Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #22 Skrevet 14. april 2004 Det korrekte er "venninne" Grunnen til forvirringen tror jeg er ord som spennende hørende ristende stigende skjelvende synkende økende minkende hoppende raslende flygende svevende løpende gående spaserende rasende mobbende fektende nikkende Altså, verb med "ende" endelser. Folk tar det etter hvert for gitt at ord som slutter på "e" ender "de". "Spennende" blir vel først og fremst brukt som adjektiv, noen ganger som adverb. Det er ikke et verb "Veninde" er vel egentlig et typisk eksempel på "vestkant-uttale", og det ble også mye brukt på bokmål før, hvis man leser bøker skrevet for 50 år siden ser man at dette var mye brukt på den tiden.Det er ikke regnet som korrekt stavemåte på bokmål i dag (men på kg bør det være godtatt, vi er da ikke så formelle her=).
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2004 #24 Skrevet 14. april 2004 Jeg har nå begynt å skrive venninne etter å ha vært overbevist leeenge om at det skulle skrives veninne :oops:
Mossa Skrevet 14. april 2004 #25 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver venninne.... Derfor driter jeg i om folk skriver all verdens feil, så lenge jeg forstår hva de mener.
Serenity Skrevet 15. april 2004 #26 Skrevet 15. april 2004 Jeg er muligens litt "gammeldags" og dermed tilhenger av å skrive korrekt, men jeg bryr meg i grunnen ikke om hva andre skriver. Ordet venninne er korrekt, men det ble sagt over her at sne ikke er lov - det er feil. Sne er lov i bokmål. Dersom dere trenger det noengang, kan dere jo bruke Ordboken.
Arwen Skrevet 15. april 2004 Forfatter #27 Skrevet 15. april 2004 Det som er rart er at det bare er en som har stemt at hun sier venninde, men jeg ser det veldig ofte i forumet fra andre en denne personen. Jaja.. de har vel ikke stemt de...
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2004 #28 Skrevet 15. april 2004 Tex og Poirot skriver alltid venninde, helt greit for meg. Altså, det utgjør ikke noe rusk i øyet når jeg leser. Jeg har selv ord som jeg vet jeg skriver feil, men jeg synes de burde skrives slik så da så. Jeg kan da ikke høre på språkrådet når de tar dårlige avgjørelser Men, noen her har så mye skrivefeil og mangel på avsnitt at jeg rett og slett ikke orker å lese innleggene. Spesielt på Barn og Familie er det ei som har laange innlegg med 1000 feil i. Mulig det hun skriver er interessant, har aldri orket å stampe igjennom det.
Scorpina Skrevet 15. april 2004 #29 Skrevet 15. april 2004 Jeg tok vist feil. Venninde er ikke dansk, men veninde er. Her er ekspertenes svar ..og det skal være "....tok VISST feil..." ....kunne vel ikke dy meg...
Doo Wop Skrevet 15. april 2004 #30 Skrevet 15. april 2004 Jeg skriver nok også venninde, selv om jeg vet det skrives venninne. Gammel vane osv... Og jeg må innrømme at blir jeg veldig engasjert så blir det mange skrive feil også..... I tillegg så glemmer jeg gjerne å logge meg på og får ikke endret det. Irriterende.... :-? Synes det er fint at de med skrivevansker også tør å legg inn innlegg jeg
Tusseline Skrevet 15. april 2004 #31 Skrevet 15. april 2004 Har også inntrykk av at dem som snakker pent, sier "venninnde", "have" osv. Selv gjør jeg det i dagligtalen, men skriver "venninne" da jeg vet det er riktig.
Milly:) Skrevet 15. april 2004 #32 Skrevet 15. april 2004 Nei, for det er riksmål, og riksmål er "forbudt". Det er heller ikke lov til å skrive sne og sepe. Det er lov til å skrive sne. Er ikke det ganske vanlig også? www.ordbok.no Jeg skriver forresten venninne, bortsett fra hvis jeg skriver dialekt.
Gjest Poirot Skrevet 15. april 2004 #33 Skrevet 15. april 2004 Det er lov til å skrive sne. Er ikke det ganske vanlig også? [. Åja, da tok jeg feil Unasett så sklriver jeg snø, såpe og hage.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå