Gjest Ravgull Skrevet 26. juni 2013 #1 Skrevet 26. juni 2013 Dere som har fått eller skal ha og er midt i innkjøp: Hva koster det å få et spedbarn? Jeg spør nå mest til førstegangsmødre/fedre her, som ikke har mye arveutstyr. Både i engangsinnkjøp (bilstol/vogn/seng) og i "månedlig" kostnad for et barn. Ikke bare hva man kan klare seg med å bruke, men jeg lurer litt på hva som er et normalt forbruk på barn opp til 2-års alder. Noen som vil dele litt med meg som er i forberedelsesfasen?
Teriyaki Skrevet 26. juni 2013 #2 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Brukte ca 23 000 i oppstartsfasen: Vogn, bilsete, Byssanlull hengevugge, brystumpe, babycall, klær, osv. Siden jeg ammet brukte vi svært lite penger på babyen de første månedene. Kjøpte litt klær i ny og ne, men hadde jo fått en god del i julegave så vi brukte nok max 500 kr i måneden på babyen den første tiden. Ved barnehagestart gikk det bort ca 2-3 000 til utstyr: Dress, regndress, støvler, vintersko, votter, luer og slikt. Er flink til å handle på salg, derfor ble det ikke mer. Med videre kjøp som sko til sommeren, nytt sett regnklær, ullklær, klær når han vokser ut av gamle osv. + dress og vintersko som skal kjøpes til høsten, så har vi brukt mellom 30 og 40 000 kr de første to årene. Men jeg er som sagt flink til å kjøpe på salg. Kunne fort ha blitt verre. Endret 26. juni 2013 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Har vel brukt 20000-25000 til nå. Altså før babyen kommer.... Anonymous poster hash: 70979...f90
Nektarin Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Det kommer helt an på deg. Du kan kjøpe mest mulig brukt eller arve av familie/venner, og komme ut på 10.000 for alt du trenger første året. Madrass må du kjøpe nytt (pga fare for krybbedød), du får god madrass for 500 kr. Bilstol bør du kjøpe nytt (eller brukt av noen du stoler på), den koster som regel alt fra 1500-2500 avhengig av modell og om du kan kjøpe på salg. Ammer du og lager babymaten selv når du kommer dit er det ikke sikkert du merker på matbudsjettet at dere er flere i hus. Vi merker det ikke enda År 2 blir dyrere, ny bilstol (hvis man ikke kjøper 0-18-kg stol) som er dyrere enn første, mange bytter til mindre trille, og så kommer alt av klær og utstyr til barnehage og ikke minst: barnehageutgiftene.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 brukte mellom 10 000-15000 på utstyr tror jeg, kjøpte MYE brukt, som var i topp stand (starta letinga tidlig på finn), fikk litt og lånte litt. De første månedene ble det ikke brukt så mye, amma, men delamma ei stund så litt på flasker og erstattning ble det vel, og så bleier som er billig i starten. Ellers ble det for meg erstattning fra 6-12 mnd, og bleiekostnadder og litt klær. Til sammen kanskje litt over 500 i måneden? Litt leker og klær blir det inn i mellom, så kanskje litt mer enn dette noen måneder. Nå er min bare 1 år, og jeg har ikke starta innkjøp til barnehagen enda, og så blir det nytt bilsete til noen tusen også snart, så det blir vel en del utgifter på høsten også. Anonymous poster hash: 46365...b4d
*Joyce* Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Jeg vil anslå at vi brukte rundt 35 000 kr før fødsel + det første året på førstemann, inkludert tøybleier, bæreutstyr gjennom året (bærejakke m.m.) og bilsete nummer to (byttet ved ca 6 mnd alder). Ammet og introduserte mat etter BLW-metoden, så lite utgifter til mat. Litt smoothies og sånt etterhvert, bare. Arvet veldig lite, da vi var først ut med barn både i familien og blant venner. År to var godt oppsummert av Nektarin, synes jeg, og jeg vil vel anslå at vi brukte 10 000 kr, utenom barnehagekostnader, men med klær og utstyr til barnehagebruk. Vi kjøpte trille det andre året, samt noe nytt bæreutstyr. Grunnet tøybleier har vi hatt svært lite utgifter til nummer to, da. Jeg tipper 3-4000 det første året, med et par utstyrsgreier vi tok oss råd til, samt litt klær fordi de ikke har stemt helt overens ifht størrelse og årstid.
