Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jo være greit å følge hverandre her når vi skal/ønsker/er under utredning for å dele erfaringer?!

Jeg har nettopp vært og tatt blodprøver og venter svar på disse, før jeg evt blir henvist til gynekolog. Fastlege ønsker først å fastslå om jeg har hatt eggløsning, og jeg var igår og tok prøvene etter antatt EL 24.06.2013. Hun sjekket også samboers sæd i mikroskop og kunne der se fullt av liv og ingen "unormale former" på cellene. Har aldri vært gravid før, så jeg venter i nervøsitet og spenning på hva resultatet av alt dette blir.
Har prøvd siden august 2012 (fikk tilbake mensen da etter p-spøyteslutt januar 2012.
Jeg grugleder meg noe fryktelig til å få kommet igang med utredningen.
Videoannonse
Annonse
Gjest Ravgull
Skrevet

Var det fastlegen din som også tok sædprøve av mannen? Har alltid lurt på om de utreder par sammen eller mann og kvinne hver for seg.. :)

Skrevet

Paret utredes sammen, og min mann leverte sædprøve hos klinikken vi er under utredning hos.

Vi har kommet til Femare(pergo)kur nr 4 nå, og vi får 2 til før søknad om prøverør sendes. Håper på at vi klarer det før vi evt får prøverør, men tviler sterkt.

Vi har vært prøvere siden september 2011. Rart å tenke på at vi kunne hatt en 1-åring nå dersom det hadde klaffet med en gang..

Er det noen her som har erfaringer med at søknad om prøverør ikke blir innvilget?

Skrevet

Var det fastlegen din som også tok sædprøve av mannen? Har alltid lurt på om de utreder par sammen eller mann og kvinne hver for seg.. :)

Min fastlege sa at hun kunne se på prøven, slik at hun fikk følge "oss sammen" i denne prosessen. Ble veldig glad for det! Men det kommer vel litt an på legen.. På en evt klinikk, så kommer man som par.. er vel noe annet hos fastlegen, men er jo verdt å høre :)

Skrevet

Paret utredes sammen, og min mann leverte sædprøve hos klinikken vi er under utredning hos.

Vi har kommet til Femare(pergo)kur nr 4 nå, og vi får 2 til før søknad om prøverør sendes. Håper på at vi klarer det før vi evt får prøverør, men tviler sterkt.

Vi har vært prøvere siden september 2011. Rart å tenke på at vi kunne hatt en 1-åring nå dersom det hadde klaffet med en gang..

Er det noen her som har erfaringer med at søknad om prøverør ikke blir innvilget?

Hva som gjorde at dere fikk pergokur (du trenger ikke å svare).

Jeg lurer sånn på hva som skjer videre etter at jeg får svar på blodprøvene. Har ny time hos fastlegen 18. juli.

Skrevet

Mannens sædprøve må sendes til laboratiorium. Det er ikke nok å se den i mikroskop. Jeg har selv sett på mannens i mikroskop, og det så veldig levende ut. Men likevel er de få og late. I tillegg til lavt antall og progressivitet, kan det være hode/halefeil, dna feil og lignende som ikke er synlig i mikroskop.

Pergo får man normalt bare dersom det er påvist at man ikke får eggløsning av seg selv, og det ikke finnes noen korrigerbare årsaker til dette.

Skrevet

Jeg bruker pergo pga jeg ikke får eggløsning på egen hånd.

Har imidlertid gode eggreserver, så det lover jo godt..

Skrevet

Mannens sædprøve må sendes til laboratiorium. Det er ikke nok å se den i mikroskop. Jeg har selv sett på mannens i mikroskop, og det så veldig levende ut. Men likevel er de få og late. I tillegg til lavt antall og progressivitet, kan det være hode/halefeil, dna feil og lignende som ikke er synlig i mikroskop.

Pergo får man normalt bare dersom det er påvist at man ikke får eggløsning av seg selv, og det ikke finnes noen korrigerbare årsaker til dette.

Ja, det er jeg også informert om av fastlege. Men hun tilbydde seg å se, før en evt utredning uansett - og det satt jeg pris på.

Skal ringe imorgen å høre resultatet på mine blodprøver. Grur meg!

Skrevet

Jeg bruker pergo pga jeg ikke får eggløsning på egen hånd.

Har imidlertid gode eggreserver, så det lover jo godt..

Ok, ja det er jo bra! :)

Skrevet

Idag fikk jeg svar på blodprøvene.... De var ikke positive for å si det slik :( Legen min ønsket at jeg skulle komme å ta nye prøver etter helga..

Jeg tok blodprøvene 3 dager etter antatt EL.. Men blodprøvene viser at jeg ikke har hatt EL. Krysser alt jeg har og håper virkelig den neste blodprøven gir et mer positivt resultat.

Skrevet

Heia.

Vi har vært prøvere siden feb 2012, og er nå under utredning.

Alle prøver av mannen og meg er fine, iImidlertid har jeg veldig kort lutealfase. Er nå på andre runde med Pergotime. På første runden fikk jeg for første gang lutealfase over 10 dager. *jippi*

Jeg skal bruke Pergotime i syklusene gjennom sommeren, men er ikke noe skjedd i løpet av den tiden, ønsker gyn å prøve nye ting, deriblant sende henvisning til prøverør.

Prøver 25: Så kjipt at prøvene var dårlige. Men sett på den andre siden, siden ting er som de er, er det kanskje godt å få litt svar også - svar på hva som gjør at det ikke klaffer..? Og: hvis du ikke har EL er det ting å gjøre, medisiner å ta. :)

Skrevet

Heia.

Vi har vært prøvere siden feb 2012, og er nå under utredning.

Alle prøver av mannen og meg er fine, iImidlertid har jeg veldig kort lutealfase. Er nå på andre runde med Pergotime. På første runden fikk jeg for første gang lutealfase over 10 dager. *jippi*

Jeg skal bruke Pergotime i syklusene gjennom sommeren, men er ikke noe skjedd i løpet av den tiden, ønsker gyn å prøve nye ting, deriblant sende henvisning til prøverør.

Prøver 25: Så kjipt at prøvene var dårlige. Men sett på den andre siden, siden ting er som de er, er det kanskje godt å få litt svar også - svar på hva som gjør at det ikke klaffer..? Og: hvis du ikke har EL er det ting å gjøre, medisiner å ta. :)

ok, blir spennende og høre hvordan det går med dere i sommer! :) krysser fingrene for dere!

Ja, er veldig godt å ha kommet igang, får bare håpe det går fort nå når vi er kommet gang med utredningi. Har mest lyst å bli henvist til gynekololg med en gang, så jeg får sjekket at eggledere og alt ser OK ut... Er sykt vanskelig og skal prøve å tenke på noe annet. Som dere andre sier: Prøv å slapp av, tenk på noe annet.. men det er klin umulig..

Skrevet

Vi er ferdig med vår utredning. Venter kun på laparoskopi nr. 2. Han har blitt testet og alt bra der.

Jeg har tatt blodprøver, innvendig ultralyd osv. Fått konstatert PCOS og endometriose. Begge deler er forsøkt gjort noe med uten hell. Helt tette eggledere, skade på livmor og cyster på eggstokkene. Skal fjerne egglederne og så til prøverør.

Skrevet

ok, blir spennende og høre hvordan det går med dere i sommer! :) krysser fingrene for dere!

Ja, er veldig godt å ha kommet igang, får bare håpe det går fort nå når vi er kommet gang med utredningi. Har mest lyst å bli henvist til gynekololg med en gang, så jeg får sjekket at eggledere og alt ser OK ut... Er sykt vanskelig og skal prøve å tenke på noe annet. Som dere andre sier: Prøv å slapp av, tenk på noe annet.. men det er klin umulig..

Takk takk, det er godt med lykkeønskninger. Jeg håper også så inderlig det klaffer nå snart, men det er rart - det er nesten som om håpet har blitt mindre, for det er så ufattelig vondt å bli skuffet gang på gang,

Det er som du sier: plent umulig å tenke på noe annet til tider. For min del merker jeg nå at jeg ikke tenker såå mye på det mellom mens og EL lenger, men mellom EL og mens klarer jeg nesten ikke å fokusere på annet..

Når skal du tilbake til legen?

Skrevet

Vi er ferdig med vår utredning. Venter kun på laparoskopi nr. 2. Han har blitt testet og alt bra der.

Jeg har tatt blodprøver, innvendig ultralyd osv. Fått konstatert PCOS og endometriose. Begge deler er forsøkt gjort noe med uten hell. Helt tette eggledere, skade på livmor og cyster på eggstokkene. Skal fjerne egglederne og så til prøverør.

Åh nei, så trist at dere sliter sånn! Føler du at dere får god hjelp og støtter der du i behandling?

:)

Skrevet

Takk takk, det er godt med lykkeønskninger. Jeg håper også så inderlig det klaffer nå snart, men det er rart - det er nesten som om håpet har blitt mindre, for det er så ufattelig vondt å bli skuffet gang på gang,

Det er som du sier: plent umulig å tenke på noe annet til tider. For min del merker jeg nå at jeg ikke tenker såå mye på det mellom mens og EL lenger, men mellom EL og mens klarer jeg nesten ikke å fokusere på annet..

Når skal du tilbake til legen?

Ja, blir samme til meg.. .Jeg skal ta nye blodprøver imorgen, så venter jeg på telefon fra legen utover uka. Har ny time 18. juli.

Skrevet

Solsikke: Vi har gått hos privat gynekolog. Hun har vært ganske flink, men ting har tatt veldig lang tid noen ganger. Denne gangen har det gått snart en måned og vi har ikke fått innkalling til operasjonen engang. Det er irriterende når man vet det er det som må til for å få gå videre. Valgte prøverør i Danmark og der er det ikke ventetid så får satt i gang når jeg vil etter operasjonen.

Skrevet

Ja, blir samme til meg.. .Jeg skal ta nye blodprøver imorgen, så venter jeg på telefon fra legen utover uka. Har ny time 18. juli.

Hei,

hvordan går det?

Har du fått svar på de nye prøvene?

:)

Skrevet

Jeg fikk en hyggelig telefon fra legen min idag <3 Jeg hadde/har hatt EL da prøven ble tatt på mandag! Ble så letta! Nå skal jeg prøve å stresse ned litt og være litt optimistisk!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til utredning for klinisk galskap i dag, men så rømte jeg og nå bor jeg inni skogen hahahihihoho

...åh, graviditetsutredning, ja... Innskild :sjenert:

Anonymous poster hash: 7c9e8...598

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...