Grønt blad Skrevet 27. juni 2013 #41 Skrevet 27. juni 2013 Vel,,, jeg er ikke sikker på om jeg ville gitt en slik person denne æren om hun ikke forstår helheten i hvilken rolle hun påtar seg. Om noe revner i hennes liv og hun ikke sier det... Avlyser avtaler gang på gang. Da passer hun inn i en annen rolle. Bare ikke forlover. Ts og forlover må jo uansett tråkkle seg igjennom det som tydlighvis er en stor overgang i begges liv. Det å være forlover varer livet/ekteskapet ut. Og en dårlig start lar seg sjeldent rettes opp i for min del. Bitter brud er ikke ønskelig. Det er ikke noe triviliell fillesak at forlover dropper ballen. Den eneste oppgaven en forlover har er å skrive under på et papir. Det er ikke slik at utvikles et helt spesielt forhold mellom brud og forlover. Utvikles det et spesielt forhold, er det basert på et godt vennskap som man har over lang tid, et vennskap som også overlever utfordringer. 7
Wonders Skrevet 27. juni 2013 #42 Skrevet 27. juni 2013 Den eneste oppgaven en forlover har er å skrive under på et papir. Det er ikke slik at utvikles et helt spesielt forhold mellom brud og forlover. Virkelig??? Da tror jeg mange har mye å prate om 1
Gjest Daenerys Skrevet 27. juni 2013 #43 Skrevet 27. juni 2013 Hun har ikke ekteskapsproblemer selv da, og syns det er vondt å se hvor lykkelig dere er for tiden? Uansett ville jeg trødd varsomt, det høres ut som at hun kanskje sliter med noe for tiden.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #44 Skrevet 27. juni 2013 Virkelig??? Da tror jeg mange har mye å prate om Jeg skjønte ikke dette, jeg... Anonymous poster hash: 40d1d...9b1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2013 #45 Skrevet 27. juni 2013 Vel,,, jeg er ikke sikker på om jeg ville gitt en slik person denne æren om hun ikke forstår helheten i hvilken rolle hun påtar seg. Om noe revner i hennes liv og hun ikke sier det... Avlyser avtaler gang på gang. Da passer hun inn i en annen rolle. Bare ikke forlover. Ts og forlover må jo uansett tråkkle seg igjennom det som tydlighvis er en stor overgang i begges liv. Det å være forlover varer livet/ekteskapet ut. Og en dårlig start lar seg sjeldent rettes opp i for min del. Bitter brud er ikke ønskelig. Det er ikke noe triviliell fillesak at forlover dropper ballen. Da tror jeg du har helt andre forventninger til en forlover enn noe annet menneske jeg noengang har kjent, faktisk. En forlovers oppgave er å skrive under på papirer. Dernest er det ikke uvanlig at forlover er med på brudekjoleprøving om det passer, lager utdrikningslag, og evt holder tale i bryllupet. Det er også vanlig at forlover står/sitter ved brudens side under vielsen. Å være forlover varer IKKE livet/ekteskapet ut. Forloverrollen som sådan er over når bryllupet er over. VENNSKAPET derimot, varer forhåpentligvis livet ut (og har antakelig vart i lang tid før bryllupet også). Og venner har forståelse for at livet noen ganger deler ut særdeles dårlige kort, og trår støttende til. Ikke tråkker personen enda lenger ned i søla enn de tilsynelatende allerede er. Anonymous poster hash: fcfcd...9d2 4
Wonders Skrevet 27. juni 2013 #46 Skrevet 27. juni 2013 Jeg tenker å være forlover ikke er bare en underskrift. Dette handler ikke å tråkke noen i søla, -bare bytte om på roller. Jeg synes en forlover har visse (usagte) forpliktelser livet ut, samme som en Gudmor/ Fadder. Bare ts kan finne ut av dette. Lykke til. Jeg tillater ingen å oppføre seg som megger og ville tatt stillheten opp i sollyset å fått luftet det ut. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2013 #47 Skrevet 27. juni 2013 Den eneste oppgaven en forlover har er å skrive under på et papir. Det er ikke slik at utvikles et helt spesielt forhold mellom brud og forlover. Utvikles det et spesielt forhold, er det basert på et godt vennskap som man har over lang tid, et vennskap som også overlever utfordringer. men nå velger man jo ikke hvemsomhelst som forlover, man velger jo noen som står en nær.
Grønt blad Skrevet 27. juni 2013 #48 Skrevet 27. juni 2013 (endret) Jeg tenker å være forlover ikke er bare en underskrift. Dette handler ikke å tråkke noen i søla, -bare bytte om på roller. Jeg synes en forlover har visse (usagte) forpliktelser livet ut, samme som en Gudmor/ Fadder. Bare ts kan finne ut av dette. Lykke til. Jeg tillater ingen å oppføre seg som megger og ville tatt stillheten opp i sollyset å fått luftet det ut. Hvilke forpliktelser synes du en forlover har livet ut? Endret 27. juni 2013 av Grønt blad 2
Grønt blad Skrevet 27. juni 2013 #49 Skrevet 27. juni 2013 men nå velger man jo ikke hvemsomhelst som forlover, man velger jo noen som står en nær. Ja, det er nettopp det, man har allerede før forlover/brud-tiden kommer etablert et godt og nært vennskap. Dersom det er slik at forloveren sliter på hjemmebane (og at det tilfeldigvis faller samtidig med bryllupet), så bør man som brud være forståelsesfull og ikke la det ødelegge nært et vennskap. Det hele handler om å se saken fra flere sider, og sette den i et perspektiv som er større enn bryllupsbobla. 1
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2013 #50 Skrevet 27. juni 2013 Ja, det er nettopp det, man har allerede før forlover/brud-tiden kommer etablert et godt og nært vennskap. Dersom det er slik at forloveren sliter på hjemmebane (og at det tilfeldigvis faller samtidig med bryllupet), så bør man som brud være forståelsesfull og ikke la det ødelegge nært et vennskap. Det hele handler om å se saken fra flere sider, og sette den i et perspektiv som er større enn bryllupsbobla. Ja, det er nettopp det, man har allerede før forlover/brud-tiden kommer etablert et godt og nært vennskap. Dersom det er slik at forloveren sliter på hjemmebane (og at det tilfeldigvis faller samtidig med bryllupet), så bør man som brud være forståelsesfull og ikke la det ødelegge nært et vennskap. Det hele handler om å se saken fra flere sider, og sette den i et perspektiv som er større enn bryllupsbobla. så klart, men ts kan jo ikke gjette hva hun sliter med. Om forloveren er hennes beste venninne så skulle man jo tro at hun kunne fortelle ts hva som er galt da
Gjest BettyBoop Skrevet 27. juni 2013 #51 Skrevet 27. juni 2013 Hvilke forpliktelser synes du en forlover har livet ut? BFFS
Pingting Skrevet 27. juni 2013 #52 Skrevet 27. juni 2013 Haha, dette var dagens! Neida, dette er ikke ålreit oppførsel fra TS' forlover - men det kan skyldes alt fra at jenta har er midt i et sammenbrudd, til at hun har gått inn i bitch modus. I og med at det kom plutselig og er veldig utypiskJeg skjønner godt at dette er en kjempeubehagelig situasjon og at det frister å bytte forlover - men vær åpen om det og gi jenta en siste sjanse. Jeg lurer også på om dere har avtalt dere imellom at hun skal være med på alt dette? Det varierer noe voldsomt hvor mye forlover og brud gjør sammen, og jeg synes ikke noe særlig om å ta det for gitt at hun blir med på en masse forberedelser. (uten at jeg sier det er slik i ditt tilfelle, altså - det var bare en tanke) Uansett. Det som ER meggete er å på en og samme gang mene at det å være forlover både er en livslang forpliktelse og en spesiell ære, bare at den er usagt og ikke kan diskuteres men like fullt er en selvfølge og at det er en selvfølge at alle andre har akkurat samme bilde av denne tingen man ikke snakker om, selvfølgelig. ...og at man derfor skal stille opp det man kan og mere til for bruden, men at bruden samtidig har rett til å dømme vennskapet nedenom og ned før hun faktisk vet hva som har skjedd, for det er tydeligvis ikke slik at bruden har noen forpliktelse ovenfor den hun ber om å ta på seg et livslangt ansvar som ikke kan diskuteres eller snakkes om. Meggete, og vitner kanskje om at man ikke er den ballen i skuffen som tåler solskinn best. 5
Gjest Adriane Skrevet 27. juni 2013 #53 Skrevet 27. juni 2013 Haha, dette var dagens! Neida, dette er ikke ålreit oppførsel fra TS' forlover - men det kan skyldes alt fra at jenta har er midt i et sammenbrudd, til at hun har gått inn i bitch modus. I og med at det kom plutselig og er veldig utypiskJeg skjønner godt at dette er en kjempeubehagelig situasjon og at det frister å bytte forlover - men vær åpen om det og gi jenta en siste sjanse. Jeg lurer også på om dere har avtalt dere imellom at hun skal være med på alt dette? Det varierer noe voldsomt hvor mye forlover og brud gjør sammen, og jeg synes ikke noe særlig om å ta det for gitt at hun blir med på en masse forberedelser. (uten at jeg sier det er slik i ditt tilfelle, altså - det var bare en tanke) Uansett. Det som ER meggete er å på en og samme gang mene at det å være forlover både er en livslang forpliktelse og en spesiell ære, bare at den er usagt og ikke kan diskuteres men like fullt er en selvfølge og at det er en selvfølge at alle andre har akkurat samme bilde av denne tingen man ikke snakker om, selvfølgelig. ...og at man derfor skal stille opp det man kan og mere til for bruden, men at bruden samtidig har rett til å dømme vennskapet nedenom og ned før hun faktisk vet hva som har skjedd, for det er tydeligvis ikke slik at bruden har noen forpliktelse ovenfor den hun ber om å ta på seg et livslangt ansvar som ikke kan diskuteres eller snakkes om. Meggete, og vitner kanskje om at man ikke er den ballen i skuffen som tåler solskinn best. Pingting, jeg har sagt det før, og sier det igjen: du er herlig! Min respons på ditt innlegg:
Wonders Skrevet 28. juni 2013 #54 Skrevet 28. juni 2013 Hvilke forpliktelser synes du en forlover har livet ut? Åndelig, i form av å betro seg til hverandre. Være støtte og veileder. Gjennom hele samlivet. En som kjenner ditt ekteskap og har de beste intensjoner for å ha det best mulig mellom de gifte. En man kan se opp til, som man vil gå til i glede og sorg, og en som man vil ha i livet sitt på denne måten. At bruden skal ha en venninde som man kan ha lange samtaler med om det trengs. Om viktige områder gjennom livet. Viktig og ikke velge en forlover som er best på utdrikkningslaget.
Gjest Adriane Skrevet 28. juni 2013 #55 Skrevet 28. juni 2013 (endret) Åndelig, i form av å betro seg til hverandre. Være støtte og veileder. Gjennom hele samlivet. En som kjenner ditt ekteskap og har de beste intensjoner for å ha det best mulig mellom de gifte. En man kan se opp til, som man vil gå til i glede og sorg, og en som man vil ha i livet sitt på denne måten. At bruden skal ha en venninde som man kan ha lange samtaler med om det trengs. Om viktige områder gjennom livet. Viktig og ikke velge en forlover som er best på utdrikkningslaget. Du vet vel at forloveren velges lenge før utdrikningslaget? Edit: innser nå at du kanskje mente at man ikke skal velge den forloveren som lager det beste utdrikningslaget? I så fall, det tror jeg de aller færreste gjør. De fleste velger den venninnen/den kvinnen som står dem nærmest i livet, tør jeg påstå. Forloveren er gjerne allerede denne venninnen for bruden, som du snakker om; det er jo derfor hun blir valgt som forlover! Altså ens aller beste venninne, som man allerede deler alt med, gleder og sorger, frustrasjoner og whatnot. Og denne venninnen skal man kutte ut, når det tydelig er noe som ikke er som det skal i livet hennes? Fordi man da føler at hun ikke oppfyller de forventningene man har, om å ha med på forloveren på alskens mulige greier de siste ukene før bryllupet? Isåfall er det i min bok forloveren som burde kunne trekke seg fra oppgaven (og vennskapet?); ikke motsatt. Selv om man skal gifte seg, så er ikke en selv og ens eget bryllup universets sentrum, selv om det sikkert for mange kan føles sånn. Så lenge hun faktisk klarer å være der selve dagen, så står det respekt av det, når noe helt tydelig er på skeiva i livet hennes - hva det nå enn er som er galt. Man bør stille (minst) like store krav til seg selv som brud og venninne, som man mener at man kan stille til forloveren sin, etter min mening. Og det innebærer ikke å bli helt zilla fordi forlovervenninnen tydelig går gjennom noe vanskelig, og trekker seg litt unna. Endret 28. juni 2013 av Adriane 3
Wonders Skrevet 28. juni 2013 #56 Skrevet 28. juni 2013 Forloveren er gjerne allerede denne venninnen for bruden, som du snakker om; det er jo derfor hun blir valgt som forlover! Noen må velge sin venninde fordi de føler det som en plikt, man har kjent hverandre lenge osv... Det er så trist. Jeg har opplevd bruder som har angret på valget... Noen bør aldri bli spurt og noen bør aldri si ja.
Gjest Adriane Skrevet 28. juni 2013 #57 Skrevet 28. juni 2013 Jeg er enig med deg i at det er trist om noen velger forlover utfra pliktfølelse; det blir ikke riktig verken for brud eller forlover. Personlig valgte jeg den som var riktig for meg, og ikke den/de jeg burde utfra diverse kriterier. Jeg valgte verken ei jeg selv var forlover for, eller ei venninne jeg har kjent siden barndommen. Jeg valgte ei jeg har kjent i forholdsvis kort tid (sammenlignet med de to andre jeg nevnte), men som på mange måter er en langt nærere venninne for meg. Jeg er veldig glad i de alle tre, men hun jeg valgte er den eneste jeg ville (og har) betrodd mitt innerste indre til Men jeg er skjønt enig med deg, i at noen aldri burde bli spurt, og andre aldri burde sagt ja.
Gjest BettyBoop Skrevet 28. juni 2013 #58 Skrevet 28. juni 2013 Åndelig, i form av å betro seg til hverandre. Være støtte og veileder. Gjennom hele samlivet. En som kjenner ditt ekteskap og har de beste intensjoner for å ha det best mulig mellom de gifte. En man kan se opp til, som man vil gå til i glede og sorg, og en som man vil ha i livet sitt på denne måten. At bruden skal ha en venninde som man kan ha lange samtaler med om det trengs. Om viktige områder gjennom livet. Viktig og ikke velge en forlover som er best på utdrikkningslaget. men den forpliktelsen eller hva man skal kalle det har man jo fra før. Man velger som sagt ikke hvemsomhelst som forlover. men uansett ting forandrer seg i livet og en skal ikke ta for gitt at man er bestis med forloveren for resten av sitt liv.
MissEi Skrevet 1. juli 2013 #59 Skrevet 1. juli 2013 Som flere andre sier så ville jeg prøvd å snakket med henne, dersom dette ikke går ville jeg funnet en annen. Ikke la henne øddelegge denne kjekke tiden for deg! 1
Gjest småhjerte Skrevet 3. juli 2013 #60 Skrevet 3. juli 2013 Kanskje du kunne dratt på et spontant besøk til henne? Kjøpt med take away, bakt muffins å tatt med, leid en film eller noe? Og oppfør deg normalt med henne, ikke spør om noe plager henne osv, med mindre hun selv kommer inn på noe. Kanskje hun selv velger å si noe om hun ikke føler seg presset til noe. Om hun faktisk sliter med noe eller er inne i en vanskelig periode bør du for all del ikke droppe henne som forlover. Da vil hun nok føle at du ikke støtter henne om det er noe. Kanskje du kan si til henne at om hun ikke ønsker å fortelle hva som er gale før etter bryllupet er det helt greit og at du forstår det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå