AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #1 Skrevet 25. juni 2013 Jeg er ei jente på 18 år som bor hjemme hos foreldrene mine. Jeg jobber på en bensinstasjon, så tjener greit med penger som jeg bruker på det jeg vil, men sørger jo for at de holder ut måneden. Jeg spør så og si aldri foreldrene mine om penger, jeg hater virkelig å gjøre det. Jeg VET at foreldrene mine ikke er fattige, tvert i mot så vet jeg at begge tjener over gjennomsnittet, så er ikke der det ligger. Får dårlig samvittighet av at de skal gi meg penger. Vi har hatt en avtale helt siden jeg var liten at om jeg ikke drakk eller røykte før jeg var 18, så skulle de betale lappen for meg. Den avtalen holdt jeg, så pappa har betalt lappen for meg + kjøpt en bil til som jeg kan bruke fritt så lenge ingen andre bruker den. Søsteren min studerer i en annen by, så det er bare oss tre som bor hjemme. Ellers så bor jeg jo gratis hjemme, men betaler telefonregning osv selv (på eget intiativ) og foreldrene betaler for meg om jeg vil være med dem på ferier osv. Så jeg har jo alt jeg trenger, og mer til. Problemet mitt nå er at jeg nesten ikke jobba forrige måned pga ferie og sykdom, pluss det var ei som ville jobbe ekstra så ga noen vakter til henne, og har nesten ikke penger til neste lønning. (Før ikke lønning før 20. hver måned) Jeg har ca. tusen kroner på en måned, som dere sikkert syntes burde holde.. og det burde det jo også. Men jeg snuser, så går en del penger til det (foreldrene mine vet ikke at jeg gjør det, hehe) og jeg vil jo også gå på litt konserter og slike ting med vennene mine nå som det er sommer. Bensin kommer jeg også til å trenge litt av. Jeg vet jo innerst inne at jeg aldri ber om noe hos foreldrene mine, jeg ber aldri om noe som helst egentlig, og betaler jo utgiftene mine selv. Men det med lappen som ble ganske mye mer enn det folk vanligst betaler, og at jeg hater å be folk om ting så gjør det at jeg ikke får meg til å spørre. Hva ville dere gjort om dere var meg? Ikke alltid like lett å være tenåring med luksusproblemer.. Anonymous poster hash: d0c96...083
Gjest Blomst83 Skrevet 25. juni 2013 #2 Skrevet 25. juni 2013 Hva med å heller spørre om et lån da?I stedet om å spørre om å få.Eller er det vanskelig også?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #3 Skrevet 25. juni 2013 Synes du høres ut som en fornuftig ung jente! Snakk med de, si det som det er og spør om du kan få låne litt penger frem mot neste lønning. Er sikker på at det ordner seg:-) Anonymous poster hash: 3dbcf...e8e 1
Gjest Solsmil Skrevet 25. juni 2013 #4 Skrevet 25. juni 2013 Jeg tenkte først at du hørtes fornuftig ut - inntil jeg leste at du trengte penger til snus, konserter og bensin. Jeg synes du burde klare deg på den 1000lappen, evt spørre om lån. Jeg ville ihvertfall hatt dårlig samvittighet hvis jeg spurte mine foreldre om penger for å bruke på snus- særlig hvis de ikke visste at jeg brukte det engang!
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #5 Skrevet 25. juni 2013 Ikke gi fra deg flere vakter da, og bruk mindre penger. Anonymous poster hash: 63f66...ff8 2
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juni 2013 #6 Skrevet 25. juni 2013 Du må gjøre det samme som alle vi andre må gjøre når det er knapt med ressurser en måned: stramme inn livreimen, og heller jobbe mer neste måned. Du lærer også en annen lekse og det er å sette av litt penger slik at du har til neste gang det blir en mager arbeidsmåned. Jeg synes med andre ord at du skal sette næring etter tæring og kutte i kostnader denne måneden fremfor å leve på foreldrene dine - spesielt siden du allerede har fått både bil og lappen selv om du bruker tobakk.
Løvetanten Skrevet 25. juni 2013 #7 Skrevet 25. juni 2013 Du hadde ikke fått penger av meg om jeg var mammaen din, ei heller fått låne.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #8 Skrevet 25. juni 2013 Jeg synes ikke du skal spør om penger når du ikke skal bruke dem på annet enn "fjas". Hadde du trengt dem for å betale en regning, legetime eller noe annet nødvendig hadde saken vært en annen. Anonymous poster hash: 8ad51...823 2
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2013 #9 Skrevet 25. juni 2013 1. Slutt å gi fra deg vakter. 2. Stram inn livrema. 1
Pinkee Skrevet 25. juni 2013 #10 Skrevet 25. juni 2013 Hvis du snuser, så har du jo egentlig fått lappen på falskt grunnlag, det synes jeg er verre enn å spørre om å låne noen kroner til neste lønning. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2013 #11 Skrevet 25. juni 2013 Dere har vel rett, får bare greie meg denne måneden! Og nei, jeg er 19 om noen uker, og har ikke snusa mer enn et halvtårs tid, så har ikke brytt avtalen på noen som helst måte, selv om det var et dumt valg å begynne. Anonymous poster hash: d0c96...083
Gjest Eurodice Skrevet 25. juni 2013 #12 Skrevet 25. juni 2013 Vi har hatt en avtale helt siden jeg var liten at om jeg ikke drakk eller røykte før jeg var 18, så skulle de betale lappen for meg. Den avtalen holdt jeg, så pappa har betalt lappen for meg + kjøpt en bil til som jeg kan bruke fritt så lenge ingen andre bruker den. Søsteren min studerer i en annen by, så det er bare oss tre som bor hjemme. Problemet mitt nå er at jeg nesten ikke jobba forrige måned pga ferie og sykdom, pluss det var ei som ville jobbe ekstra så ga noen vakter til henne, og har nesten ikke penger til neste lønning. (Før ikke lønning før 20. hver måned) Jeg har ca. tusen kroner på en måned, som dere sikkert syntes burde holde.. og det burde det jo også. Men jeg snuser, så går en del penger til det (foreldrene mine vet ikke at jeg gjør det, hehe) og jeg vil jo også gå på litt konserter og slike ting med vennene mine nå som det er sommer. Bensin kommer jeg også til å trenge litt av. Hva ville dere gjort om dere var meg? Ikke alltid like lett å være tenåring med luksusproblemer.. Anonymous poster hash: d0c96...083 Du er klar over at det er nikotin i snus såvel som i tobakk? Var avtalen med dine foreldre at det var fritt frem etter 18-årsdagen din? Du har rett i én ting, du har luksusproblemer. Slutt å snuse, så sparer du mye på det. Ellers er det slik med de fleste av oss, vil jeg anta, at vi ikke kan få alt når vi vil. Jeg kan ikke forstå at du klager i det hele tatt, når du får alt opp i hendene. Dine foreldre har skjemt deg bort. 2
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2013 #13 Skrevet 25. juni 2013 Jævla teite foreldre og love noe sånt også da.
Sulosi Skrevet 27. juni 2013 #14 Skrevet 27. juni 2013 Tråden er ryddet for avsporinger. Sulosi, mod.
Pengebingen Skrevet 28. juni 2013 #15 Skrevet 28. juni 2013 Du er på rett vei, det er bra at du vil klare deg selv Og nå fikk du nettopp oppleve noe viktig, at når man ikke får jobbet av en eller annen grunn, så kommer det gjerne mindre penger inn. Å finne ut hva du gjør da er jo viktig, for veien til luksusfellen er kort om du må ut å låne penger hver gang noe slikt uforutsett skjer. Det må unngås! Sier ikke at du ikke skal be om penger hjemme denne gangen, det er første gangen dette skjer for deg, så klart det er lov å be om den hjelpen du trenger. Men hvis du bor gratis hjemme så er det vel egentlig ikke mye du trenger? Annet enn kanskje penger til telefonregningen? For det er to ting du her må lære: 1. Du må bygge deg en buffer. En buffer er en sparekonto som ikke skal røres, det er sparepenger uten annet formål enn å være backup hvis det skjer nettopp slike ting du ikke så komme. De er ikke til sydenturer eller konserter, de er din forsikring om at du har noe i bakhånd hvis du i perioder får mindre å leve for enn vanlig. Veiledende sies det at den bør være på minst 2 månedslønner. Jo tidligere du bygger deg dennebufferen jo greiere er det, så pass på nå mens du bor hjemme og har god økonomi. Deretter kan du bare etterfylle den ettersom lønningene dine øker. 2. Du kan ikke bruke penger på luksusting når du ikke har penger. Snus, bensin og konserter er ting man kutter ut å gjøre/bruke den måneden man ikke har inntekt. Dette er ikke ting du bør be om penger til, det er faktisk ganske flaut. Antagelig burde du strammet inn på dette da du ble syk, for du har jo visst at det da kommer mindre penger, og du kunne strukket forrige lønn lenger. Når det ikke kommer penger inn er det krisesituasjon i de fleste hjem, og unntakstilstand bør innføres. Dvs, man må være forsiktig med pengene, bruke de fornuftig og ikke på tull. Sammen med en god buffer vil dette gjøre at f.eks en lengre sykdomsperiode ville gått greit, selv om du også hadde regninger som skulle betales. Generelt bør du kutte snusen, sette pengene du ikke bruker på bufferkonto. Du er ei smart jente, og nå er det nok tiden for å være enda smartere, og få pengen til å gjøre litt mer for deg enn å bare vare ut måneden. Som 18-åring har du er fantastisk utgangspunkt for å legge det økonomiske grunnlaget og lære de viktige tingene som kommer til å gjøre at du forhåpentligvis kan ha god økonomi hele livet. Benytt muligheten ved lærepenger som denne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå