Gå til innhold

Særeie/Felleseie?

Særeie eller felleseie  

1 stemme

1. 1. Særeie eller felleseie

• Særeie
      5
    • Felleseie
      36
    • Har ikke diskutert det
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal dere ha særeie eller felleseie... Har dere tenkt på det? Dette temaet kan være litt "touchy", og vanskelig å snakke om for noen par....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Felleseie. Han kommer sansynligvis til å få mye mer penger en meg, så har foreslått at vi skal ha særeie. Han vil ikke.

Skrevet

Ser ingen grunn til å ha særeien siden ingen av oss har penger nå, vi (forhåpentligvis!!) kommer til å tjene like mye (bare jeg får en jobb!!) og ingen av oss kommer til å arve el betydelige summer..

Dessuten vil jo eiendeler man har med inn eller arv osv "tilhøre" den enkelte selv ved felleseie.

Skrevet

Felleseie. Ingen av oss kommer til å arve noe av økonomisk betydning så det er lite poeng i det. Dessuten ville han ikke høre snakk om noe annet enn felleseie.

Gjest Poirot
Skrevet

Det man har med inn kan man ta med ut. Derfor slett ikke alle som trenger særeie. Særeie kan være lurt hvis den ene har mye gjelde som kan bli et problem, eller eget firma, der kreditorer kan dukke opp.

Vi har ganske lik økonomi, blir nok felleseie.

Skrevet

Felleseie..Alt mitt er hans og omvendt!

Skrevet

Felleseie. Men han har arvet noen penger som jeg er veldig spesifikk på at er hans. Ellers blir vi nokså likeverdige tenker jeg, faktisk mye mulig jeg får høyere lønn enn ham :sjarmor:

Skrevet

Jeg skal ha særeie på hus og bil, men det er kun fordi han har en konkurs bak seg, og derfor ikke vil eie noe.

Skrevet

Vi har felleseie på alt. Ingen av oss satt bedre i det da vi traff hverandre, han vil nok kanskje få mer penger enn meg i årene som går, men det er felleseie som passer oss best allikevel.

Skrevet

Vi skal ha felleseie.

Ingen av oss eier noe av betydelig verdi, og når vi skal kjøpe oss leilighet skal vi uansett gjøre dette sammen. Ingen av oss har noe gjeld heller, så det er absolutt ingen grunn for oss å ha særeie.

Juridisk sett er arv personlig, og går bare til en av personene, så det blir særeie på arv uansett, man treger ikke en klausul på det.

Skrevet

Helt klart felleseie på oss.

Vi har vært sammen siden vi var 18-19 år og ikke eide en "dritt" noen av oss. Alt vi eier i dag(bortsett fra at vi har arvet hver vår hytte) har vi skaffet oss sammen, og vi har alltid hatt felles økonomi. :-)

Skrevet

Hvem trenger egentlig særeie?

(f.eks du Jens som skal ha det.. hva er grunnen til det?)

Siden både det man har med seg inn og det man arver i ekteskapet er noe man har rett på å ta med seg ut av en evt skilsmisse utenfor den vanlige delinge.. hva er det da som gjør at noen trenger særeie?

Nessi hadde en situasjon der det var forståelig.. Er det noen andre situasjoner der det trengs også?

Gjest Poirot
Skrevet
Særeie kan være lurt hvis den ene har mye gjelde som kan bli et problem, eller eget firma, der kreditorer kan dukke opp.

Kan også være kjekt i tilfeller der man har barn på hver sin kant.

Skrevet

Blåveis, jeg tror det var viktigere før.

Uansett har jeg et par tilfeller i bakhodet hvor en skulle ønsket en hadde særeie. Første var ei som skilte seg etter en del år sammen(nesten 20), og i den tiden hadde hun nesten ikke jobba, bare han, og huset, bilen, alt beholdt han(riktig nok forsåvidt, men han tok alt for mye, hun fikk knapt nok klærne hun gikk i!). Han klarte til og med å påstå at ting hun hadde fått av venner både før de ble gift og i ekteskapet var ting han hadde arvet! Hun så dem aldri igjen før han døde for et par år siden, for broren hans(som arvet alt) skjønte jo at tingene var hennes.

Så har vi et omvendt tilfelle hvor et par som hadde en del aldersforskjell giftet seg. Han hadde god inntekt, hun var ikke utdannet en gang. Han betalte hele utdanningen hennes, ga henne husrom hun ikke trengte å betale noe på(han hadde hus og bil fra før), hun fikk alt med gullskje. Men så fant hun etter noen år ut at hun ikke ville mer(mistenker at hun ikke klarte å bli gravid med ham), og så skulle hun ha penger! Han ble tilslutt nødt til å selge båten sin og ta opp nytt lån på huset for å få kjøpt henne ut! For en gullgraver! :evil:

Nå må jeg jo si at i de to tilfellene jeg har nevnt er "taperne" nokså dumsnille, men med særeie hadde de hatt sitt på det tørre og ikke hatt noe som helst problem med sine verre halvdeler. Tror forresten reglene har blitt mer "riktige" siden da, og en er bedre tatt vare på - Hvis en har råd til å ansette advokat, noe damen i tilfelle 1 IKKE hadde.

Skrevet

Hvordan kunne damen som tjente lite ikke få sin del av det de sammen hadde erværvet gjennom ekteskapet?

Og hvordan i alle dager skulle det ha blitt fikset gjennom særeie?

Og i det andre tilfelle; dersom det hadde gått bare noen år var vel ikke hans formue noe betydelig større enn da det giftet seg.. Og den formue man kan ta med seg inn, kan man jo selv ved felleseie ta med seg ut..

Skrevet

Felleseie - helt klart. Selv om jeg tjener en god del mer enn ham ser jeg ikke noe poeng i å skulle ha særeie. Om vi skulle komme til å skille oss om en stund så vet jeg at det å skulle skille seg vil være mye verre for meg enn om jeg "mister" noen kroner.... Og om han plustelig skulle slumpe til å få en jobb hvor han tjener mer enn meg så må vi begynne å regne på dette med særeie igjen...nei, det blir for mye styr....

Skrevet

vi skal ha felleseie slik som nå, men har fra før av i samboekrontrakten vår særeie på hans firma. Og det er vel slik at det som taes inn i ekteskapet, tar du også med deg ut..

Skrevet

Vi har ikke diskutert dette enda, men ingen av oss sitter godt i det eller kommer til å arve masse. Vi har alltid hatt felles økonomi, så da blir det vel sånn den dagen vi trer inn i ekteskapet også. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...