Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette var rett sted å spør, men prøver :)

Jeg skal reise mye denne sommeren, og trenger da musikk på øret. Tenker å kjøpe meg en iPod, men er veldig usikker på hvilken.

Trenger en med skjerm (så iPod Shuffle er uaktuell). Så har tenkt på Classic, Nano og Touch (4. generasjon). http://www.apple.com/no/ipod/compare-ipod-models/

Classic har helt klart mest plass, med 160 GB, hvorav de andre modellene har fra 16 - 32/64. Hvor stor forskjell er det? Jeg kommer nok ikke til å laste nest alt av musikk, så tror neppe jeg har bruk for hele 160 GB, men er 16 GB for lite?

Hvordan er skjermene på disse modellene? Ser Touch har Retinaskjerm, er det glass? Har hatt 2 stk iPhone 4s, hvorav jeg har knust begge skjermene (selv om jeg er generelt veldig forsiktig).

Så er det brukevennlighet, jeg er teknologisk tilbakestående, er det noen av disse som er utpreget lett å bruke? Eller er det noenlunde det samme?

Prisen er jo veldig forskjellig, Nano koster 1290 kr (16 GB), Touch koster 1890 (16 GB), og Classic koster 2090 (160 GB).

Noen som har noen anbefalinger? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forresten lader til MacBook Air 13", iPhone 4s og til iPad 2, er dette ladere som kan brukes til en av disse iPodene? :)

Og hvordan er det med støtsikkerhet? Tåler de å havne i bakken et par ganger? Ser at man kan kjøpe beskyttelse til både Nano og Touch, men ikke Classic...

Skrevet

Og er det lurest å kjøpe i Norge, med tanke på garanti, enn å kjøpe pittelitt billigere i utlandet? :)

Skrevet

Forresten, går det an å legge inn lydbøker på iPod? Uten å måtte kjøp i iTunes, men f.eks- låne fra biblioteket, og så overføre? :)

Skrevet

160 GB er laaangt mer enn de fleste trenger, men jeg fylte opp 16GB på Nano ganske kjapt (hvilket ikke plager meg, jeg måtte bare være litt mer selektiv). Laderen til iPad 2 og iPhone 4S passer ikke til nye Nano og Touch, fordi Apple har endret utgangen på disse. Selve støpselet er likt, men ledningen er endret. Lader følger uansett med. Classic og Touch er såpass store at de får seg en rimelig god smell hvis de går i bakken (ikke ulikt en iPhone eller lignende). Nanoen er litt mer tilgivelig fordi egenvekten er forsvinnende. Uansett bør man selvølgelig unngå å kaste dem i bakken. :P

Jeg er veldig musikkglad og hører på mye forskjellig. Likevel er jeg godt fornøyd med 16GB, og prioriterer bærbarhet fremfor lagringsplass. En classic eller touch tar mye plass i lomma, nanoen merker jeg knapt at jeg har med. Jeg har lagt inn bortimot hele CD-samlingen min, og da er det fullt, men jeg har det jeg trenger. Skulle jeg ønske å bytte ut noe tar det kort tid i iTunes. Spørsmålet er vel egentlig hva som er viktigst for deg. På bærbarhet er nano helt uovertruffen, den er også selvfølgelig billigst. Den eneste ulempen er at du ikke har ubegrenset plass. Classic er relativt dyr, stor og tung, har ikke touchskjerm og er designmessig litt utdatert, men har til gjengjeld flust med plass. Touchen blir en mellomting, men den er fortsatt stor.

AnonymBruker
Skrevet

Min nano er 16gb, og jeg på rydde i musikkbiblioteket rimelig ofte. Så det kommer jo an på. Men jeg har 5-6 lydbøker og en del podcaster innpå der også da, så det tar jo litt plass i tillegg.

Jeg kommer nok til å kjøpe meg en classic. Den er mere "i veien", men den er ikke så svær at man ender opp med å gå i ring p,ga overvekt i ene jakkelomma :fnise:

Ipod touch holder jeg meg langt unna, har knust noen skjermer.

Og jo, du får kjøpt beskyttelse til classic, og ja du kan låne lydbøker på biblioteket og føre over.

Anonymous poster hash: 1e573...6ad
Skrevet

Tråden er ryddet for spam.

Niennas, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...