Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får besøk av presten for en dåpssamtale. Noen som kan fortelle hva man prater om i en slik samtale? Kjenner jeg blir litt nervøs, står ikke selv i kirken, og ikke alle faddernr vi har valgt står der, heller....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du døpe barnet ditt hvis du selv ikke er kristen?

Anonymous poster hash: 0184f...f55
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

står i kirken? Mener du at du ikke tilhører statskirken, eller er det noe annet mener? Skjønte ikke jeg :klo:

Anonymous poster hash: 060cf...539
Gjest Ozelot
Skrevet

Bare slapp av du, er sikkert han som står for praten. Prester er hyggelige folk

• Liker 1
Skrevet

Har dere fått godkjent fadderene? noen steder godkjenner man ikke fadderene hvisdem ikke står i den norske kirke. Er jo faktisk dem som skal oppdra barnet i guds tro ellernoe :P

Skrevet

Mannen er kristen, derfor døper vi barnet. Ja, mener at jeg ikke står i statskirken. Skrev kun kirken fordi den vel egentlig ikke lenger er en statskirke (?).

Har ikke fått noen tilbakemelding ang fadderne. Håper ikke vi plutselig går beskjed om at noen ikke kan være... Er selv fadder, har aldri vært noe problem.

Vet at faddere egentlig skal hjelpe til med å oppdra barnet i den kristne tro, men tror ikke det er veldig mange faddere idag som føler de får utført akkurat dette. Det viktigste for meg, er å anerkjenne noen mennesker spesielt som "med-oppdragere" generelt.

Skrevet

Ingen som kan si noe mer om samtalen?

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakket bare om hvordan dåpen foregikk. Hvordan prosesjonen inn skulle være, om noen ville lese i kirken, om selve sermonien og litt generelt om dåpshandlingen. Er jo ikke noe examen? :fnise:

Anonymous poster hash: 73842...788
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt: hvorfor skal du døpe barnet ditt? Hvis du begrunner det med at du vil oppdra det i den kristne forsakelse og tro, hvorfor vil du da velge faddere som er utmeldt fra kirken? Spør du meg, kan du like gjerne la være hele dåpen. Du bekrefter i kirken at du ønsker å gi barnet ditt en kristen oppdragelse, hvorfor skal du da stå der å lyve?

Anonymous poster hash: 175f4...03b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun skriver jo for helsikken at mannen er kristen, har ikke han noe å si i det hele? Hva om mannen er den som informerer og lærer barnet om Gud? Hva om det betyr mye for han, kanskje for hele farssiden av slekten? Slutt å vær så teite og la trådstarter og alle andre gjøre som de vil. Så kan du gjøre som du vil med ditt eget liv.

Anonymous poster hash: d9af5...7ff
  • Liker 6
Skrevet

Vi fikk spørsmål om hvorfor vi ville døpe i kirken, så greit å tenke gjennom akkurat det for jeg var ikke så veldig forberedt utover at det var tradisjon for oss.

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk spørsmål om hvorfor vi ville døpe i kirken, så greit å tenke gjennom akkurat det for jeg var ikke så veldig forberedt utover at det var tradisjon for oss.

Fordi det er tradisjon hos dere?? Sorry, greier ikke dy meg: hvis dere ikke er mer dedikert til greia fatter jeg ikke hvorfor dere døpte. Så dere sto ved døpefonten og regelrett løy, da dere svarte ja på prestens spørsmål om dere ville oppdra barnet i den kristne tro? Dere sto i kirken og brøt et av Guds ti bud? Imponerende.

Anonymous poster hash: 1585b...fca

• Liker 1
Skrevet

Vi snakket bare om hvordan dåpen foregikk. Hvordan prosesjonen inn skulle være, om noen ville lese i kirken, om selve sermonien og litt generelt om dåpshandlingen. Er jo ikke noe examen? :fnise:

Anonymous poster hash: 73842...788

Signerer denne.

Presten forteller om det praktiske som skal skje; når dere skal komme inn, komme frem, m.m., man kan stille spørsmål man lurer på - som f.eks. hva om babyen gjør grovarbeid og må skiftes på, hvem som skal bære barnet frem, ta av luen, o.l.

.. og som nevnt prates det litt om selve dåpshandlingen og hva som ligger i det å døpe sitt barn.

Jeg står heller ikke i Statskirken, men min mann gjør det og han hadde et sterkt ønske om at hans barn skulle døpes - og til tross for dette syntes jeg det var både en fin seremoni og handling, og en dag jeg ikke ville unnvært for mine barn og mann.

Skrevet

Fordi det er tradisjon hos dere?? Sorry, greier ikke dy meg: hvis dere ikke er mer dedikert til greia fatter jeg ikke hvorfor dere døpte. Så dere sto ved døpefonten og regelrett løy, da dere svarte ja på prestens spørsmål om dere ville oppdra barnet i den kristne tro? Dere sto i kirken og brøt et av Guds ti bud? Imponerende.

Ja, vi og mange andre. Hvor mange tror du det er i dag som markerer livets begivenheter i kirken pga tradisjon og rammen rundt som gir en høytidlig stemning framfor å være dypt religiøse? Jeg var ærlig om dette i dåpssamtalen og presten mente at det var greit, men du kan jo bare dømme fordi. :)
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Var ikke helt forberedt på engasjementet til noen her, men flott at folk bryr seg ;)

Skrevet

Vi hadde dåpssamtale sammen med de andre som skulle døpes den dagen. I vårt tilfelle var det derfor kun presten som pratet (og da mest praktisk informasjon), også kunne vi stille spørsmål hvis vi hadde noen. Fikk også beskjed om å ta kontakt dersom vi hadde ønsker om innslag/tekstlesere o.l., noe spesielt vi ville at presten skulle vite om barnet eller vanskelige familiesituasjoner.

Hvis mannen din er kristen og til stede under samtalen kan du jo la han snakke mest på deres vegne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du er ganske ufin. TS spør om hva dåpssamtalen går ut på og ber ikke om din vurdering av deres valg. Det er mange familier hvor foreldrene har forskjellige livvsyn og som må gjøre vanskelige valg og kompromisser. Det er ufint at andre som står utenfor skal blande seg opp i dette med sterke meninger når man ikke er blitt bedt om det.

Anonymous poster hash: b39aa...af0

Skrevet

Noen ganger forteller presten litt om hvilke tilbud de har for barn og familier. Det er også vanlig å fortelle om hvordan gudstjenesten forløper, og hva dere skal gjøre.

Det er absolutt ingen grunn for at du skal være nervøs. Dette er ingen test! Bare vær ærlig, si det du har lyst til å si, og spør hvis du lurer på noe.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hun skriver jo for helsikken at mannen er kristen, har ikke han noe å si i det hele? Hva om mannen er den som informerer og lærer barnet om Gud? Hva om det betyr mye for han, kanskje for hele farssiden av slekten? Slutt å vær så teite og la trådstarter og alle andre gjøre som de vil. Så kan du gjøre som du vil med ditt eget liv.

Anonymous poster hash: d9af5...7ff

Kristen og kristen. I denne sammenhengen betyr det vel ikke annet enn at mannen står i medlemsregisteret til statskirken, tenker jeg. Det er noe helt annet enn å være en troende kristen. Men det kan vel hende han er det.

Endret av Arabella
Skrevet

Kristen og kristen. I denne sammenhengen betyr det vel ikke annet enn at mannen står i medlemsregisteret til statskirken, tenker jeg. Det er noe helt annet enn å være en troende kristen. Men det kan vel hende han er det.

Ikke at noen egentlig har noe med det, men mannen er troende kristen.

Jeg har alltid visst at ved å velge å dele livet med ham, er det flere kompromiss å inngå. Ett av disse er dåp. Et annet var kirkebryllup. Som agnostiker ser jeg ikke store problemer med det, og jeg forundret over hvor sterke følelser dette vekker hos andre. Dersom jeg var ateist, ville jeg nok helt klart hatt større problemer med dette, men det er jeg altså ikke, og tenker derfor at det er greit.

Dåpssamtalen gikk forøvrig veldig fint :) Takk for alle konstruktive svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...