Sanne87:) Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Vi har en fuglehund på 3 år som ofte løper løs i hagen vår. Det er inngjerdet, og han går ut og inn av huset stort sett som han vil. Problemet her er at han bjeffer fælt når det kommer folk han ikke kjenner. Han er ikke aggressiv, og han holder seg på avstand, men bjeffer og logrer for å si ifra om at nå kommer det noen vi ikke kjenner. Dette synes jeg er en uting. Bjeffing på folk er i mine øyne omtrent like stygt som å hoppe opp for å hilse, og jeg setter ikke pris på det i det hele tatt. Makan til oppførsel… Dette er en fuglehund som vi bruker til jakt, ikke en vakthund. Hadde vi ønsket oss en vakthund, hadde vi nok valgt en annen rase. Jeg vet jo selvfølgelig at det finnes et vokterinstinkt hos de aller fleste hunder, men det er null problem å trene bort denne adferden med bjeffing. Det har jeg gjort med alle de andre hundene jeg har hatt tidligere, da jeg ikke utstår bjeffing i tide og utide. Hadde faktisk en mastiff på 65 kg som slapp inn innbruddstyver en natt, han var jo opplært til å være blid og hyggelig mot alle som kom og gikk. Men heller det, enn at han skulle voktet over hus og hjem, og i ytterste konsekvens kanskje bitt noen uskyldige som kom busende inn! Kunne godt tenkt meg å få plukket av fuglehunden vi har nå denne bjeffinga, men samboeren min nekter. Han synes bare det er fint at bikkja lager leven når det kommer folk han! Han tenker ikke på at folk kan bli skremt (vi har en brun irsk setter – en svær utgave, mye høyere og kraftigere enn normalt), så bare det er vel nok til å skremme folk som ikke liker hunder. Skal han i tillegg bjeffe, er det ikke sikkert det er like hyggelig for folk som er engstelige for hunder som kommer for å ringe på hos oss. Barn bjeffer han ikke på, heldig vis. Er det greit at bikkja lager leven når det kommer folk, eller bør den tie stille og la folk få bruke ringeklokka til det den faktisk er til? Vi har i tillegg akkurat bestilt alarm med både kameraer og tilknytning til vaktselskap, så jeg ser liksom ikke vitsen med å ha en vakthund i tillegg altså… Men, her er min samboer og jeg dypt uenige. Jeg mener at siden i 99,99 prosent av tilfellene hvor det kommer folk, så er det faktisk ikke innbruddstyver eller skumlinger, men helt vanlige mennesker som kanskje kan være litt engstelige for hunder og dermed synes det er ubehagelig med en stor, mørkebrun og bjeffende hund flyende rundt… Bør jeg jenke meg, eller stå på mitt om at bjeffing er en uting? Hva synes dere?
Gjest Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Jeg ville plukket det av han. En ting er å varsle med et bjeff, men gneldring er og blir en uting. Lykke til!
Gjest pærecider Skrevet 29. juni 2013 #3 Skrevet 29. juni 2013 Ville anbefalt deg å lese boka "bjeffing, språket som høres" av Turid Rugaas. Fikk mange aha opplevelser da jeg leste den, lettere å trene vekk bjeffinga, når man så tingene fra hundens egen synsvinkel. Har en terrier som bjeffer lite, men når det kommer folk på døra så bjeffer han, høyt og ganske grovt. Selv tolererer jeg et par bjeff, siden han varsler, og bare gjør jobben sin, men å stå og bjeffe mange ganger er noe annet. Har brukt å avlede oppmerksomheten og ekstra sosial trening, siden noe av bjeffinga var grunnet frykt for fremmede.
Gjest Lolita8 Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Jeg har en hund som gjorde dette mye før. Og ja, det er en uting! Plukk det av han, mener nå jeg :-)
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #5 Skrevet 2. juli 2013 Hvordan plukker dere dette problemet av hunden deres?Anonymous poster hash: 36d34...a99
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2013 #6 Skrevet 2. juli 2013 Det kan også være slitsomt for naboer. Jeg sier ikke at det er det for deres men jeg bodde ved siden av noen med to schæfere som bjeffet hver gang noen nærmet seg huset. Noe slitsomt da huset lå i gjennomgangsvei. Anonymous poster hash: 2d3f6...a39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå