AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Jeg føler meg litt pjusk, litt som jeg har feber. Varm men samtidig kald. Varm i ansiktet men kald ellers, særlig på beina. Målte temperaturen. Den var første gang på 35.6 grader, andre gang på 35,8 grader. min normale temp er på ca 36.5 grader tror jeg. Dette er ikke første gang jeg har følt at jeg har feber, mens tempen har vist under 36... Hva betyr det? Anonymous poster hash: 50710...80f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 36 i kroppstemp er ikke feber. Det kan vel knapt kalles subfebril uansett om du har lav kroppstemp til vanlig. Det er helt normalt å føle seg litt febersyk uten at man har feber, det har jeg opplevd flere ganger når jeg har vært forkjølet. Det er også helt normalt at temperaturen stiger litt fra morgen til kveld, det gjør den når man er frisk også. Temperaturen vil også veksle litt etter om du har det kaldt eller varmt rundt deg, om du er i aktivitet eller sitter i ro og også alt etter som hvor du er i syklusen. Dersom du skal sjekke for feber og få nøyaktig resultat må du først vite hva din normale temp er, tatt på morgenen, helst målt i baken. Mål temperaturen bare et par ganger om dagen og da helst morgen og kveld. Anonymous poster hash: 40668...316
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #3 Skrevet 26. juni 2013 Det høres ut som du generelt har en lav kroppstemperatur, og da får du feber ved laverer temperatur enn de magiske 38 gradene. Hvis du går under 35 grader så kalles det hypotermi og bør sjekkes av en lege. Har du tatt opp med legen at du får såpass lav temperatur og en sykdomsfølelse? Anonymous poster hash: 28b3f...3d5
Gjest Allergikeren Skrevet 26. juni 2013 #4 Skrevet 26. juni 2013 Jeg har opplevd noe av det samme. Føler meg skikkelig febersyk, men har samme temperatur som når jeg har sovet. Andre ganger føler jeg meg bare trøtt og sløv, men har lett feber. (Likeledes når jeg faktisk har feber, jeg kan føle meg skikkelig syk, og bare føle meg trøtt.) Aner ikke hva det er, men har konkludert med at det neppe er farlig. Jeg kan bare ikke stole utelukkende på hvordan jeg føler meg med tanke på feber eller ei.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #5 Skrevet 26. juni 2013 Det høres ut som du generelt har en lav kroppstemperatur, og da får du feber ved laverer temperatur enn de magiske 38 gradene. Hvis du går under 35 grader så kalles det hypotermi og bør sjekkes av en lege. Har du tatt opp med legen at du får såpass lav temperatur og en sykdomsfølelse? Anonymous poster hash: 28b3f...3d5 Men TS skriver jo at hun vanligvis har 36,5 mens nå målte hun 35,6 og 35,8. Det vil si at hun hadde lavere enn normalt. Selvsagt er ikke det feber. Men hun burde ta det opp med lege dersom kroppstemperaturen fortsetter å være såpass lav eller lavere. Anonymous poster hash: 40668...316 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #6 Skrevet 26. juni 2013 Men TS skriver jo at hun vanligvis har 36,5 mens nå målte hun 35,6 og 35,8. Det vil si at hun hadde lavere enn normalt. Selvsagt er ikke det feber. Men hun burde ta det opp med lege dersom kroppstemperaturen fortsetter å være såpass lav eller lavere. Anonymous poster hash: 40668...316 Formulerte meg kanskje litt dårlig. Mente ikke at hun har feber, men at hun får feber før de magiske 38 gradene siden hun har en lavere kroppstemperatur. Man kan ha feberfølelse i kroppen uten å ha feber når man er syk. Anonymous poster hash: 28b3f...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #7 Skrevet 26. juni 2013 Formulerte meg kanskje litt dårlig. Mente ikke at hun har feber, men at hun får feber før de magiske 38 gradene siden hun har en lavere kroppstemperatur. Man kan ha feberfølelse i kroppen uten å ha feber når man er syk. Anonymous poster hash: 28b3f...3d5 Du formulerte deg ikke dårlig, det du skriver er feil. Det regnes i medisinen ikke som feber før man er over 38 grader uansett kroppstemperatur til vanlig. Anonymous poster hash: c51df...a6f 3
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2013 #8 Skrevet 26. juni 2013 Du formulerte deg ikke dårlig, det du skriver er feil. Det regnes i medisinen ikke som feber før man er over 38 grader uansett kroppstemperatur til vanlig. Anonymous poster hash: c51df...a6f Stemmer. Alltid festlig når en kommer på legevakten med en kroppstemperatur som er 2 grader høyere enn normalen for en selv, har hvert eneste febersymptom i boken, men "du har jo ikke feber, du har ingen infeksjon". Har endt opp med flere UVI som har blitt svært alvorlige pga dette. Nå er jeg heldig, og har en fastlege som har forståelse for at legevakten er verdiløs for min del når det gjelder akutte infeksjoner, og har skrevet ut resepter på diverse som jeg har med på reise i tilfelle jeg ikke får tak i han på telefon.
Fim Skrevet 26. juni 2013 #9 Skrevet 26. juni 2013 Jeg føler meg litt pjusk, litt som jeg har feber. Varm men samtidig kald. Varm i ansiktet men kald ellers, særlig på beina. Målte temperaturen. Den var første gang på 35.6 grader, andre gang på 35,8 grader. min normale temp er på ca 36.5 grader tror jeg. Dette er ikke første gang jeg har følt at jeg har feber, mens tempen har vist under 36... Hva betyr det? Anonymous poster hash: 50710...80f Hvordan måler du? Følger du instruksjonene som fulgte med termometeret? De vanlige referansepunktene for normal temp/feber refererer til kjernetemperatur, så hvis du måler i munn/under arm e.l. uten å korrigere for at disse stedene er kjøligere, får du ikke riktig temperatur. Det pleier å stå i bruksanvisningen hvordan man skal gjøre det - e.g. holde munnen lukket i 2 min eller noe før man måler, måle under tunga, så legge på 0.5 grader e.l. Tok dette fra hukommelsen, så tallene stemmer nok ikke, men det er ihvertfall en prosedyre man må følge hvis man skal kunne få et brukbart estimat på riktig kjernetemperatur.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #10 Skrevet 26. juni 2013 Du formulerte deg ikke dårlig, det du skriver er feil. Det regnes i medisinen ikke som feber før man er over 38 grader uansett kroppstemperatur til vanlig. Anonymous poster hash: c51df...a6f Nå finnes det heldigvis leger som ser at mennesker er forskjellig. Har du normalt en temperatur på 36 grader så har du feber lenger før 38 grader. Det sier seg selv. Selv om litteraturen sier at man må har 38 grader for å få betegnelsen feber så er det lov å bruke hodet. En person som har en normal kroppstemperatur på 35-36 grader er ganske så syk når temperaturen er kommet opp i 38 grader. Da kan man ikke være så frikantet. Anonymous poster hash: 28b3f...3d5 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2013 #11 Skrevet 26. juni 2013 Nå finnes det heldigvis leger som ser at mennesker er forskjellig. Har du normalt en temperatur på 36 grader så har du feber lenger før 38 grader. Det sier seg selv. Selv om litteraturen sier at man må har 38 grader for å få betegnelsen feber så er det lov å bruke hodet. En person som har en normal kroppstemperatur på 35-36 grader er ganske så syk når temperaturen er kommet opp i 38 grader. Da kan man ikke være så frikantet. Anonymous poster hash: 28b3f...3d5 Enig. Mamma ringte legen en gang jeg var fullstendig utslått og med kaldsvettinger og hele pakka, og fikk bare til svar at siden jeg bare hadde 37.8 var det ikke for en feber å regne. Hyggelig! Anonymous poster hash: f077c...1d2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #12 Skrevet 27. juni 2013 Hvordan måler du? Følger du instruksjonene som fulgte med termometeret? De vanlige referansepunktene for normal temp/feber refererer til kjernetemperatur, så hvis du måler i munn/under arm e.l. uten å korrigere for at disse stedene er kjøligere, får du ikke riktig temperatur. Det pleier å stå i bruksanvisningen hvordan man skal gjøre det - e.g. holde munnen lukket i 2 min eller noe før man måler, måle under tunga, så legge på 0.5 grader e.l. Tok dette fra hukommelsen, så tallene stemmer nok ikke, men det er ihvertfall en prosedyre man må følge hvis man skal kunne få et brukbart estimat på riktig kjernetemperatur. Jeg måler under armen. Har ikke lest bruksanvisningene nei. Kanskje jeg skal gjøre det:) Anonymous poster hash: 50710...80f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå