mee mee Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Jeg og sambo prøver å få barn. Jeg er også i den posisjonen at jeg skal skifte jobb pga stress og mistrivsel. Hadde i vinter en SA, og er ganske sikker på at det skjedde pga stress i jobben. Hva om jeg får ny jobb, og oppdager at jeg er gravid? Vet at arbeidsgiver ikke har noe med det, men kjenner jeg får dårlig samvittihet med tanke på at jeg da forsvinner i permisjon etterhvert, og kanskje jeg attpåtil blir plaget og mye sykemeldt. Er det flere som har vært i samme situasjon? Noen tanker om dette? ¨takker for alle svar!
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 Søk i veg. Du kan jo ikkje stå utanom arbeidslivet fordi du prøver? Berre gå i gang med jobbsøking. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Jeg står uten jobb og søker selv om jeg er 3 måneder på vei, åpenbart. Man må da ha inntekt, og de fleste har ikke privilegiet til å time graviditet til passende jobbsituasjon. Jeg prøvde, det gikk ikke. Det spiller liten trille når man går ut i permisjon, om det er tidlig/1 år uti eller etter 5 år. Borte en periode blir man uansett. Anonymous poster hash: 90fca...3a4
Hhanni Skrevet 1. juli 2013 #4 Skrevet 1. juli 2013 Det er bare å søke Du står fritt selv til å velge å fortelle det, for arbeidsgiver har ikke lov å spørre deg om du er gravid eller planlegger å bli det. Men hvis du kommer på et intervju og er 3-4 mnd på vei, så kan det være smart å fortelle det med tanke på at du da kanskje må ut med sykemelding om kanskje 3-4 mnd til. Blir du derimot gravid etter du har begynt kan du vente til tredje mnd. En arbeidsgiver som blir sint eller skuffet over at du blir gravid når du har fått jobb, er ikke en arbeidsgiver som er verd å bruke dagene sine på uansett. Jeg tviler på at det der ikke skal gå bra
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Jeg er 21 uker på vei og jobbsøker. Bare kjør på du Alle har rett på å få barn og alle har rett på å få seg jobb Anonymous poster hash: 027c7...925
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Hvordan skal de finne ut at du er gravid så lenge det ikke synes? Selvsagt kommer det an på når du får jobben, om du er 7 uker på vei eller 20 uker. Bare sørg for at ikke alle andre får vite det før du vil fortelle sjefen det for da kan jo ryktet spre seg. Du er pliktig å fortelle arbeidsgiver at du er gravid når det er 3 mnd igjen til termin (eller er det når det er 3 mnd til man går ut i permisjon? som er 3 uker før termin), så arbeidsgiver kan finne en vikar. Har de allerede gitt deg jobben så kan de ikke gi deg sparken fordi du ikke fortalte at du var gravid når du fikk jobben. Det kan heller ikke bruke prøvetiden for å gi deg sparken. De har ikke lov å spørre på intervju om du er gravid eller prøver å bli det, de kan ikke nevne graviditet men noen gjør det dessverre. Både jeg og en kollega ble gravide (ca samtidig) og var begge vikarer, vi ble begge muntlig lovet kontrakt videre (hun før hun avslørte at hun var gravid mens jeg ble lovet det ETTER jeg avslørte at jeg var gravid), men ingen av oss fikk det, vi hadde da jobbet der i ca 2 år begge to. De som fikk kontraktene "våre" hadde jobbet der en kort stund. Jeg ble forsåvidt sykemeldt rett etterpå pga store smerter pga bekkenløsning og vikariatet jeg egentlig skulle fått videre var bare på noen få mnd, så jeg droppet å klage (angrer litt men for sent nå). Kollegaen min gadd ikke klage. Diskriminering av gravide skal ikke skje men det skjer hele tiden. Jeg har lært at hvis jeg blir gravid igjen og ikke har fast jobb så skal jeg være mer slu og skjule det lengre. Så får du deg en vikarstilling som ikke varer helt til du går ut i permisjon så ikke si at du er gravid tidlig! Håper du får deg snart en fast jobb og kan skjule med god samvittighet at du er gravid til du er klar å fortelle det (som f.eks etter uke 12, som mange gjør). Jeg sitter her med stor babymage så har sluttet å søke jobber, ingen ansetter ei som de vet er gravid. Og det er uansett kort tid før jeg går ut i permisjon, og er ennå sykemeldt. Noen få synlig gravide får jobb men da må man bo på en knøttliten plass hvor det kanskje var 1 eller ingen andre søkere på jobben. Bor man i en by så får man ikke ny jobb med babymage, kanskje det skjer men det er iallefall sjeldent. Selv om man er den best kvalifiserte så kan den arbeidsgiveren si at de ikke likte intervjuet med deg og at de syns at noen andre er mer kvalifisert, og da kan man gjøre ingenting med det. Anonymous poster hash: 5e62d...0a4
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Jeg skrev det forrige innlegget og virker sikkert veldig negativ, ikke meningen, søk jobb du Anonymous poster hash: 5e62d...0a4
kalinka85 Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Det er vel ikke verre enn at du bare sier "dette var virkelig ikke planlagt". Hvorfor gjøre det så vanskelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå