Gå til innhold

Brukt brudekjole - usikker på størrelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger å kjøpe brudekjole brukt, men blir litt usikker på størrelsene som ofte oppgis. Ser at det ofte går igjen str 34, men for meg virker jo det VELDIG lite..? Selv bruker jeg 38 normalt, og det er det jo veldig mange som gjør. Er brudekjolestørrelsene annerledes i forhold til standard europeisk størrelse? Eller oppgir noen selgere en annen størrelse enn den europeiske kanskje?

For å være konkret, så har jeg en Pronovias kjole i tankene, denne er oppgitt til å være str 36 av selger, og skal visst være sydd litt inn for henne. Nå ser jo hun litt mindre ut enn meg, bare bedømt ut fra bildene. Men har noen her erfaring med at man kan sy ut en brudekjole fra str 36 til 38, hvis dette faktisk er en europeisk størrelse? Eller er det ikke nok å "gå på"? Noen som har konkret erfaring med Pronovias?

Har også et par Enzoani kjoler i mente, noen som har konkret erfaring med disse kjolene i forhold til størrelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forresten oppgi at det er snakk om kjoler som har glidelås/knapping i ryggen, så det er ikke snøring som tillater litt slingring i størrelsen...

Gjest Adriane
Skrevet

Det er det som gjør det så vanskelig, at størrelsene generelt varierer ganske mye. Men, det beste er kanskje å kontakte selger av de aktuelle kjolene, og spørre om vedkommende kan sende deg sine egne vitale mål? Så kan du ta dine mål, og sammenligne?
(Det bør minst være mål av byste (både tvers over og rett under), skulder til skulder (hvis med stropper etc), midje, hofter)

Ang hvorvidt det er mulig å sy ut, så skal det visstnok finnes skredder i Oslo iallfall, som har god erfaring med å tilpasse Pronovias-kjoler. Dessverre vet jeg ikke hvilken skredder, men vil tro det finnes andre på forumet her som vet.
Evt kan du spørre selger hvor de kjøpte kjolen, kontakte salongen og spørre de?

Skrevet

Prøv kjolen hos selger hvis den ikke er for langt unna. Er den for liten, så ville jeg ventet og sett om det legges ut flere brukte (dersom du ikke har det travelt). Tror det er en enklere sak å sy inn en kjole enn ut. Har ingen erfaring med Enzoani, men de Pronovinas jeg prøvde var alle i 38, og jeg er en 38 sånn gjennomsnittlig.

Skrevet (endret)

..

Endret av Tallulah
Skrevet

Jeg bruker 34-36 til vanlig men har str 32 i brudekjolen og den er faktisk litt stor. Synes str har variert veldig. Noen ganger passer 36 og på en annen er 32 litt for stort.

Jeg ville definitiv prøv kjolen før jeg kjøpte den om jeg var deg, særlig med tanke på at den er uten snøring.

Skrevet

Jeg har erfaring:) vanligvis bruker jeg 38-40 men når det kommer til brudekjoler har jeg passet str. 36 omtrent hver gang. Pronovias alcanar + en annen pronovias som jeg prøvde på salong passet helt supert i 36. Jeg har kjøpt pronovias pergola brukt og denne er unntaket. Jeg kjøpte str. 36 og denne var meget trang, fikk den på men pustet dårlig, hehe. Altså ca en størrelse mindre enn de andre pronovias kjoler jeg har prøvd. Det er også det jeg har lest i en del annonser. Jeg kjøpe den selv om den var trang da den fint kunne legges ut hos skredder. (Ringte og spurte hos Ailin skredder, syr kun pronovias kjoler) har hatt den hos skredder nå og nå passer den!

Skrevet

Jeg har en pronovias bermeo, og den er ca en størrelse større enn lappen tilsier.

Skrevet

Jeg har prøvd flere pronoviaskjoler, og på meg passer 36 best, jeg er str 38 til vanlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...