Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier som regel å være veldi flink med hva jeg putter i meg, men etter jeg ble gravid så er det ikke snakk om å prøve å tenke sunt en gang.

Jeg putter i meg så mye drit jeg aldri har gjort før. Jeg er ikke en godis person, spiser regelrett sjelden godteri. Men nå. MÅ ha godis.

Drikker brus som om det skulle være vann.

Og junk til middag. Fast food av alle sorter.

Hvorfor har det seg slik? Ødelegger jeg både meg selv og barnet?

Anonymous poster hash: 08fa9...284
Gjest Snyltefluen
Skrevet

Du kan jo prøve å finne noe både fristende og sunt, men enn så lenge tror jeg babyen er glad for at du hverken røyker eller drikker.

Hva slags type mat er det du har lyst på?

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer drit du spiser, jo mer spiser du av dritt.

Det avler... Så gjør deg selv og babyen en tjeneste og ikke kjøp DRITT.

Fyll opp kjøleskapet med normale middager, og kjøp brød, ost, skinke, kylling, oppskåret fruktbiter.

1 glass Pepsi Max om dagen. Da blir det heller noe du kan glede deg til å kose deg med, istedet for en kvalmende hverdag der det blir standarden.

og jo, det kan hende du får svangerskapsdiabetes. Dette øker risiko for Diabetes utenom svangerskap, risiko for barnet, det kan bli stort og du må kanskje begynne med insulin. Alle måles på sukkeret i løpet av svangerskapet og er det for høyt tar man affære.

Anonymous poster hash: 4e8e3...ba3
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å finne noe både fristende og sunt, men enn så lenge tror jeg babyen er glad for at du hverken røyker eller drikker.

Hvorfor svarer du hvis du ikke vet mer fakta enn dette? Har du ikke hørt om svangerskapsdiabetes?

AnonymBruker
Skrevet

Gatekjøkkenmat har det vært litt for ofte av.

Men det jeg skjemmes mest av, er når jeg spiser McDonalds. Uff

Jeg spiser så klart "vanlige" ting som jeg lager selv også, men det er junk et par ganger i uka. Uff uff og atter uff

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer drit du spiser, jo mer spiser du av dritt.

Det avler... Så gjør deg selv og babyen en tjeneste og ikke kjøp DRITT.

Fyll opp kjøleskapet med normale middager, og kjøp brød, ost, skinke, kylling, oppskåret fruktbiter.

1 glass Pepsi Max om dagen. Da blir det heller noe du kan glede deg til å kose deg med, istedet for en kvalmende hverdag der det blir standarden.

og jo, det kan hende du får svangerskapsdiabetes. Dette øker risiko for Diabetes utenom svangerskap, risiko for barnet, det kan bli stort og du må kanskje begynne med insulin. Alle måles på sukkeret i løpet av svangerskapet og er det for høyt tar man affære.

Ja jeg vet. Heldigvis er jeg ikke så langt på vei (11uker) så hvis jeg endrer meg nå så blir det kanskje ikke så ille.

Må bare ta meg i nakken tror jeg.

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Du står ikke fare i fare for svangerskapsdiabetes med slikt kosthold, men risikoen for svangerskapsforgiftning øker også ved mye usunn/sukkerholdig mat.

Altså kan du sette ditt eget og barnets liv i fare.

Den eneste måten å la være på er total nekt - hvor enn stor og ekstrem lysten måtte være.

Spis deg mett på andre mer normalt sunne ting, og la være med ethvert innkjøp av usunn mat.

Det er jo du som legger det i kurven og trykker koden til kortet og betaler, så du kan la være om du setter inn stålviljen.

Barnet ditt har virkelig ikke godt av dette, og det vet du.

Anonymous poster hash: 426c6...4e2
AnonymBruker
Skrevet

Du står ikke fare i fare for svangerskapsdiabetes med slikt kosthold, men risikoen for svangerskapsforgiftning øker også ved mye usunn/sukkerholdig mat.

Altså kan du sette ditt eget og barnets liv i fare.

siden hun skrev at hun måtte ha mye godteri og brus så skrev jeg det.. Men så skrev hun senere at det er mer fettete. Jeg trodde hun stappet i seg sukker og drit hele dagen utifra startinnlegget.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eratattet godteri med frukt, spiste jordbær hele tiden (nb vask godt!). Hadde EKSTREM sukkerhunger og måtte ha noe å mumse på ofte, så frukt og bær ble reddningen. I en periode gikk jeg ikke i butikken men fikk mannen til å gå så jeg ikke skulle havne for fristelsene.

Junk 1-2 ganger i uka er ikke SÅ ille da, kipt for din egen vekt aelvsagt, men jeg ville holdt meg unna brus pga sukker/søtningsstoffer. Hva med Farris med smak i stedet?

Anonymous poster hash: ce8fa...415

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle får svangerskapsdiabetes selv om de spiser flere tonn av sukker.

Sliter litt med det samme selv. De første ukene var jeg veldig sunn og så sklei det ut, men er mest usunn mat i helgene, nesten null sukker (blir fort kvalm av det) og aldri gatekjøkken. Men frossenpizza ol. er ikke kjempe sunt det heller :( Prøver iallefall å spise mye grønt i ukedagene, og fisk. Kanskje du skal prøve det samme? Å spise sunt i ukedagene og heller skeie LITT (ikke ta av) i helgene, hvis du må skeie ut :)

Anonymous poster hash: 43e23...787
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg skjønner deg godt. Men kosthold i svangerskapet har mye å si for barnets utvikling både kognitivt, mentalt og fysisk, så her må du ta deg selv i nakken. Skriver ikke det for at du skal få dårlig samvittighet, men for at du skal ha mulighet til å velge ut fra rett kunnskap. Ikke hør på folk som bare stryker deg med hårene og sier det er samme hva du spiser. Det er ikke det altså! :-)

Anonymous poster hash: 614ce...9c9
  • Liker 2
Skrevet

Altså, at du vil stappe i deg drittmat får være din sak, men at du vil skape en dårlig start for barnet ditt er rett og slett avskyelig! Damer som stapper i seg drittmat under svangerskapet skulle ikke fått lov til å bære frem barn.

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde skjerpe deg for barnets skyld. Kanskje du kan finne deg en hobby slik at du ikke kjenner trangen til å spise?

Gå en tur, lese, strikke osv.

Anonymous poster hash: 77fc0...232
  • Liker 1
Skrevet

Gatekjøkkenmat har det vært litt for ofte av.

Men det jeg skjemmes mest av, er når jeg spiser McDonalds. Uff

Jeg spiser så klart "vanlige" ting som jeg lager selv også, men det er junk et par ganger i uka. Uff uff og atter uff

-TS

Så du driter i at du stapper i deg masse palmeolje, som DEFINITIVT ikke er bra for deg?

Kilde 1 Palmeolje

Kilde 2 Palmeolje og helse

• Liker 1
Skrevet

Huff.. vet hvordan du har det!

Med de to første spiste jeg sylteagurk til nesten absolutt alt! Prøv sylteagurk til grøt, så skjønner du galskapen.

Med nr 3 hadde jeg totalt dilla på frukt og grønnsaker! Frukt til frokost, frukt og grønnsaker til lunsj, ovnsbakte grønnsaker til middag og sånn gikk dagene!

Med nr 4 var jeg bare konstant sulten - men heldigvis var dagene mine så fulle at jeg ikke hadde tid å sitte å spise 24/7.

Meeen.. har du fått sjekket om du mangler noe? Vitamin-ditt eller datt?

Annonse
Skrevet

Til ditt "forsvar" kan det være hormoner som gir sug etter slik møkkamat.

