Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke lege, men jeg tror ikke du skal håpe på noen igangsettelse med dette, med mindre svangerskapsdiabetesen din tar av og en ny vekstestimering viser et veldig stort barn.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Babyen er naturligvis ikke 5 kg enda, men jeg er til vekstestimering hver uke nå så de følger jo med på størrelsen.

Får bare lukke øynene og vente på termin (og sikkert noen uker over der også)... Takk for svarene deres.

TS.

Anonymous poster hash: fcae6...627

Gjest Vampen
Skrevet

Takk for svar. Babyen er naturligvis ikke 5 kg enda, men jeg er til vekstestimering hver uke nå så de følger jo med på størrelsen.

Får bare lukke øynene og vente på termin (og sikkert noen uker over der også)... Takk for svarene deres.

TS. Anonymous poster hash: fcae6...627

Prat med jordmor. Det verste som kan skje er at du får nei.

Skrevet

Man lar visstnok ikke diabetikere gå over termin, da det er større risiko for barnet dersom man går over.

Skrevet

Jeg tror nok ikke du trenger å belage deg på å gå over termin, TS, men det er store forskjeller på hvor restiriktive de er med å sette i gang en fødsel rett rundt termin og 3 uker før.

Og du er i din fulle rett til å ta opp mulighet for igangsettelse med lege når du f.eks skal på neste vekstestimering (jordmor avgjør ikke slikt).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal snakke med jordmor, hun har tidligere lovet meg at igangsetting skal vurderes i uke 36/37 (altså ikke sette i gang før uke 37) men nå er jeg der at jeg lurer på om jeg kan "kreve" det. Jordmor har sagt lenge at hun syns jeg bør settes i gang i uke 37 da jeg bør komme i gang litt før slik at jeg kanskje har noe mer krefter enn i uke 40-41.. Hun avgjør det jo dessverre ikke, det er det jo sykehuset som gjør.

Takk for oppmuntringer, jeg har virkelig slitt meg gjennom dette svangerskapet og føler meg i dag som en 90 år gammel dødene person. Er nesten blå i huden og øynene er røde av søvn- og sikkert matmangel.

For å poengtere 1 ting så vil jeg aldri tillate å bli satt i gang hvis ikke en lege også mener at barnet er klart. Jeg ville aldri risikert å fått et prematurt, umodent barn "bare" fordi jeg ikke orker mer. Men dersom man kunne dødd av svangerskapsplagene så tror jeg ikke jeg hadde vært langt unna nå. Og jeg tror ikke barnet har det godt når jeg har det så ille...

TS

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

De nye retningslinjene tilsier at man ikke skal igangsette før uke 38 om man kan unngå det og helst ikke før uke 39. Dette fordi man har funnet ut at det har større konsekvenser for utviklingen av barnet enn man før trodde. Før ble barnet regnet som fullbårent i uke 37, men det har altså konsekvenser for blant annet utviklingen av hjernen til baby om den blir født så tidlig , den bør bli inne til uke 39. Det er jo dermed ikke sagt at babyer født før ikke blir helt perfekte, men det vet man jo aldri før barnet vokser opp.

Barnet kan ha det helt fint, selv om du føler deg som en dass. Jeg håper du kan finne krefter til en ekstra uke eller to, dersom ting ligger til rette for at baby kan være der inne.

Selv fikk jeg en, igangsatt i uke 37 og født i uke 38 og han hadde problemer ingen av de andre mine har hatt. Jeg får jo aldri vite om det var grunnet "tidlig" fødsel, men det er jo en mulighet.

Endret av Silfen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Mine grunner er:

-helt sengeliggende siden uke 8 med bekkenløsning.

-vonde kynnere siden uke 18

-mye vann i kroppen

-svangerskapsdiabetes

-stort barn (har vært på vekstestimering mange ganger)

-har ikke sovet en eneste natt siden uke 30

-klarer ikke lengre å spise

-egen vektnedgang fra uke 26

-ganske nært en depresjon nå

-sliter også med panikkangst

Vet ikke om dette er "godt nok", kan uansett ikke tro at babyen min har det så godt inni der lengre. Er i uke 35 nå.

Mine grunner er altså ikke redsel for strekkmerker eller bare utålmodighet. Jeg føler rett og slett at jeg holder på å dø pga alt dette over.

Kjenner meg igjen her. Panikkangst hadde jeg ikke, men hyperemesis samt stadig tilbakevendende blodpropper. Gikk ned 17 kg i svangerskapet og var sengeliggende fra uke 4. Var aldri snakk om igangsettelse før termin, men fikk beskjed om at dersom ikke noe skjedde før uke 40 ville de sette meg i gang. Men så lenge baby har det greit i magen teller det mer enn oss mammaer altså. Slitsomt JA, men helt klart vært det når lille kom ut.

