Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fødte dere og hvorfor?

Fikk dere noen "forklaring"?

Kom nr 2 tidlig også?

Her gikk vannet 36+3 og jeg hadde 2-3 cm åpning, tabletter funka ikke så måtte settes i gang med drypp 36+5.

Ingen som kunne gi meg noen grunn til at jeg fødte før tiden, ei heller om det kommer til å skje neste gang.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg har født 6 uker for tidilig begge gangene. Første var pga svangerskapsforgiftning, andre gang var det ingen spesiell grunn. Har to friske og aktive gutter ;)

Anonymous poster hash: 73341...65e
Skrevet

tre uker før tiden er ikke så unormalt ;)

• Liker 1
Skrevet

Første blei fødd 35+1, igangsatt pga. svangerskapsforgiftning. Andre blei fødd 37+4, igangsatt så snart det var tegn på begynnande svangerskapsforgiftning.

Gjest Minelly
Skrevet

Fødte førstemann 1mnd før tiden, fikk ikke vite grunnen. Fødselen begynte ved at vannet gikk. Da jeg ble gravid igjen fikk vi beskjed om at vi måtte forberede oss på at denne babyen også kunne komme før tiden, han kom 16 dager over tiden, og ble da satt i gang :)

AnonymBruker
Skrevet

Kom nr 2 tidlig også?

Her gikk vannet 36+3 og jeg hadde 2-3 cm åpning, tabletter funka ikke så måtte settes i gang med drypp 36+5.

Ingen som kunne gi meg noen grunn til at jeg fødte før tiden, ei heller om det kommer til å skje neste gang.

Jeg fødte en dag for tidlig. Den eneste forklaringen var at det var normalt å føde sånn ca på termin. Har bare et barn.

Anonymous poster hash: bc4d1...fb2

• Liker 1
Skrevet

Kom nr 2 tidlig også?

36+0, og kom vel av en kombinasjon av livmorhalssvikt og HELLP-syndrom. Ifølge legene så er det et under at Knerten ikke kom tidligere.

Blir det en nr. 2, så er det vel for min del bare å forberede seg på at den kommer før tiden den også. Med en livmorhalssvikt uten noen opplagt grunn med nr. 1 og en livmorhals som er kortere enn snittet i ikke-gravid tilstand, så tviler jeg på at jeg kommer til å rekke planlagt dato med neste barn heller. Samt at det neppe kommer til å være noen "vente og se"-holdning dersom jeg skulle begynne å få symptomer på svangerskapsforgiftning mtp. den runden jeg hadde med Knerten, noe som er like greit å ta høyde for det også.

Skrevet

Jeg tror, med vekt på tror, at kvinner har ulike svangerskapslengder, som muligens kan være genetisk. I min familie, for eksempel, går man over termmindato alle som en. Jeg fødte en 38+1 grunnet pre-e, og han var umoden. Mens de overtidige har vært passe modne, nok av vernix etc.

Samtidig har jeg sett at enkelte kvinner føder konsekvent i uke 36-37-38 eller hvilken uke de nå føder og at de som føder for eksempel alle sine i uke 37 har fullbårne og ferdige barn. Som sagt, dette er bare noe jeg tror, iom at jeg har sett ganske mange "forumstatistikker" over de siste 15 årene. At det altså ikke er slik at alle kvinner er ferdige med svangerskapene sine ved 40 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...