Gjest Ravgull Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Tusen takk for alle svar. Søkte litt på emnet men fikk opp standardiserte budsjetter osv - og det er ikke alltid helt realistisk. Spesielt ikke om man har god inntekt, da ryker det gjerne med litt ekstra i forbruket også. Men hører gjerne fra flere. Er det forresten noen innkjøp dere angret på? Kan feks nevne at min søster angret på innkjøp av bleiebøtte og kalte den noe herk som hun ikke hadde bruk for..
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #8 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har satt opp en liste med ting jeg vet jeg skal og må ha, og det inkluderer en ny vogn til 12.000 kr. Utenom det så har jeg sjekket priser på brukte ting+nye ting fra Ikea etc, og har da kommet frem til at vi kommer til å bruke 17.000 før fødsel. Jeg tenker ikke kjøpe inn masse klær i det budsjettet, og har heller ikke planlagt dyre kjøp(som eks dyr seng, dyr vugge etc). De 17.000 inkluderer ting til soving, stelling, amming(inkl. ammesjal), vogn, vognpose(brukt). Hadde jeg kjøpt vogn brukt hadde jeg jo lett kunnet komme unna med 6-7000 kr mindre. Jeg beregner ikke månedlige utgifter, fordi det jo kan variere veldig utifra hvorvidt man kan amme eller ikke, og om baby har spesielle allergier(eks for ting i morsmelk og vanlig MME og trenger allergiprodukter osv). Jeg kommer ikke til å "shoppe" til babyen, men kjøpe det jeg føler er nødvendig. Anonymous poster hash: c2b8a...51f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 Tipper vi brukte 4000-5000 det første året. Det er en baby, ikke en hobby (for meg). Anonymous poster hash: ed1f2...89e 1
Sunshower Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 (endret) Vi kjøpte sprinkelseng til ca. 800 kr, Madrass ca. 600 kr, dyne ca. 300 kroner, sengekant ca. 500. Stellebord ca.1000 kroner, stellemadrass ca 400 kroner, badebalje ca. 500 kroner. Bilstol med base ca 2500 kroner, bilstolpose (brukte også i vogna) ca 800 kroner. Ammepute ca 800 kroner. Det gikk også hvertfall 500 kroner til diverse tekstiler som håndkler, forskjellige kluter, laken, sengetøy osv... Også gikk/går det litt til bleier, kremer o.l. Ellers fikk vi: - Ny barnevogn av svigerforeldre ca.9000. - Vugge med ny madrass, dyne og diverse trekk av besteforeldre (Arvevugge) - Masse klær, kjøpte lite selv den første tiden. Endret 26. juni 2013 av Sunshower
Sunshower Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Tipper vi brukte 4000-5000 det første året. Det er en baby, ikke en hobby (for meg). Anonymous poster hash: ed1f2...89e Hvordan i all verden klarte dere det? Totalt hele året, for førstegangsforeldre?
Gjest Duftlys Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Bleiebøtte syns jeg var veldig nødvendig, leikegrind var totalt unødvendig fant vi ut. Han likte best å ligge på en matte på gulvet likevel. Ellers fikk vi god bruk for bæresele,vippestol og barnevogn:)
Gjest Keikolina Skrevet 26. juni 2013 #13 Skrevet 26. juni 2013 Brukte ikke all verden, kjøpte jo en del klær og bodyer, ca 4000 tenker jeg, vogn på finn til 1000, 1500 kr for barnesete, 2000 kr på seng og madrass, sengetøy til 400. Å så fikk vi mye. Siden jeg ikke var i jobb da så fikk jeg de 35000 kr (jeg husker ikke hva de heter, ha ha) de sparte jeg på kontoen hans, Etter at alt var kjøpt inn.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #14 Skrevet 26. juni 2013 Går man i barnehage får man i tillegg nesten 3000 i utgifyer andre året (fastpris+ mat og bleier) og føder man sent på året må man regne med ulønnet permisjon frem til barnehagestart om man ikke får dagmammaAnonymous poster hash: 46365...b4d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #15 Skrevet 26. juni 2013 Hvordan i all verden klarte dere det? Totalt hele året, for førstegangsforeldre? Brukt vogn: 800 Brukt bilstol (fra kjentfolk): 300 Seng fra IKEA: 1000 Boks med brukte klær: 250 kr Brukt bæresjal: 200 kr Tøybleier: 1500 Laget barnematen selv når den tid kom, ammet så vi slapp å kjøpe MME (visstnok dyrt). Fikk noen leker og lånte bøker på biblioteket. Og så fikk vi selvsagt en del klær i gave også. Brukte kanskje et par hundrelapper på klær som vi syntes var ekstra praktiske. Anonymous poster hash: ed1f2...89e
Sugerøret Skrevet 26. juni 2013 #16 Skrevet 26. juni 2013 Fant dette , Hva folk faktisk bruker ,vil vel variere.Noen får arvet mye mens andre må kjøpe alt
Gjest BettyBoop Skrevet 26. juni 2013 #17 Skrevet 26. juni 2013 Dere som har fått eller skal ha og er midt i innkjøp: Hva koster det å få et spedbarn? Jeg spør nå mest til førstegangsmødre/fedre her, som ikke har mye arveutstyr. Både i engangsinnkjøp (bilstol/vogn/seng) og i "månedlig" kostnad for et barn. Ikke bare hva man kan klare seg med å bruke, men jeg lurer litt på hva som er et normalt forbruk på barn opp til 2-års alder. Noen som vil dele litt med meg som er i forberedelsesfasen? klarer ikke å hjelpe for det men når jeg leser kun overskrifta så får jeg lyst å svare: Du får spørre der hvor de kjøper babyene 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #18 Skrevet 26. juni 2013 Går man i barnehage får man i tillegg nesten 3000 i utgifyer andre året (fastpris+ mat og bleier) og føder man sent på året må man regne med ulønnet permisjon frem til barnehagestart om man ikke får dagmammaAnonymous poster hash: 46365...b4d Oslo kommune har vedtatt opptak 2 ganger i året, hjelper hvertfall for de som bor i den kommunen.... Anonymous poster hash: c2b8a...51f
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #19 Skrevet 26. juni 2013 Husk også å trekke i fra 920 kroner i mnd som alle barnefamilier får i barnetrygd da. Det summerer seg til over 10.000 i året. Barnehage er egentlig det eneste med barn som høres dyrt ut - helt til de kommer i den alderen hvor de skal begynne med idrett og man burde ta de med på ferier osv..DA skjønner jeg det blir dyrt. Men fram til 5-6 år? pfft. Anonymous poster hash: fb2dc...141
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #20 Skrevet 26. juni 2013 Oslo kommune har vedtatt opptak 2 ganger i året, hjelper hvertfall for de som bor i den kommunen.... Anonymous poster hash: c2b8a...51f Jeg jobber selv i en barnehage i Oslo kommune. Det hjelper fint lite at kommunen har vedtatt opptak to ganger i året. Det blir nesten ingen ledige plasser på småbarnsavdelinger før de eldste barna får flyttet over til storebarnsavdelinger, og det er ikke plass til fler der før de eldste storebarna starter på skolen.. Og som alle vet skjer det kun en gang i året.. Det er jo løpende opptak når noen flytter/slutter i barnehagen fra før. Så kan ikke skjønne at de som føder så det ikke passer med barnehageopptaket bør bli beroliget av dette.. Føder selv i november som et dumt i forhold til bhg start. Men er utdannet førskolelærer med fastjobb så vi har det litt lettere i køen :-) Anonymous poster hash: b2cc4...7ed 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå