Arwen Skrevet 14. april 2004 #1 Skrevet 14. april 2004 Har masse skrivefeil selv. Så skal først kjefte på meg selv :fy: sånn.. Det jeg lurer på er hvordan du skriver venninne/venninde.. Jeg har stemt
Gjest Poirot Skrevet 14. april 2004 #2 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver konsekvent venninde, for jeg har en del riksmålsord i min dagligtale og det er slik jeg uttaler ordet. Men det korrekte er vel venninne.
Gjest Ethereal Skrevet 14. april 2004 #4 Skrevet 14. april 2004 Selv skriver jeg venninne, men ser ingenting galt i å skrive venninde hvis den formen ligger nærmest opp til dialekten. Det finnes en god del valgfrihet også innen bokmål, og vi kan ikke alltid her snakke om "rett" og "galt".
Gjest Poirot Skrevet 14. april 2004 #6 Skrevet 14. april 2004 venninde står ikke i noen ordbok. Nei, for det er riksmål, og riksmål er "forbudt". Det er heller ikke lov til å skrive sne og sepe.
blåveis Skrevet 14. april 2004 #7 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver selvfølgelig venninne. Jeg haaater at folk skriver, -venninde -have osv Jeg synes det ser utrolig teit ut. Har en misstanke om at en del tror det er "fint", men så er det bare feil!
Gjest Poirot Skrevet 14. april 2004 #8 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver selvfølgelig venninnne. Jeg haaater at folk skriver, -venninde -have osv Jeg synes det ser utrolig teit ut. Har en misstanke om at en del tror det er "fint", men så er det bare feil! ???? Tror det er fint? Jeg vet det er feil, men det er slik jeg snakker. Ergo tar jeg meg noen friheter. Har ingenting med å være fin å gjøre.
Gjest gjesta Skrevet 14. april 2004 #9 Skrevet 14. april 2004 Jeg både skriver og sier venninne, men ser ingenting galt i å skrive venninde..
~umulia~ Skrevet 14. april 2004 #10 Skrevet 14. april 2004 Jeg tok vist feil. Venninde er ikke dansk, men veninde er. Her er ekspertenes svar
Ingeborg Skrevet 14. april 2004 #11 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver konsekvent venninne. Dere som skriver venninde, skriver dere også sangerinde og skuespillerinde?
LilleBille Skrevet 14. april 2004 #12 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver selvfølgelig venninnne. Jeg haaater at folk skriver, -venninde -have osv Jeg synes det ser utrolig teit ut. Har en misstanke om at en del tror det er "fint", men så er det bare feil! ... synes det holder å skrive venninne jeg.. blir nok n-er likevel.. Kunne nok også falt for fristelsen å skrive (og si) have .. (haveselskap) .. og sne osv.. (sier til og med stenmur...)
Rannva Skrevet 14. april 2004 #13 Skrevet 14. april 2004 De som bruker venninde muntlig, kan vel skrive dette ordet når de skriver dialekt. Men det blir feil å bruke det når en skriver bokmål ellers. Jeg har også mange dialektord som skrives i sms osv, men ikke når jeg skriver vanlig bokmål.
blåveis Skrevet 14. april 2004 #14 Skrevet 14. april 2004 ... synes det holder å skrive venninne jeg.. blir nok n-er likevel.. :oops: Det har du rett i.. Kunne nok også falt for fristelsen å skrive (og si) have .. (haveselskap) .. og sne osv.. (sier til og med stenmur...)
manji Skrevet 14. april 2004 #15 Skrevet 14. april 2004 Det korrekte er "venninne" Grunnen til forvirringen tror jeg er ord som spennende hørende ristende stigende skjelvende synkende økende minkende hoppende raslende flygende svevende løpende gående spaserende rasende mobbende fektende nikkende Altså, verb med "ende" endelser. Folk tar det etter hvert for gitt at ord som slutter på "e" ender "de".
Wayah Skrevet 14. april 2004 #16 Skrevet 14. april 2004 Må bare si at flertallet av de jeg kjenner sier "have", eller egentlig "havø", så jeg skriver have, men ikke sten eller sepe eller andre "pene" ord. "Have" er ikke pent for oss, det er slik vi snakker. Språkrådet anbefaler jo at vi skriver sånn noenlunde hvordan vi snakker Er forresten utrolig mye skrivefeil ute og går, spesielt på Internett, jeg har nesten slutta å bry meg, jeg har gitt opp. Norskkunnsapene til visse folk er begredelige, rett og slett. Av og til blir det jo morsomt da :-) Mamma så en gang reklame for Uncle Ben's parboiled ris, men stakkarene i butikken hadde skrevet "parabol-ris"
manji Skrevet 14. april 2004 #17 Skrevet 14. april 2004 Norskkunnsapene til visse folk er begredelige' date=' rett og slett. [/quote'] Ja de norskkunnsapene, de norskkunnsapene
blåveis Skrevet 14. april 2004 #18 Skrevet 14. april 2004 Må bare si at flertallet av de jeg kjenner sier "have"' date=' eller egentlig "havø", så jeg skriver have, men ikke sten eller sepe eller andre "pene" ord. "Have" er ikke pent for oss, det er slik vi snakker. Språkrådet anbefaler jo at vi skriver sånn noenlunde hvordan vi snakker [/quote'] Jeg synes jo ikke det er ille at folk snakker sin egen dialekt altså!!! (måtte bare preisisere det!). Men jeg mener at det er en grunn til at vi har rettskrivingsregler! Dersom folk begynner å skrive ting som ligner på slik de snakker selv om dette ikke er en skrivemåte som finnes i ordboka; hvor skal det stoppe, da? Selv har jeg en "mild form" for dysleksi, så det kan nok dukke opp mye rart, men jeg forsøker i alle fall etter beste evne å skrive riktig (og er mottakelig for korreksjon) Jeg synes det bli sært når jeg har venner som sier "vænninnon i håggån" for så å skrive "vennindene i haven"..
Gjest Poirot Skrevet 14. april 2004 #19 Skrevet 14. april 2004 Jeg skriver konsekvent venninne. Dere som skriver venninde, skriver dere også sangerinde og skuespillerinde? Nei. Jeg uttaler ikke disse ordene med d om jeg skulle sagt dem høyt, slik jeg gjør med venninde. Forøvrig bruker jeg ikke disse ordene, jeg sier skuespiller og sanger.
Ingeborg Skrevet 14. april 2004 #20 Skrevet 14. april 2004 Nei. Jeg uttaler ikke disse ordene med d om jeg skulle sagt dem høyt, slik jeg gjør med venninde. Forøvrig bruker jeg ikke disse ordene, jeg sier skuespiller og sanger. Det gjør jeg også, skulle bare sjekke om det evt. var konsekvens i dette språk-valget. For det er jo den samme endingen, opprinnelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå