Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke fått jobb enda, selv om jeg har søkt lenge(siden februar ca). Og ja - jeg har søkt på ALT! Har sendt nesten over hundre søknader, andre har sett over og ser ingen feil med det osv.
Nå har jeg fått tilbud om leilighet, med depositum på ca 14000.

Jeg klarer 10 000 av de, men da har jeg ingenting annet å leve på, og jeg får heller ikke de pengene før i kanskje august. Innflytning skjer 1. august.

Har ikke mulighet til å låne av foreldre, besteforeldre eller noen andre. Forbrukslån er selvfølgelig ikke et alternativ, uansett hva, fordi det er som å kjøpe katta i sekken.

I midten av august får jeg storstipend fra lånekassen, men det er selvfølgelig for sent.

Noen som har noen tips? Jeg er litt ute av meg, har ingen steder å bo nå så sover på forskjellige sofaer osv... HÅPløst! Dette GÅR jo ikke :(

Anonymous poster hash: a27f4...bf5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet du får fa lånekassen ville jeg faktsik tatt opp ett lån.

Anonymous poster hash: 8fdb9...bf0
  • Liker 2
Skrevet

Hvor skal du gå på skole?

Kan du bo hos foreldrene dine og finne jobb i nærheten av dem?

Jeg har selv søkt mye jobb og jeg vet det er vanskelig.

Hvis du skal på skole til høsten så ville jeg bodd hos foreldrene frem til skolen begynte og heller spart de få kronene jeg hadde og ventet til stipendet kom inn og heller funnet en studentleilighet.

Nå kjenner jeg ikke hele historien din. Men når man har det slik er det alltid greit å bo hos foreldrene en stund mens du søker jobb. skolen begynner ikke enda..

Skrevet

Hun får ikke lån med mindre hun har fast inntekt. Og jeg ville IKKE tatt opp lån! Man tar ikke lån bare for å gjøre det fordi man sliter i en liten periode. Lån er til huskjøp og bilkjøp.

• Liker 1
Skrevet

I tilegg er stipendet man får i august noe man ikke bør slenge rett i ett depositum, for du får ikke veldig mye stipend i de andre månedene så den summen du får i august er veldig greit å fordele på alle månedene.

Vent heller med å finne leilighet å få deg studenthybel, eller søk på det nå hvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tilegg er stipendet man får i august noe man ikke bør slenge rett i ett depositum, for du får ikke veldig mye stipend i de andre månedene så den summen du får i august er veldig greit å fordele på alle månedene.

Vent heller med å finne leilighet å få deg studenthybel, eller søk på det nå hvertfall.

Nå hadde hun 10000 og manglet 4000. Har selv vært uten jobb om sommeren og måttet bruke kreditt for å overleve juli. 4000 er ikke å bruke opp stipendet.

Spørs også litt hvor hun skal bo, men er det Oslo lønner det seg å leie nå i stedet for til høsten når leieprisene går opp.

Det er ikke ideelt, men det er det jeg ville gjort. Hvorviddt hun får lån aner du sikkert bedre enn meg =)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går dette an? jeg trenger jo pengene raskt og vet ikke om lånekassen kan gi dette. Jeg er ikke så kjent med systemet annet enn akkruat søknadsprosessen til å få stipend. Jeg får gå inn på nettsiden deres nå og sjekke ut litt. Takk!

Hvor skal du gå på skole?

Kan du bo hos foreldrene dine og finne jobb i nærheten av dem?

Jeg har selv søkt mye jobb og jeg vet det er vanskelig.

Hvis du skal på skole til høsten så ville jeg bodd hos foreldrene frem til skolen begynte og heller spart de få kronene jeg hadde og ventet til stipendet kom inn og heller funnet en studentleilighet.

Nå kjenner jeg ikke hele historien din. Men når man har det slik er det alltid greit å bo hos foreldrene en stund mens du søker jobb. skolen begynner ikke enda..

Skal gå på skole i Oslo.

Kan ikke bo hos foreldrene mine, dessverre. Av mange grunner..... Å bo hjemme er uaktuelt, min mor er alkoholiker og pappa mener jeg er for gammel til å måtte bo hjemme(noe jeg egentlig er ganske enig i, men mener jo at man skal hjelpe barna sine når de trenger hjelp....), så der får jeg heller ikke bo.

Studentleilighet er for sent å søke på nå, det er stappfullt, og den leiligheten jeg har fått tilbud på er kjempebillig. Det er bare depositumet jeg sliter med - akkurat nå. Dessuten er det jo depositum på studentleilighet også....

Jeg er fortsatt veldig aktiv i jobbsøkingen, og etter hvert må jeg da finne et sted jeg kan tjene et par tusenlapper på. Jeg har levd på kun stipend før, og vet hvordan det er, og da har jeg brukt tidligere storstipend til ting som seng, skrivebord osv, og depositum. Det har gått helt fint - jeg kan leve godt på lite penger.

Takk for svarene :)

Nå føles alt veldig håpløst ut, og det gnager veldig... :( Uff.

AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde hun 10000 og manglet 4000. Har selv vært uten jobb om sommeren og måttet bruke kreditt for å overleve juli. 4000 er ikke å bruke opp stipendet.

Spørs også litt hvor hun skal bo, men er det Oslo lønner det seg å leie nå i stedet for til høsten når leieprisene går opp.

Det er ikke ideelt, men det er det jeg ville gjort. Hvorviddt hun får lån aner du sikkert bedre enn meg =)

10 000 kan jeg skaffe, -men- da har jeg altså INGENTING annet å leve for. Ikke mat en eneste dag. Og det er jo ikke lett..... Går dessverre ikke an å levepå luft og kjærlighet! :( (selv om det hadde vært kjekt.)

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke meningen at du skulle søke ekstra lån fra lånekassa, men at du kunne vurdert kredittlån/kredittkort dersom du vet du likevel har pengene til å betale tilbake dette etter kort stund. Tar du et slikt kredittkort i slutten av juli for å betale depositum så kan du betale tilbake før det er gått en mnd og slippe renter.

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke utradisjonelt angående jobb. Selv om du er voksen så kan du tjene noen kroner på å sitte barnevakt, klippe plener, vanne planter, passe katter mens eieren er på ferie osv.

Anonymous poster hash: e8dcb...7eb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10 000 kan jeg skaffe, -men- da har jeg altså INGENTING annet å leve for. Ikke mat en eneste dag. Og det er jo ikke lett..... Går dessverre ikke an å levepå luft og kjærlighet! :( (selv om det hadde vært kjekt.)

TS.

Da var det litt værre igjen =/ SiO har hatt løsning om at de som ikke har hybel får sove i en gymsal for 50 kr døgnet. Ellers tror jeg du bare må lete videre altså. Mange kollektiv søker nye i disse dager f.eks.

Lykke til =)

(anker studentboliger er også mulig å kontakte, men vær rask)

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke meningen at du skulle søke ekstra lån fra lånekassa, men at du kunne vurdert kredittlån/kredittkort dersom du vet du likevel har pengene til å betale tilbake dette etter kort stund. Tar du et slikt kredittkort i slutten av juli for å betale depositum så kan du betale tilbake før det er gått en mnd og slippe renter.

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke utradisjonelt angående jobb. Selv om du er voksen så kan du tjene noen kroner på å sitte barnevakt, klippe plener, vanne planter, passe katter mens eieren er på ferie osv.

TS her.

Ah, okei. Jeg skjønner. Jeg er fremdeles litt redd for å gjøre det, er så lett å tenke "åh, betaler senere" og så begynner ballen å rulle...... er LIVREDD for kredittkort/forbrukslån osv....

Ang utradisjonelle jobber: så har jeg tenkt på det også. Er et veldig lite marked for det, og ikke så lett som man skal ha det til....! Uff, at det skal være SÅ vanskelig skjønner jeg ikke.... Virker jo som at "alle får jobb i kassa på Kiwi/Rema/etc", men ikke meg...! Skjønner ikke hva jeg gjør galt :(

Tusen takk for alle svar!

Skrevet

Ja hun manglet 4000 men da var hun helt blakk, og det koster å spise og leve, skolebøker etc.

Tror ikke hun får lån når hun har vært arbeidsledig så lenge.

Oslo eller hvor enn det er, jeg ville funnet en studenthybel. Hvis hun ikke får en jobb overhodet så er det ikke smart å leie leilighet i oslo til 7-10.000 som leia som regel er i oslo og det er en leilighet, når du har kanskje 6-8000 i studielån

AnonymBruker
Skrevet

Ja hun manglet 4000 men da var hun helt blakk, og det koster å spise og leve, skolebøker etc.

Tror ikke hun får lån når hun har vært arbeidsledig så lenge.

Oslo eller hvor enn det er, jeg ville funnet en studenthybel. Hvis hun ikke får en jobb overhodet så er det ikke smart å leie leilighet i oslo til 7-10.000 som leia som regel er i oslo og det er en leilighet, når du har kanskje 6-8000 i studielån

leien på leiligheten er i underkant av 5000 kr. :) Sentralt, og stort rom. Altså: ikke et tilbud jeg kan si nei til i lengden. (det er altså i et kollektiv)

TS her.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke typer jobber har du søkt på?

Anonymous poster hash: 0809f...2f4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke typer jobber har du søkt på?

Anonymous poster hash: 0809f...2f4

Butikkjobber, servitørjobber, renholdarbeid, assistentstillinger, klesforretninger, skobutikker, bokhandler, personlig assistentstillinger, hjemmesykepleien, resepsjoniststillinger, vikarbyråer(i FLENG), og mange mange andre....

TS.

Skrevet

Veldig vanskelig å si hva du skal gjøre, du må tenke på at du skal trenge mer enn di 4000kronene siden du skal leve resten av måneden også, og veldig synd du har slike foreldre som ikke kan eller vil hjelpe. Hadde jeg vært rik skulle jeg gitt deg di pengene hehe, men desverre. Kjenner du noen i Oslo du kan bo hos som er vennlige og lar deg vente med leiebetaling frem til du får penger, eller gjerne du kan slippe depositumet hvertfall?

Det er skrekkelig å finne jobb disse dager og jeg har selv lett siden januar. Siden jeg er i samme situasjon omtrent som du, uten jobb, penger eller hybel så har jeg bestemt meg for en annen retning og utdannelse som jeg er fornøyd med. Det er bare ikke mulig overhodet for meg å komme meg dit jeg vil på 3 uker..

Så du er ikke alene hvertfall, men forhåpentligvis kommer det enten en annen leilighet eller en jobb du kan få før skolen begynner.

AnonymBruker
Skrevet

Meld deg som tilkallingsvikar i barnehager, SFO og på sykehjem. Tar ikke lang tid før du får mer tilbud om jobb enn du klarer å gape over. Hjelper ikke akkurat nå kanskje, for det tar jo ei stund før du får lønn, og juli er nok ikke den beste måneden å få seg jobb. Men om du har mulighet til å jobbe ved siden av studiene så er dette en langsiktig løsning på økonomiproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å si hva du skal gjøre, du må tenke på at du skal trenge mer enn di 4000kronene siden du skal leve resten av måneden også, og veldig synd du har slike foreldre som ikke kan eller vil hjelpe. Hadde jeg vært rik skulle jeg gitt deg di pengene hehe, men desverre. Kjenner du noen i Oslo du kan bo hos som er vennlige og lar deg vente med leiebetaling frem til du får penger, eller gjerne du kan slippe depositumet hvertfall?

Det er skrekkelig å finne jobb disse dager og jeg har selv lett siden januar. Siden jeg er i samme situasjon omtrent som du, uten jobb, penger eller hybel så har jeg bestemt meg for en annen retning og utdannelse som jeg er fornøyd med. Det er bare ikke mulig overhodet for meg å komme meg dit jeg vil på 3 uker..

Så du er ikke alene hvertfall, men forhåpentligvis kommer det enten en annen leilighet eller en jobb du kan få før skolen begynner.

TS her.

Tusen tusen takk for at du fortalte dette. Jeg føler meg helt alene i denne knipen, for mange av mine venner har jo foreldre de kan støtte seg på i slike situasjoner. Jeg føler meg helt rådløs, og det gjør veldig vondt!

Problemet er at om jeg ikke tar denne leiligheten, vil plutselig et nytt depositum stige enda flere tusen kroner. Det at jeg har funnet en, og fått tilbud om en, så billig leilighet er helt utrolig flaks, og jeg kommer ikke til å ha den flaksen igjen. Dessverre! Derfor er jeg avhengig av å få dette til å fungere.

jeg bor allerede på sofaer hos de jeg kjenner i Oslo. Herregud som jeg hater denne situasjonen!!!!, så vil jo gjerne fort ut av den.

PS: jeg har hatt en jobb som er veldig sesongbasert. Kom på nå at jeg ble trukket 50% skatt i en lønning(er ikke fast inntekt), kan jeg be om å få de tre tusen utbetalt nå?

Og går det an å evt betale depositum over tid? (kanskje et dumt spørsmål men.....!)

Igjen: tusen takk for alle svar. Det er fint å se andre muligheter finnes, for jeg ser liksom ikke så mange andre enn å stelle meg langs Karl Johan på natters tid! (spøk)

Skrevet

Du kan jo spørre husverten om det er mulig at du betaler depositumet i midten av august når du får pengene? Det har alltid gått bra for meg når jeg har spurt. Det er jo bare snakk om noen uker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg som tilkallingsvikar i barnehager, SFO og på sykehjem. Tar ikke lang tid før du får mer tilbud om jobb enn du klarer å gape over. Hjelper ikke akkurat nå kanskje, for det tar jo ei stund før du får lønn, og juli er nok ikke den beste måneden å få seg jobb. Men om du har mulighet til å jobbe ved siden av studiene så er dette en langsiktig løsning på økonomiproblemer.

Barnehage og SFO er stengt mange uker i ferien, så det hjelper ikke akkurat nå. Jeg har allerede forhørt meg rundt. Og på sykehjem har jeg søkt, men ikke fått noe tilbakemelding. Dessverre!!

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...