Anonymous poster hash: 551b1...f18

Skrevet

To venninner av meg har nylig født for tidlig (av seg selv, ikke satt i gang) i uke 35 og 36. På to forskjellige sykehus. Og begge har fåt beskjed om at barna ikke er premature så sent i svangerskapet og at barna er helt ferdig utviklet, bare litt små i størrelsen. Jeg har ikke peiling, trudde selv at det kunne være ille å føde så tidlig.

TS du får bare prøve å få bli satt i gang, får du nei så må du bare vente, men kanskje du får ja. Lykke til uansett :klemmer:

Gjest Magdalene
Skrevet

Ved planlagt keisersnitt så tar man ikke ut barnet før uke 39, med mindre fødselen starter før eller det dukker opp medisinske grunner til at barnet må ut før, så dette er ikke noe du kan bruke som argument.

Dette varierer nok fra sykehus til sykehus. Jeg hadde planlagt snitt i uke 37 da jeg skulle ha nr2. Helt uten noen medisinsk grunn til at han måtte ut da. Tenker nok heller at det gikk på bemanning og ressurser .

TS.

Ved stort barn er det best at fødselen starter av seg selv, så sang du ikke er helt moden.

Første barnet mitt lå Ann til å bli 5kg, ble satt i gang to uker før termin pga jeg var helt moden og hadde litt åpning. Hadde jeg ikke hatt det, ville de ikke satt det i gang.

Hadde forøvrig en kort og intens og grei fødsel, uten noen komplikasjoner.

Skrevet (endret)

Bare å spørre på sykehuset når du er der da! De vurderer nok igangsetting hver gang du er til undersøkelse.

Endret av Miss I.W.
Skrevet

Snakk med jordmor/lege. Du kan også vurdere modningsakupunktur. (Fungerer selvfølgelig ikke for alle.)

Skrevet

Jeg født uke 36+5, måtte settes i gang pga vannavgang. Gutten var liten (2,2 kg) og vi har hatt masse krøll. Kolikk til han var 4 mnd, all skrikingen avtok nok ikke før han var 6 mnd. Så jeg skulle nok ønske at han hadde holdt seg inne litt lengre.

(Ikke sikkert vi hadde sluppet kolikk allikevel, men de siste ukene i magen har mye å si for utviklingen.)

AnonymBruker
Skrevet

Mulige årsaker av de du nevner er da altså diabetes/stort barn.

Jeg regner med at du får en vektestimering om du ber om det. Når jeg sier stort barn da snakker vi altså 5 kilo +, ikke 4.5.

Da de snakker om "stort" barn innenfor medisin så er det 4,5 kg og oppover.

Anonymous poster hash: f23bf...83c

AnonymBruker
Skrevet

To venninner av meg har nylig født for tidlig (av seg selv, ikke satt i gang) i uke 35 og 36. På to forskjellige sykehus. Og begge har fåt beskjed om at barna ikke er premature så sent i svangerskapet og at barna er helt ferdig utviklet, bare litt små i størrelsen. Jeg har ikke peiling, trudde selv at det kunne være ille å føde så tidlig.

TS du får bare prøve å få bli satt i gang, får du nei så må du bare vente, men kanskje du får ja. Lykke til uansett :klemmer:

Merkelig, da jeg fikk bekjed om at alt under 37 uker er premature.

Men dette kommer an på, noen føder babyer som er helt friske ved 34-35 uker, så er det noen som får store startproblemer og en baby som trenger mye oppfølging i akkurat samme uke.

Annonse
Skrevet

Da de snakker om "stort" barn innenfor medisin så er det 4,5 kg og oppover.

4.8 for å være nøyaktig.

Gjest Magdalene
Skrevet

4.8 for å være nøyaktig.

Nope.

Mitt barn har "diagnosen" unormalt stort barn. Hun var 4650gram.

Skrevet (endret)

Det er ulike retningslinjer ved de ulike sykehusene. Jeg fikk beskjed om at regionsykehuset ikke kom til å indusere før i uke 41, med mindre det var fare for mor eller barn. Lokalsykehuset har imidlertid sagt seg villig til å vurdere igangsetting i uke 37/38.

Jeg har hatt et svært komplisert tvillingsvangerskap, der det ene fosteret døde i uke 26.

Du må bare spørre om de kan vurdere igangsetting. Du er syk og sliten, og har det ikke godt. Jeg mener at mors fysiske og mentale helse også bør telle når det er snakk om igangsetting innenfor termin.

Edit: Jeg ba om et møte med sykehuset for å legge en plan for fødsel, og presenterte der ønsket mitt om å bli satt igang med en gang jeg kom innenfor termin. Kom da med de begrunnelsene som jeg anså som relevante.

Endret av Synne-Marie
Skrevet

Nope.

Mitt barn har "diagnosen" unormalt stort barn. Hun var 4650gram.

Og ingen av mine har det, selv ikke den på 4760. Med beskjed om at grensen var 4.8.

Gjest Magdalene
Skrevet

Og ingen av mine har det, selv ikke den på 4760. Med beskjed om at grensen var 4.8.

Da er det nok forskjellig praksis fra sykehus til sykehus ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...