Skrevet 27. juni 2013 #6 Skrevet 27. juni 2013 Ta ting som de kommer, ikke heng deg så mye opp i hva som står i bøker og på nett. Innse at alt er en fase som går over. Veldig enig i dette. Ting har en tendens til å ordne seg selv etter hvert 1
Nerine_ Skrevet 27. juni 2013 #7 Skrevet 27. juni 2013 (endret) Ull er gull! Både til babyen og til deg selv:) Kjøp ulltøy til babyen, og ammeinnlegg av ull til deg selv. Og lammeskinn. Det regulerer varmen, så det kan brukes til alle årstider. Og ikke forvent og planlegg så mye den første tiden. Siden det er din første; sov når babyen sover hvis det blir dårlig med nattesøvn. Det stemmer ikke for alle den med lammeskinn, mine har blitt altfor varme om sommeren. Endret 27. juni 2013 av Nerine_ 1
Gjest Magdalene Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 At ull ikke passer alle barn Ikke hig etter hva som skal komme (krabbingen, snakke, gå, spise..), men NYT tiden der og da. Er det ting som er vanskelig ( amming, søvn etc), så går det over. 4
Smørblomst82 Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 - ull er oppskrytt og ikke noe for alle - ikke les for mye på nett og bøker - alle barn er forskjellige så alle rådene du får vil ikke passe til dere - ta ting som det kommer - singlet under alt av klær når man ammer. Da viser du ingen ting. - slapp av og kos dere:) 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #10 Skrevet 27. juni 2013 Ikke vekk babyen for at hun/ han skal spise. La babyen bestemme selv. Bare det ikke går for lang tid mellom på dagen :-)Anonymous poster hash: bdffc...a36 3
Susa Skrevet 27. juni 2013 #11 Skrevet 27. juni 2013 Det finnes en salve, som man kan smøre på stingene etter fødselen. Den skal bedøve litt. Skulle virkelig ønske jeg viste det etter min fødsel. (husker bare ikke hva den heter nå...) 1
Gjest Skrevet 27. juni 2013 #12 Skrevet 27. juni 2013 Sov! Ta deg en kattelur når du har mulighet. Ikke vær redd for å be om hjelp av de rundt deg om det er til å ta med babyen på en trilletur, gå i butikken, se etter babyen mens du får deg en dusj, eller å gjøre rent. 1
Anna13 Skrevet 27. juni 2013 Forfatter #13 Skrevet 27. juni 2013 Så mange gode råd! Tusen takk til alle som har svart!
Stinelin Skrevet 27. juni 2013 #14 Skrevet 27. juni 2013 Følg magefølelesen, og ikke prøv å froholde deg til alle "gode" råd. Unger er forskjellige, du er den som kjenner din best. Tenk at alt er en fase som går over. Jeg følte problemene som endeløse med nr.1, trodde det skulle bli slik "resten av livet". Nå vet jeg at det meste går over, det gir ro. Sov når du har anledning, det er like viktig som mat og drikke. 1
Nydelille Skrevet 27. juni 2013 #15 Skrevet 27. juni 2013 Ville anbefale å teste ut ammeinnlegg i ull/silke (eks. fra Nøstebarn.) Oppdaget fort at engangsinnlegg blir klamme, silkeinnlegg blir kalde og rene ullinnlegg klistrer seg fast til nippelen . Ellers er bæretøy det mest fantastiske vi gikk til innkjøp av (Ergobaby i førsten). Hor mye babyen her i huset trengte å bli bært kom i alle fall som en overraskelse på meg. 1
Gjest Duftlys Skrevet 27. juni 2013 #16 Skrevet 27. juni 2013 -Ta ting som de kommer (selv om jeg hater å si det hahahaha) -Ikke reis eller ha masse besøk første tida. De som kommer på besøk bør ha med seg mat. Du skal ikke styre med det! -Oppsøk tidlig hjelp dersom du får ammeproblemer -Dersom ammingen blir utelukkende en fæl opplevelse-IKKE GJØR DET! En skal ikke amme for en hver pris. Da jeg gav opp ammingen, fikk jeg det MYE bedre (jeg mener IKKE å oppfordre til å ikke amme, men mener det viktigste er at mor/barn har det bra uansett hvilken løsning det blir:) -Viktig utstyr: En god barnevogn, Babybjørn vippestol og bæretøy/sele av et eller annet slag. Vippestol og bæretøy avlaster kroppen for mye bæring -Ammepute dersom du skal amme -Ammeinnlegg i ull hvis du ammer eller pumper -Husk at alt er en fase og det vil gå seg til. Jeg gråt og gråt og så for meg jeg kom til å bære på en kolikkbaby til han ble 18. Det skjer ikke;) Nå er han 3 mnd og storfornøyd:D -Lekegrind dersom du har dyr du vil skjerme for babyen -Babygym når babyen blir litt større 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #17 Skrevet 27. juni 2013 Ikke ull ammeinnlegg direkte mot brystet, det gir grobunn for bakterier og sopp. Anonymous poster hash: a8042...aff 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 27. juni 2013 #18 Skrevet 27. juni 2013 (endret) Når babyen kun har tissebleie som skal byttes: Gjør klar den nye bleia og legg den under rumpa på babyen mens den brukte fortsatt er på. Så tar du den brukte av, og behøver ikke å bruke "lang" tid på å sette på den nye. Ergo er det mindre sjangs for at du er uheldig og får tiss i ansiktet. (Er kanskje mest aktuelt dersom det er en babygutt?) Husk å vaske hender etter alle bleieskift. Endret 27. juni 2013 av Mrs. Random Nick
Redbull Skrevet 27. juni 2013 #19 Skrevet 27. juni 2013 Nesedråper og nesesuger. Lær deg å svøpe babyen, vår har sovet som en stein fra dag en pga dette. De få gangene vi prøver uten er han veldig urolig og faller ikke til ro, ligger bare å kaver.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #20 Skrevet 27. juni 2013 Hvis du er sår etter amming, bruk purelan om natten med brystskjold Gjorde underverker for mine blodige brystvorter )Anonymous poster hash: e5818...f89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå