Gå til innhold

Store barn som går rundt med smokk hele tiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare meg som synes det er litt rart...?

Ser ofte 3-4-åringer som fortsatt går rundt med smokken (altså mens de leker, ikke når de skal sove). Går ikke dette ut over språkutviklingen?

Min 2-åring prater hele tiden, hermer og lager setninger, leker og prater til lekene sine. Om hun skulle hatt noe i munnen konstant så hadde hun jo gått glipp av denne læringen.

Er jeg trangsynt som synes smokk er en uting på store barn?

(Skal nevnes at min aldri ble avhengig av smokk, så vi sluttet tidlig. Ingen tommelsuging heller, så vi har kanskje vært heldige. Men likevel, foreldre må vel sette grenser?)

Anonymous poster hash: e9f34...dcf
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig at det er en uting på store barn. Syns at smokken burde kuttes ut når amming/MME kuttes ut. Den er jo der for sugebehovet, og når barnet ikke trenger melken lenger, burde smokken kasseres også

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg fikk fortalt av min mor at jeg selv ikke ville ha smokken når jeg var 2 hev den på romme og gjemte den så de ikke skulle ta å gi den til meg når jeg sov :P

Anonymous poster hash: 0eec7...029
Gjest slapp av:)
Skrevet

De slutter jo med smokk til slutt uansett, så det er ikke noe problem. Prate lærer man seg jo faktisk også, hehe. Jeg har aldri møtt noen voksne som snakker på en sånn måte at man mistenker for lang smokkbruk i barneårene;)

Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg synes det ser teit ut med så store barn som går med smokk. Her har vi tydelige regler for når smokken kan brukes og ikke. Her i huset har ikke smokken hatt noe å si for språkutviklingen.

Når vi er ute blant folk får han IKKE bruke smokken, det er han altfor stor til. Når han skal sove eller kjøre bil får han lov da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smokke gjør og at tannstilingen blir feil.

Anonymous poster hash: c3eba...c63
  • Liker 5
Skrevet

Jeg ser ikke rart på store barn med smokk, det er ikke min sak. Det kan være ulike grunner til at smokken fortsatt er der og det er ikke min jobb å oppdra dems barn.

Jeg var heldig, sønnen min slutta selv med smokk når han var 8mnd. Men jeg opplever daglig å bli sett rart på pga utagering og lignende med sønnen min og jeg er drittlei av blikkene som dømmer meg. De vet ingenting om vår bakgrunn og om vårt barn. Min sønn har diagnoser som ikke syns på utsiden.

Selv brukte jeg smokk til jeg var ganske stor og kan fortelle at jeg pratet rent i ganske ung alder (1års alder) og fikk veldig fine rette tenner.

Om foreldrene til disse barnene ikke velger å ta den kampen akkurat nå, men heller venter til ungen er 7år eller 14år går jo ikke utover andre enn dem selv :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke rart på store barn med smokk, det er ikke min sak. Det kan være ulike grunner til at smokken fortsatt er der og det er ikke min jobb å oppdra dems barn.

Jeg var heldig, sønnen min slutta selv med smokk når han var 8mnd. Men jeg opplever daglig å bli sett rart på pga utagering og lignende med sønnen min og jeg er drittlei av blikkene som dømmer meg. De vet ingenting om vår bakgrunn og om vårt barn. Min sønn har diagnoser som ikke syns på utsiden.

Selv brukte jeg smokk til jeg var ganske stor og kan fortelle at jeg pratet rent i ganske ung alder (1års alder) og fikk veldig fine rette tenner.

Om foreldrene til disse barnene ikke velger å ta den kampen akkurat nå, men heller venter til ungen er 7år eller 14år går jo ikke utover andre enn dem selv :)

Du pratet rent da du var ett år? Neppe.

Uansett går det jo ikke bare ut over foreldrene, men også barnet!

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Er det så farlig at de bruker smokk da. De lærer seg å snakke før eller siden likevel. Jeg har hatt en av hvert slag. En som aldri ville ha smokk, og en som brukte det til godt og vel skolealderen. Begge to kan snakke ;)

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei på 13 som fortsatt bruker smokk. Ikke på skolen og ute blant folk, vel å merke, men hun er betydelig gladere når hun får ha den. Da går det en grense, synes jeg.

Anonymous poster hash: a139d...164
  • Liker 1
Skrevet

Tannstillingen kan jo bli påvirket av smokk bruk.

Samt det ser ikke pent ut med en 4-5åring med smokk i munnen .De er alt for store til å bruke smokk i det hele tatt.

• Liker 1
Skrevet

Du pratet rent da du var ett år? Neppe. Uansett går det jo ikke bare ut over foreldrene, men også barnet! Anonymous poster hash: e9f34...dcf

1år og 1års alder er ganske forskjellig da ;) og ja, jeg prata veldig tidlig, det er faktisk mulig

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1år og 1års alder er ganske forskjellig da ;) og ja, jeg prata veldig tidlig, det er faktisk mulig

Det er forskjell på å prate og å prate rent.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi slutta med smokk på dagtid under lek etc ved 7 mnd. Smokk brukes nå ved soving, bilkjøring og en del når han sitter i vogn. Smokk brukes bare k situasjoner hvpr han trenger litt hjelp for å være rolig og ikke til daglig i lek etc. Syntes også det ser veldig rart ut med smokk på dagtid for barn på godt over året.

Anonymous poster hash: fa333...55b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke om at store barn bruker smokk i utide.
Jeg har selv ikke hatt barn som har vært ivrige på smokk, men der i mot fingre og koseklut.
Her var regelen klar. Den ble brukt hjemme og da spesielt i leggesituasjoner og ved sykdom og i forbindelse med situasjoner hvor tryggheten og kosen var ekstra viktig. Det betydde bl.a. i forhold til en del undersøkelser/oppfølging av sykehus og leger. Eller var det ok i bil når vi skulle kjøre langt. Aldri i vogna og i daglige aktiviteter. Den ble også vasket ofte slik at den så ren og pen ut.

Jeg synes unger fort kan bli litt "borte" når de er opptatte av kosen sin. Være seg fingre eller smokk.

Hos oss så endte det med feilstilling på tennene og dyr regulering. Selv med denne viten så hadde jeg ikke valgt anderledes. Nå må det sies at jeg hadde et barn som var ekstremt mye syk og vi hadde klippekort hos leger og sykehus.

Anonymous poster hash: 853b0...e06
AnonymBruker
Skrevet

:klappe: Skulle vært flere som deg.

Anonymous poster hash: f3459...4f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det ser teit ut med så store barn som går med smokk. Her har vi tydelige regler for når smokken kan brukes og ikke. Her i huset har ikke smokken hatt noe å si for språkutviklingen.

Når vi er ute blant folk får han IKKE bruke smokken, det er han altfor stor til. Når han skal sove eller kjøre bil får han lov da.

Samme her.

Jobber på butikk og har faktisk sett 5åringer med smokk........

Skrevet

Jeg har selvsagt ikke noe med om andres barn bruker smokk lenge, og ville aldri sagt noe på det. Men helt ærlig, så syns jeg det er langt koseligere å være sammen med barn når de ikke bruker smokk. De blir jo helt borte bak smokken og jeg skjønner ikke hva de prøver å si. Jeg treffer et par 2-åringer i blant, og jeg ser dem mye mer med enn uten smokk.

Vi begynte å begrense bruk av smokk like før sønnen vår fylte 1 år, tror jeg. Han før aldri lov å gå rundt og leke med smokk i munnen, med mindre han er syk. Den brukes ved soving og noen ganger i bil, og av og til like før sengetid hvis han er veldig trøtt og sutrete (har den også med til nødbruk i butikken, da han kan skrike noe voldsomt om han helst vil spise opp all maten i handlevogna - da er smokken et bedre alternativ for de rundt).

Det er sikkert ikke bra for tannstillingen å bruke smokk mye og lenge, men for meg er faktisk det sosiale det viktigste. Det er hyggelig å høre hva barn sier, og jeg syns det er morsommere å være sammen med dem da.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Slapp av, tipper ungene lærer seg å snakke uansett ;) Det handler nok om å velge sine kamper. Og jeg kjenner ingen voksne som går rundt med smokk, så en eller annen gang slutter de nok.

Ingen av mine barn har villet ha smokk, med da de var mindre skulle jeg ofte ønske det. Fungerer jo nærmest som en lyddemper :P

Feil tannstilling har vel vel så mye mer arv å gjøre...

Skrevet

Begrenset smokk til soving og bilkjøring rundt 1-årsalderen. Da "bodde" smokken i sengen, og i hyllen i barnehagen (når han fremdeles sov om dagen). Sluttet helt (også om natten) rett før han fylte 3 år.

Jeg vet ikke, men innbiller meg at en smokk i munnen hele dagen, gjør at ungen snakker mindre enn han ville gjort uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...