AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Jeg og samboeren kjøpte bolig i november, og når vi fikk selvangivelsen så vi at alt stemte med at vi eier halvparten hver, byggeår osv. Ingen av oss har fått oppgjøret i dag, som er på en ganske stor sum. Og når jeg klikker meg gjennom selvangivelsen ser jeg at vi ikke har oppgitt p-rom. Skatteetaten er stengt nå, men om vi sender inn i dag, når får vi penger? Vil også si at vi ikke har fått informasjon fra noen steder om at dette må gjøres, dette er vår første bolig, og jeg føler det burde ha stått ett eller annet sted at dette måtte fylles ut. Ingenting på dokumentet fra skatteetaten vi leste gjennom og sjekket opplysninger på. Kjip ferie i år altså. Vi klarer oss, men hadde forventet pengene. Anonymous poster hash: b1073...ceb
Wonders Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Dere har ikke fått det i dag på altinn? Da er det umulig å si noe om når dere får det ellers da. http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Vanlige-sporsmal-og-svar-om-skatteoppgjoret/?chapter=51009#kapitteltekst 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Skal man se det på altinn.no hvis man får det i dag? Anonymous poster hash: b1073...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Skal man se det på altinn.no hvis man får det i dag? Anonymous poster hash: b1073...ceb Jepp har du ikke fått inn "Skatteoppgjøret 2012 for...." på din side på altinn.no nå i dag, så vil du tidligst få oppgjøret 7. aug. Pengene kan senest komme inn på konto 2 uker etter oppgjøret. Effektiviteten til Skatteetaten er i det hele tatt et stort mysterium. Og veldig rart, det er liten diskusjon og kritikk omkring arbeidsmetodene og effektiviteten til skatteetaten blant politikerne. Omkring 6500 er ansatt i skatteetaten. Det er veldig veldig rart at det feks i fjor var hele 2,5 mill nordmenn som aksepterte selvangivelsen uten rettelser. Ergo, oppgjøret for disse er ikke noe å behandle. Likevel skal det ta nesten 2 mnd før disse får oppgjøret og tilgodebeløp tilbakebetalt. Noe må være veldig galt med måten skatteetaten jobber på. Jeg kan ikke se det skal være noe forskjell på feks Norge og Danmark. Vi har omtrent samme innbyggertall, men danskene får unnagjort skatteoppgjøret på 1 uke. USA med over 300 mill innbyggere får unnagjort sitt oppgjør på 10 dager. Anonymous poster hash: 491f6...1b3 1
KikiEco Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har heller ikke fått oppgjøret mitt. Jeg trengte ikke å gjøre noen endringer, alle opplysninger stemte og regnet derfor med at jeg ville få pengene i dag. Nå har jeg snakket med en del folk om oppgjøret og mange sier at de gjerne fikk oppgjøret senere om de hadde kjøpt ny bolig året før (noe jeg også har gjort). Kan det være noe med det? Idiotisk grunn isåfall om de sitter på all korrekt info, men jeg ser ingen andre forklaringer på hvorfor oppgjøret mitt ikke kom i dag.
momo Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Jeg kjøpte ny bolig for 3 år siden, og hvert år etter det har skattepengene kommet først i oktober. Jeg har heller ikke fått de nå, regner med at jeg får de i oktober i år og. Er ingen grunn til at jeg ikke skal få de nå.
smilo Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Hvis det ikke er oppgitt P-rom og alle de opplysningene så vil ikke skatteoppgjøret komme før i siste runde i oktober. Sjekk disse opplysningene på selvangivelsen som kom i mars/april.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #8 Skrevet 27. juni 2013 Kjøpte bolig i oktober, forandret opplysninger og hadde pengene på konto i går morges Anonymous poster hash: 74f88...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #9 Skrevet 27. juni 2013 Snakket med en hyggelig saksbehandler i dag, som sa at dersom jeg endret p-rom i dag (noe jeg gjorde), var det sjanse for å rekke 7. august oppgjøret. Var visst 50.000 andre som satt i samme situasjon Anonymous poster hash: b1073...ceb
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2013 #10 Skrevet 30. juni 2013 Jepp har du ikke fått inn "Skatteoppgjøret 2012 for...." på din side på altinn.no nå i dag, så vil du tidligst få oppgjøret 7. aug. Pengene kan senest komme inn på konto 2 uker etter oppgjøret. Effektiviteten til Skatteetaten er i det hele tatt et stort mysterium. Og veldig rart, det er liten diskusjon og kritikk omkring arbeidsmetodene og effektiviteten til skatteetaten blant politikerne. Omkring 6500 er ansatt i skatteetaten. Det er veldig veldig rart at det feks i fjor var hele 2,5 mill nordmenn som aksepterte selvangivelsen uten rettelser. Ergo, oppgjøret for disse er ikke noe å behandle. Likevel skal det ta nesten 2 mnd før disse får oppgjøret og tilgodebeløp tilbakebetalt. Noe må være veldig galt med måten skatteetaten jobber på. Jeg kan ikke se det skal være noe forskjell på feks Norge og Danmark. Vi har omtrent samme innbyggertall, men danskene får unnagjort skatteoppgjøret på 1 uke. USA med over 300 mill innbyggere får unnagjort sitt oppgjør på 10 dager. Anonymous poster hash: 491f6...1b3 Skatteetaten har mange avdelinger og mange forskjellige oppgaver, fåtallet av disse 6500 har sett andre selvangivelser enn sine egne. Av de som jobber i skatteetaten er det kun noen hundre som jobber med ordinær likningsbehandling av personlige skattytere. Det er faktisk en del kontroller på de som aksepterer selvangivelsen slik den er også, så det at man ikke leverer betyr ikke nødvendigvis at likningen går "smertefritt" gjennom systemet. Alle de som leverer på papir må også registreres mottatt før det er klart hvem som skal godtas slik de er, dette er ikke gjort på en uke eller 10 dager. Dessuten er ikke skattetrekket ment som en sparebøsse. Hvis man er avheng av skattepengene til ferie, så vil jeg anbefale å justere ned skattetrekket og heller sette pengene på en feriekonto. (Eventuelt bestille ferietur i slutten av oktober..) Hilsen en av 6500 Anonymous poster hash: 73a48...f21 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå