Gå til innhold

Hva bør man spise rett etter trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig begynt å trene hard styrke, og har dermed også blitt mer opptatt av kosthold. Men jeg er ganske blank enda, så lurer på om dere har noen tips.. :)

Hva spiser dere rett etter en treningsøkt?

Jeg vet at det er lurt å få i seg proteiner, og hører flere si at for eksempel Skyr er et godt alternativ. Stemmer det?

Hva spiser dere for å bygge muskler?

Anonymous poster hash: 05b15...ec8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å få synlige muskeler er 90% kosthold for en nybegynner, og å ligge på et lite kaloriunderskudd. Så lenge du er ny i gamet, trenger du IKKE å begynne å ta inn ekstra proteiner/kalorier etter en økt. Du kan selvfølgelig gjerne ta en skyr hvis du uansett føler deg sulten og ville spist et lett måltid uansett, men vi ser altfor ofte at folk begynner å innta proteinpulver etc. og at disse kaloriene bare legger seg som et ekstra lag oppå de nye musklene dine, som gjør at du ikke kommer til å se fremgangen din.

Nå i starten bør du fokusere på riktig teknikk på trening samt å rydde opp i kostholdet ditt. Du kan godt prøve å legge deg på et litt høyere protein-inntak en hva du har gjort før, men jeg skal love deg at du garantert spiser nokk til at kroppen kan bygge muskler uten at du trenger å tilføye noe ekstra. I starten opplever man enorm fremgang i styrke på kort tid, uten at man trenger å "hjelpe" kroppen noe særlig. Du kan revurdere om et halvt års tid, men nå bør du konsentrere deg om å lære og å bygge gode vaner slik at du kan fotsette med tung styrketrening i mange år fremover.

For øvrig ville jeg STERKT fraråde deg å spør om kosthold og treningsråd på kvinneguiden (eller noen sider tilknyttet nettavisen/klikk.no/side2.no/etc) ta deg en tur inn på fitnessbloggen eller treningsforum. De har mer peiling ;)

for øvrig:

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

lykke til ;)

Anonymous poster hash: c378b...2ba
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Edit: Nå jeg sier underskudd mener jeg ikke at du skal spise 1200 kcal dagen, da vil du ha vanskelig med å bygge muskler. Jeg antar også at du har et ganske "fornuftig" kosthold med mye friske grønnsaker og gode proteinkilder (ren fisk, kjøtt etc). 1800 kcal vil være ganske ideelt for en kvinne på ca 60 kg, da kan man gå ned i fettprosent mens man bygger muskler (dvs. vekta stabil).

Anonymous poster hash: c378b...2ba
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg veier ca 55 kilo og er ca 164 cm høy, så vil ikke gå ned i vekt, bare stramme opp og bygge litt muskler. Som du sier, så ser jeg fort fremgang nå i starten, noe som er motiverende. Når det kommer til kostholdet mitt, går det i "ren" mat. Tidligere har jeg for det meste jogget/syklet/danset, så dette med styrketrening er forholdsvis nytt for meg. Har holdt det gående siden.. påske kanskje. Når anbefaler du at man begynner med tilskudd da, som proteinpulver?

Anonymous poster hash: 05b15...ec8
AnonymBruker
Skrevet

Min pt på elixia sa en halvliter sjokolademelk var finfint rett etter styrketrening.

Litt typisk at de som svarer her automatisk antar man trenger å rydde opp i kostholdet (og gå ned i vekt) :fnise:

Anonymous poster hash: c2b25...577
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min pt på elixia sa en halvliter sjokolademelk var finfint rett etter styrketrening.

Litt typisk at de som svarer her automatisk antar man trenger å rydde opp i kostholdet (og gå ned i vekt) :fnise:

Gøøøy på KG, gøøøy på KG, sånt no ha'kke vi i byn! :danse:

Hvordan teller man kalorier, egentlig? Spiser så godt som ingenting av ferdiglaga mat, så kan ikke akkurat lese på pakken (innskild, TS :blomst: )

Anonymous poster hash: e7ad7...635

Skrevet

Jeg spiser lunsj eller middag. Avhengig av når jeg har trent. Du trenger ikke fancy kosttilskudd eller sukkerbomber som sjokomelk. Det er ikke det du spiser rett etter trening som avgjør hvor mye effekt treningen får. Spesielt ikke etter styrketrening.

Så lenge kostholdet ditt over tid er bra så vil det gjenspeile seg i treningen. For å få gode resultater er det viktig at du spiser nok. Dersom du ikke klarer det, eller ønsker å gå opp i vekt er det en kjent teknikk å drikke mye h-melk spredd utover dagen.

Dersom du trener langdistanse utholdenhetsidrett som maratonløping eller sykling så er det litt mer viktig å spise tett opp til trening.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt fra en ernæringsfysiolog at sjokomelk er finfint for barn som er i masse aktivitet - kan sjokomelken ha fått et ufortjent dårlig rykte? Jeg aner ikke hvor mye sukker det er i jeg, men er det mye? Og er det i så fall egentlig farlig når man har trent? (Og altså uansett ikke har problemer med overvekt)

Skrevet

Jeg spiser når jeg er sulten, til vanlige måltider, uavhengig av når jeg har trent. Men når jeg først spiser er jeg opptatt av proteinrik mat, trege karbohydrater og sunt fett. Kunne ikke vært mer fornøyd med egen kropp og fysikk.

Har jeg trent lenge/hardt spiser jeg gjerne en banan, en neve nøtter eller et knekkebrød, rett etter trening. Men da får å unngå å gå rett i bakken under dusjen enn fordi jeg trur det har noe å si for treningseffekten.

Vanlige mosjonister har tilnærmet ingen effekt av å hive i seg mat etter trening, utover å få i seg unødvendige kalorier.

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Etter trening spiser jeg mat med proteiner i. Egg eller kjøtt er veldig bra. Spiser også gjerne en banan og avokado.

Jeg har også fått høre av flere personlige trenere at en kopp kakao eller sjokolademelk er bra etter trening, så er nok sant det siden så mange sier det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser når jeg er sulten, til vanlige måltider, uavhengig av når jeg har trent. Men når jeg først spiser er jeg opptatt av proteinrik mat, trege karbohydrater og sunt fett. Kunne ikke vært mer fornøyd med egen kropp og fysikk.

Har jeg trent lenge/hardt spiser jeg gjerne en banan, en neve nøtter eller et knekkebrød, rett etter trening. Men da får å unngå å gå rett i bakken under dusjen enn fordi jeg trur det har noe å si for treningseffekten.

Vanlige mosjonister har tilnærmet ingen effekt av å hive i seg mat etter trening, utover å få i seg unødvendige kalorier.

Dette prinsippet følger jeg også! :)

Anonymous poster hash: 2764a...e40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...