Men om du klarer, unngå det. Ha sunne ting i huset slik at du ikke sprekker. Ha en dag i uka hvor du unner deg en ting kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier heller alt med måte. Jeg spiste sunt i uka og koste meg litt ekstra i helga. Det er helt normalt. Junk av og til, men ofte lagde vi "junk" fra bunnen av (pizza, hamburger, spareribs, etc). Tenkt på det? Tok forøvrig 2 biter (biter, ikke plate) mørk sjokolade til dessert nesten hver dag og drakk te, det hjalp veldig på cravingsene i uka. Gikk også myyye i bær og vaniljekesam.

Min regel var 70/30. 70 % av tiden sunn og 30 % usunn (lagt til helgene). Viktige for meg var å trene jevnt (så lenge jeg klarte, ca uke 34), drikke masse vann og ta tran. Så spiste jeg altså så sunt jeg maktet. Lilleknøttet mitt er friskt og raskt :)

Anonymous poster hash: e9776...cc3

Gjest Keikolina
Skrevet

Jeg spiste nesten bare brødskive med leverpostei og drakk vørterøl

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier som regel å være veldi flink med hva jeg putter i meg, men etter jeg ble gravid så er det ikke snakk om å prøve å tenke sunt en gang.

Jeg putter i meg så mye drit jeg aldri har gjort før. Jeg er ikke en godis person, spiser regelrett sjelden godteri. Men nå. MÅ ha godis.

Drikker brus som om det skulle være vann.

Og junk til middag. Fast food av alle sorter.

Hvorfor har det seg slik? Ødelegger jeg både meg selv og barnet?

Det beste tipset jeg har å by på er å bli mer våken. Og tenke litt over hva du faktik spiser. Du går vel ikke på autopilot?

Anonymous poster hash: a0765...f27

AnonymBruker
Skrevet

Altså, at du vil stappe i deg drittmat får være din sak, men at du vil skape en dårlig start for barnet ditt er rett og slett avskyelig! Damer som stapper i seg drittmat under svangerskapet skulle ikke fått lov til å bære frem barn.

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

Nå får du roe deg litt her.

Jeg er motstander av å putte i seg masse dritt jeg også, og er opptatt av sunt kosthold. Men jeg tror du tenker annerledes på det om du spyr hele dagen lang og det eneste som ikke kommer opp er salt chips eller saftis - eller en eneste type brus eksempelvis.

Da tar man hva man får(beholde), rett og slett.

Jeg sier heller alt med måte. Jeg spiste sunt i uka og koste meg litt ekstra i helga. Det er helt normalt. Junk av og til, men ofte lagde vi "junk" fra bunnen av (pizza, hamburger, spareribs, etc). Tenkt på det? Tok forøvrig 2 biter (biter, ikke plate) mørk sjokolade til dessert nesten hver dag og drakk te, det hjalp veldig på cravingsene i uka. Gikk også myyye i bær og vaniljekesam.

Min regel var 70/30. 70 % av tiden sunn og 30 % usunn (lagt til helgene). Viktige for meg var å trene jevnt (så lenge jeg klarte, ca uke 34), drikke masse vann og ta tran. Så spiste jeg altså så sunt jeg maktet. Lilleknøttet mitt er friskt og raskt :)

Anonymous poster hash: e9776...cc3

Hamburger/pizza etc som man lager selv er IKKE sammenliknbart med det man kjøper, heldigvis.

Om jeg lager hamburger blir det gjerne grovt brod, rent kjøtt(viktig kilde til B12 og jern), og en god del grønt(avocado/tomat+++). Selv en litt usunn hjemmelaget burger er ikke samme som ute, og da spes ikke på MCDonalds/Burger King osv. De er verstinger.

Mørk sjokolade i form av 2 biter hver dag er overhodet ikke usunt for noen, dog burde man ikke drikke te hver dag som gravid pga koffeininnhold.

Jeg tror du kanskje snakker fra en ekstremt sunn vinkel her og tenker at ting du valgte er å "skeie ut", det er det ikke - og jeg tror TS er i en litt annen liga når hun tross alt drikker masse brus.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...