Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 17.uke og har helt siden jeg fant ut av graviditeten slitt med hodepine.

Med en 1åring i hus og en mann på jobb har jeg måttet ta noen paracet ila disse ukene for å holde ut når det har stått på som verst..

For en stund siden kom jeg over en artikkel ang akkurat dette med bruk av smertestillende under svangerskapet, men jeg fikk aldri lest den ferdig og nå finner jeg den ikke igjen,

Det jeg vil fram til er at jeg blir så bekymret for om jeg tar for mye..Og at dette ikke er bra for fosteret. Jeg er ikke fan av smertestillende eller andre tabletter i utgangspunktet så kan hende det er derfor jeg er litt usikker...

Noen som vet noe om dette? Kan man ta for mye eller skal jeg bare ta ved behov...?

Gjest Magdalene
Skrevet

Selvfølgelig skal man prøve å holde seg unna, men noen ganger må man ty til smertestillende.

Jeg fikk beskjed av min lege, at så lenge jeg ikke tok mer enn doseringen så gikk det fint.

AnonymBruker
Skrevet

Min jordmor sa at nå til dags var diskusjonen om til og med Paracet skal unngås, vekket til live igjen. Jeg har slitt innmari mye med hodepine, men værste av alt, migrene, i dette svangerskapet, har ikke brukt noe.

Mine tips: ta et skjerf og knytt det hardt og stramt rundt hodet ditt, sånn at det tar litt av for trykket.

Anonymous poster hash: a0cbe...30a
Skrevet

Les pakningsvedlegget, og hold deg til maks anbefalte dose. Hvis du tar paraceter mye så bør du snakke med jordmor/lege om det. Husk at paracetbruk i mer enn 3 uker sammenhengende alltid skal diskuteres med lege.

Prøv også å få en god nakke- og skuldermassasje, spenninger der kan utgjøre halve problemet :)

Skrevet

Tusen takk for svar, dere :) Har ikke tatt sammenhengende i mange uker, men kan rådføre meg litt med legen uansett. Greit å få instruksjoner av en kyndig.

AnonymBruker
Skrevet

jeg har også hatt bruk for smertestillinde i svangerskapet, og da jeg var akutt inne på sykehuset litt over midt i svangerskapet spurte jeg overlegen jeg var til om nettopp dette, hvor mye og lenge kan jeg ta paracet?? Hun sa at jeg kunne ta maks det som står på pakken (2 tabeletter 3 ganger daglig) i ca. 1 uke. Noe lengre enn det burde jeg prøve å unngå. Jeg har måttet ta mye paracet, og har like dårlig samvittighet hver gang, men må man så må man. Husk å hold deg unna ibux!
Kanskje du kan prøve andre ting for å få hodepinen bort? Drikke mer vann, spise sunnere, sove mer, få nakkemassasje, akupunktur, osv.. ? Nå vet jeg ikke om du gjør alt "perfekt", men hvis du kan f. eks drikke mer og spise sunnere kan det være det hjelper;) Eller ta en varmeflaske øverst i nakken, hjelper noen ganger for min hodepine, men er ikke sikkert det er det samme hos deg:) Lykke til og god bedring!

Anonymous poster hash: ab3ef...7a3
Skrevet

Max døgndose er 1 gram 4 ganger daglig. For ikke-gravide i alle fall. Men jeg ville ha rådført meg med legen i forhold til dette, for det kan være at er andre anbefalinger til gravide. :)

Gjest Twelve12
Skrevet

Har fått svangerskapsmigrene. Har det sånn ca annenhverdag og jeg blir helt slått ut.

Ettersom jeg ikke kan bruke migrenemedisiner så er paracett den eneste reddningen for meg. Legen sa at jeg kunne ta opp til 3g om dagen.

Men som regel holder det med 1-2 tabletter på 1g med intervall.

Men prøver å unngå det så sant det er mulig. Prøver å sove først for det er mye bedre.

Må si jeg ser skikkelig smart ut der jeg ligger med solbriller og sånn amerikansk hodepinepose på hue. :fnise:

Skrevet

Prøv akupunktur, 12.

Skrevet

Jeg hadde helt sinnsykt hodepine i forbindelse med influensa for noen uker siden. trodde jeg hadde svangerskapsforgiftning og hjernesvulst. hehehe. i den forbindelse tok jeg maks anbefalt dose i en uke i strekk. Legen min sa det var greit. paracet er jo svak medisin uansett.........men det er jo verre hvis du har det allerede i 1.trimester. kan ikke bruke det 40 uker på rad.. hmmm. da ville jeg satset på mye søvn, vann og delvis sykemeldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...