AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Hva er retningslinjene for igangsettelse av fødsel uke 37/38? Hvordan går man frem? Jeg har mine grunner altså, men en jordmor/lege får jo ta beslutningen.Anonymous poster hash: fcae6...627
Silfen Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Mener du årsaker for igangsettelse eller selve igangsettelsen? Med mindre det er medisinske årsaker så blir man ikke satt igang.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Det skal mye til for å få dette, så lenge fosteret har det bra i magen vil du neppe få det. Men, det er selvsagt en individuell vurdering i hvert tilfelle så det skader jo ikke å spørre. Hvordan man igangsettes kommer slik jeg har skjønt det mye an på hvor moden man er.. Det er mulig både med gele, vaginaltabletter, ballong (kateter) eller intravenøs igangsetting... Anonymous poster hash: 19f0a...3de
Gjest Vampen Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Mener du årsaker for igangsettelse eller selve igangsettelsen? Med mindre det er medisinske årsaker så blir man ikke satt igang. Jo, det kan man faktisk få.
Silfen Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Ja, ok da. Har man opplevd tragedier i tidligere svangerskap, så er det for eksempel en årsak. Men har man kløe, er sliten, har bekkenløsning, falske rier m.m. så er det ikke årsaker som er godkjente for tidlig igangsettelse.
SmallTalk Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Jo, det kan man faktisk få. Ikke uten at det finnes tungtveiende grunner for det. De flest sykehus er veldig restriktive med induksjon med mindre det omtrent er fare for liv og helse hos mor eller barn.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Lurer egentlig på hva retningslinjene er. Jeg har som sagt mine grunner, om de er god nok eller ikke er jo opp til lege/jordmor å avgjøre, men som sagt; jeg lurer på om noen vet hva "som må til". Vet jo at 16 åringer med fødselsangst får innvilget keisersnitt liksom så dermed lurer jeg på om mine grunner er "god" nok, da de i mine øyne er en del "verre" enn det. Setter pris på om noen rett og slett bare vet hva som er gode nok grunner :-)Anonymous poster hash: fcae6...627
Tomaten Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Ikke uten at det finnes tungtveiende grunner for det. De flest sykehus er veldig restriktive med induksjon med mindre det omtrent er fare for liv og helse hos mor eller barn. Kjenner ei som morkaken løsnet i uke 20 og babien døde. Pga dette fikk hun føde i uke 36-37 når hun ble gravid på nytt.
Lunalille Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Lurer egentlig på hva retningslinjene er. Jeg har som sagt mine grunner, om de er god nok eller ikke er jo opp til lege/jordmor å avgjøre, men som sagt; jeg lurer på om noen vet hva "som må til". Vet jo at 16 åringer med fødselsangst får innvilget keisersnitt liksom så dermed lurer jeg på om mine grunner er "god" nok, da de i mine øyne er en del "verre" enn det. Setter pris på om noen rett og slett bare vet hva som er gode nok grunner :-)Anonymous poster hash: fcae6...627 Blir nok lettere å gi et konkret svar om du kan fortelle oss konkret hva din grunn er
Silfen Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Det er jo nevnt her. Du får stort sett ikke induksjon grunnet annet enn medisinske årsaker. Altså må du eller baby være syke eller stå i fare for å bli det innen kort tid. Det er retningslinjene. Du må for eksempel ha en baby som ikke vokser, en baby som blir gigantisk grunnet diabetes, at du har svangerskapsforgiftning, at du har leverproblemer og en hel haug med andre ting. Det er ikke mulig å liste hver eneste en, men du må altså ta utgangspunktet i medisinske problemer til fare for deg eller baby. 1
Gjest Vevila Skrevet 25. juni 2013 #11 Skrevet 25. juni 2013 Som regel er det bare om det er fare for mors liv å gå til termin. Ellers er grunnene at fosteret ikke har det bra i magen av en eller annen grunn.
Silfen Skrevet 25. juni 2013 #12 Skrevet 25. juni 2013 Man får heller ikke induksjon fordi mannen skal på jobb, fordi man ønsker et spesielt stjernetegn på baby, fordi man syns små babyer er søte og alle sånne merkelige ting som folk ønsker induksjon for. 4
SmallTalk Skrevet 25. juni 2013 #13 Skrevet 25. juni 2013 Kjenner ei som morkaken løsnet i uke 20 og babien døde. Pga dette fikk hun føde i uke 36-37 når hun ble gravid på nytt. Du skjønner at de fleste leger sannsynligvis vil anse dette som en tungtveiende grunn?
SmallTalk Skrevet 25. juni 2013 #14 Skrevet 25. juni 2013 (endret) TS her. Lurer egentlig på hva retningslinjene er. Jeg har som sagt mine grunner, om de er god nok eller ikke er jo opp til lege/jordmor å avgjøre, men som sagt; jeg lurer på om noen vet hva "som må til". Vet jo at 16 åringer med fødselsangst får innvilget keisersnitt liksom så dermed lurer jeg på om mine grunner er "god" nok, da de i mine øyne er en del "verre" enn det. Setter pris på om noen rett og slett bare vet hva som er gode nok grunner :-)Anonymous poster hash: fcae6...627 Ved planlagt keisersnitt så tar man ikke ut barnet før uke 39, med mindre fødselen starter før eller det dukker opp medisinske grunner til at barnet må ut før, så dette er ikke noe du kan bruke som argument. Endret 25. juni 2013 av SmallTalk 1
Tomaten Skrevet 25. juni 2013 #15 Skrevet 25. juni 2013 Du skjønner at de fleste leger sannsynligvis vil anse dette som en tungtveiende grunn? Motsa jeg deg?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #16 Skrevet 25. juni 2013 TS her. Mine grunner er: -helt sengeliggende siden uke 8 med bekkenløsning. -vonde kynnere siden uke 18 -mye vann i kroppen -svangerskapsdiabetes -stort barn (har vært på vekstestimering mange ganger) -har ikke sovet en eneste natt siden uke 30 -klarer ikke lengre å spise -egen vektnedgang fra uke 26 -ganske nært en depresjon nå -sliter også med panikkangst Vet ikke om dette er "godt nok", kan uansett ikke tro at babyen min har det så godt inni der lengre. Er i uke 35 nå. Mine grunner er altså ikke redsel for strekkmerker eller bare utålmodighet. Jeg føler rett og slett at jeg holder på å dø pga alt dette over. Anonymous poster hash: fcae6...627 1
Gjest Vampen Skrevet 25. juni 2013 #17 Skrevet 25. juni 2013 Ikke uten at det finnes tungtveiende grunner for det. De flest sykehus er veldig restriktive med induksjon med mindre det omtrent er fare for liv og helse hos mor eller barn. Jeg vet om ganske mange som har fått det pga, i mangel på bedre uttrykk, emosjonelle årsaker. Der har på ingen måte vært fare for liv eller helse.
Silfen Skrevet 25. juni 2013 #18 Skrevet 25. juni 2013 Mulige årsaker av de du nevner er da altså diabetes/stort barn. Jeg regner med at du får en vektestimering om du ber om det. Når jeg sier stort barn da snakker vi altså 5 kilo +, ikke 4.5.
Gjest Vevila Skrevet 25. juni 2013 #19 Skrevet 25. juni 2013 Skjønner at det har vært et hardt svangerskap og at du er lei, men jeg tviler sterkt på at dette er grunner nok. Det er ikke mange uker igjen nå, og med alle plagene slipper du nok å gå noe særlig over tiden i alle fall. Du kan jo spørre jordmor om stripping om du er moden i uke 37/38 i alle fall
Pringle Skrevet 25. juni 2013 #20 Skrevet 25. juni 2013 Det du ramser opp er medisinske grunner, TS. Snakk med jordmor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå