Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest servitør
Skrevet

Jobber som servitør på sommeren. Igår hadde jeg en kvinne som drakk flere øl, og deretter ammet barnet sitt. Kan dette være skadlig for barnet?

Jeg ble helt satt ut av situasjonen, men har i etterkant følt at jeg burde sagt ifra.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ikke skadelig for barnet, med mindre det er helt, helt nyfødt, eller prematur. Og i de situasjonene er bakteriene på et utested en vel så stor bekymring.

AnonymBruker
Skrevet

Det er visstnok så lite som evt går over i morsmelken at det ikke er farlig.

Anonymous poster hash: 58203...dec

Gjest servitør
Skrevet

Det er visstnok så lite som evt går over i morsmelken at det ikke er farlig.

Anonymous poster hash: 58203...dec

TS her.

Det var godt å høre. Stakk skikkelig i brystet på meg da jeg så det, men turte ikke si noe, ettersom jeg ikke visste om det var farlig eller ei. Samtidig så det helt helt feil ut å sitte med flere ølglass på bordet og amme samtidig. Æsj. Ekkelt syn.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her.

Det var godt å høre. Stakk skikkelig i brystet på meg da jeg så det, men turte ikke si noe, ettersom jeg ikke visste om det var farlig eller ei. Samtidig så det helt helt feil ut å sitte med flere ølglass på bordet og amme samtidig. Æsj. Ekkelt syn.

Heh, det er ikke helt uvanlig å ta et glass øl for å hjelpe melken igang faktisk. Humle setter igang produksjonen, og mener også det påvirker utdrivningsrefleksen.

Det som eventuelt er faren med alkoholpåvirkede foreldre at at de blir sløvere. Spesielt om en samsover er dette farlig. Men amming er irrelevant med mindre det er barn som er så små, eller så svekket at de ikke burde vært utenfor hjemmet i det hele tatt.

Skrevet

Heh, det er ikke helt uvanlig å ta et glass øl for å hjelpe melken igang faktisk. Humle setter igang produksjonen, og mener også det påvirker utdrivningsrefleksen.

Det som eventuelt er faren med alkoholpåvirkede foreldre at at de blir sløvere. Spesielt om en samsover er dette farlig. Men amming er irrelevant med mindre det er barn som er så små, eller så svekket at de ikke burde vært utenfor hjemmet i det hele tatt.

Uhmmm det høres helt blåst ut! Aldri hørt om at en bruker øl for å få igang refleksen..

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Alkohol og amming er ikke noe som hører sammen! Skjønner godt at du hadde lyst til å si i fra..

Vet ikke om jeg hadde klart å holde kjeft.

Når du har ansvaret for såpass små barn, sitter du ikke å drikker alkohol. Så enkelt er det!

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Alkohol og amming er ikke noe som hører sammen! Skjønner godt at du hadde lyst til å si i fra..

Vet ikke om jeg hadde klart å holde kjeft.

Når du har ansvaret for såpass små barn, sitter du ikke å drikker alkohol. Så enkelt er det!

Sier du det samme om det er en barnefar som gir flaske, og tar seg en øl eller to til maten?

Gjest Gjest
Skrevet

Sier du det samme om det er en barnefar som gir flaske, og tar seg en øl eller to til maten?

Synes vel det er verre når du ammer barnet ditt, men grunnholdningen min er den samme om det er mann eller dame. Greit å være klar i pappen når noen er så avhengig av deg ;) Nå tolket jeg TS som at det var snakk om flere øl, og ikke et glass til maten.

Gjest mamma
Skrevet

Ja, du burde ha sagt ifra. Barnet får samme promille som melken fra mor. Jeg ville nektet å servere henne!

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du burde ha sagt ifra. Barnet får samme promille som melken fra mor. Jeg ville nektet å servere henne!

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Hentet fra Lommelegen: «Generelt anbefales ikke bruk av alkohol under graviditet og amming. Det er likevel viktig å skille mellom alkoholbruk i disse to periodene: Under svangerskapet får fosteret den samme promillen som mor fordi det ernæres direkte via hennes blod. Gravide bør derfor avstå helt fra alkohol, fordi en ikke kjenner det laveste inntak som ikke er forbundet med helsefare. I ammeperioden er forholdene noe annerledes. Konsentrasjonen av alkohol i morsmelken vil være som i mors blod, men barnets promille vil bli lavere, fordi melken først drikkes og deretter fortynnes videre i barnets kropp.»

Anonymous poster hash: f396d...ba4
AnonymBruker
Skrevet

Uhmmm det høres helt blåst ut! Aldri hørt om at en bruker øl for å få igang refleksen..

Ett kjerringråd hvis man har problemer å få igang melka er å drikke vørterøl. Funker som faen, iallefall både på meg, min søster og en venninne av meg.

Anonymous poster hash: eab2e...451

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes forøvrig heller ikke at spedbarn har noe å gjøre på serveringsteder med alkohol.

Skrevet

Ett kjerringråd hvis man har problemer å få igang melka er å drikke vørterøl. Funker som faen, iallefall både på meg, min søster og en venninne av meg.

Ene kjerringrådet når det kommer til hemorioder,er å sette ræva over ei bøtte med varmt vann..

Ikke særlig smart..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...